پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت مجله جمهوری مهاباد در بوته ی نقد فصلنامه ی گفتگو

مجله

جمهوری مهاباد در بوته ی نقد فصلنامه ی گفتگو

 

فصلنامه ی فرهنگی و اجتماعی گفتگو، شماره ی بهار 88 خود را به "جمهوری مهاباد" اختصاص داده و با انتشار 6 مقاله از کارشناسان داخلی و خارجی این حوزه، به بحث و بررسی پیرامون این رخداد مهم سده ی معاصر ایران زمین پرداخته است.

" ارومیه و تحرکات کمیته ی نجات " به قلم کاوه بیات،" سال های آشوب " به قلم احسان هوشمند ،"جمهوری مهاباد" به قلم وادی جویده ،"مکریان و اندیشه ای ایران "اثر مجتبی برزویی،"حزب توده ی ایران و تحولات کردستان 1325-1320 " از محمدحسین خسروپناه و " کردها و فرقه ی دموکرات آذربایجان"به قلم جرالد دوهر،عناوین مقالات شماره ی 53 فصلنامه ی گفتگو هستند که در 190 صفحه و به قیمت 1500 تومان منتشر شده است.

همچنین در بخش کتابخانه ی گفتگو نیز کاوه بیات با " کتاب مهاباد" ، فاطمه صادقی با "جهاد؛ ظهور اسلام در خاورمیانه " ، علی هنری با " معرفی کوتاه چند کتاب" و حسین حقگو با" از مشروطه خواهی تا اندیشه ی سوسیال دموکراسی " به معرفی و نقد کتاب پرداخته اند.

در قسمتی از باب گفتگو به قلم کاوه بیات این گونه می خوانیم:"این شماره ی فصلنامه ی گفتگو نیز به رغم تمامی دلتنگی ها صرفا" با این امید منتشر می شود که شاید اعاده ی میزانی از اعتدال و مدارا، بار دیگر کارساز شده،تفاوت دیدگاه ها- حال در هر زمینه ای که باشند- از تنها مجرای معقول و میسر، یعنی از طریق طرح و بیان آزادانه،امکان حل و فصل یابند."

نوشتار کاملتری برای معرفی مجله‌ی یاد شده بوسیله‌ی تارنمای دیپلماسی ایرانی ارایه شده که متن آن در پی می‌آید.

فصلنامه فرهنگی و اجتماعی گفتگو در تازه ترین شماره خود به زمینه های تاریخی و سیاسی "بحران آذربایجان" بعد از جنگ جهانی دوم در ایران پرداخته است.

 

فصلنامه گفتگو

شماره 53

مدیر مسئول: مراد ثقفی

190 صفحه

کاوه بیات در یادداشتی درباره موضوع این شماره نوشته است: "امتناع دولت شوروی از فراخوانی نیروهای نظامی اش از ایران در پی پایان گرفتن جنگ جهانی دوم که با طرح خواسته هایی در زمینه اعطای یک امتیاز نفتی در شمال ایران توام شد و بالا گرفتن این تنش به صورت ایجاد یک رشته تحرکات جدایی طلبانه در شمال غرب ایران موضوعی است که بیشتر به نام "بحران آذربایجان" ثبت تاریخ شده است."

نویسنده می افزاید: "اگرچه از جهاتی چند از جمله اهمیت حوزه جغرافیایی این رخداد در پا گرفتن و جا افتادن یک چنین موجه و قابل درک است، ولی در عین حال باعث آن بوده است که یکی دیگر از عناصر این رخداد یعنی وجه کردی ماجرا تا حدودی تحت الشعاع رنگ و روی آذربایجانی آن قرار گیرد."

با این مقدمه شماره 53 فصلنامه گفتگو به بررسی تاریخی وجه کردی بحران آذربایجان پرداخته و مقالاتی را در این باره منتشر کرده است.

با نگاهی به فهرست مقالات این شماره به نویسندگانی چون کاوه بیات، احسان هوشمند، وادی جویده، مجتبی برزویی، محمدحسین خسروپناه و جرالد دوهر برمی خوریم.

عناوین مقالات عبارت اند از: ارومیه و تحرکات کمیته نجات، سال های آشوب، جمهوری مهاباد، مکریان و اندیشه ایران، حزب توده ایران و تحولات کردستان، کردها و فرقه دموکرات آذربایجان.

"جمهوری مهاباد" یکی از مهم ترین مطالب این شماره است که وادی جویده (نویسنده) در آن مروری تاریخی داشته است بر: سیاست ایلی رضاشاه، آثار اشغال ایران توسط متفقین، سه حوزه مناطق کردنشین ایران، تحولات سیاسی در حوزه کردنشین، تاثیر تبلیغات متفقین، مواضع قدرت های اشغالگر در قبال کردها، تشکیل حزب کومله، ارتباطات شوروی با کومله، شکل گیری حزب دموکرات کردستان و....

مروری بر مطالب و یادداشت های مهم مطبوعات و معرفی کتاب بخش های دیگر این مجله را تشکیل می دهد. بخش کتابخانه مجله، مرور و بررسی ویژه ای روی کتاب های "جهاد، ظهور اسلام در آسیای میانه" (احمد رشید) و "از مشروطه خواهی تا اندیشه سوسیال دموکراسی" (فریدون آدمیت) داشته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه