پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ فرهنگ املایی خطّ فارسی ـ ویراست جدید

کتاب‌

فرهنگ املایی خطّ فارسی ـ ویراست جدید

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 

ازآنجاکه به خاطر سپردن تمام قواعدی که در دستور خطّ فارسی مصوّب فرهنگستان زبان و ادب فارسی آمده برای همگان امکان‌پذیر نیست، و از سوی دیگر، عموم نویسندگان، اعم از محقّقان، نثرنویسان، شاعران، ویراستاران، روزنامه‌نگاران، منشیان و غیره، هنگام نوشتنِ کلمات مرکّب و مشتق و بعضی کلمات دواملایی یا سه‌املایی دیگر دچار تردید می‌شوند، فرهنگستان راه چاره را در آن دید که دست به انتشار یک فرهنگ املایی مبتنی بر قواعد دستور خطّ فارسی بزند و املای کلماتی را که در این دستور به عهدهٔ سلیقه و ذوق نویسندگان گذاشته‌بود، تاآنجاکه امکان دارد، بیشتر قاعده‌مند سازد، یا شیوهٔ مرجّح خود را ـ در مواردی که کلمه دواملایی است ـ در آن بگنجاند. ازاین‌رو، مقرّر شد که گروه دستور زبان فارسی مجموعه‌ای از کلمات رایج فارسی امروز را با قواعد دستور خطّ فارسی منطبق و منتشر کند.

اکنون، پس از گذشت شش سال از نخستین چاپ این مجموعه، ویراست جدیدی از فرهنگ املایی خطّ فارسی به علاقه‌مندان ارائه شده که در مقایسه با چاپ پیشین، علاوه بر اصلاح برخی ایرادات، تعداد 3000 مدخل نیز به آن افزوده شده‌است.

فرهنگ املایی خطّ فارسی به کوشش دکتر علی‌اشرف صادقی و خانم زهرا زندی‌‌مقدّم در قریب به 33000 مدخل تدوین شده که انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی آن را در 659 صفحه و 1000 نسخه، به ‌بهای 200000 ریال منتشر کرده‌است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید