پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت مجله شماره شانزدهم وطن یولی (راه وطن) منتشر شد

مجله

شماره شانزدهم وطن یولی (راه وطن) منتشر شد

شماره شانزدهم وطن یولی (راه وطن) نشریه دانشجویان آذربایجانی دانشگاه تهران دی ماه 1390 در دوهزار نسخه منتشر شد.

نقشه فرانسوي از ايران عصر صفوي مربوط به سال 1705

این نشریه در دانشگاه های تهران و آذربایجان و کتابفروشی بلخ توزیع می‌گردد. علاقمندان می توانند از طریق تارنگار این نشریه به نشانی vatanyoli.persianblog.ir نیز مطالب آن را بخوانند و همچنین نسخه پی دی اف آن را دریافت کنند یا برای تهیه آن به کتابفروشی بلخ و فروشگاه شماره یک وزارت امور خارجه مراجعه نمایند.

نشانی کتاب فروشی بلخ: تهران - بلوار کشاورز - روبه روی پارک لاله - خیابان جلالیه - شماره ۱۲ - تلفن ۸۸۹۵۱۳۱۲
نشانی فروشگاه شماره یک وزارت امور خارجه: میدان انقلاب- ابتدای کارگر شمالی- پاساژ البرز- شماره 11
 
عناوین زیر در این شماره از نشریه وطن یولی آمده است:

درنگ هایی بر مقوله حق ملل در تعیین سرنوشت لنین - بابک امیرخسروی

نمایندگی مجلس وظیفه ای ملی یا محلی؟ - داود دشتبانی

از پان ترکیسم تا نژادپرستی - عایشه حُر

سازمان فاشیستی گرگ های خاکستری - صنم مهدی پور

چکیده‌ای از متن سخنرانی دکتر محمدرضا خوبروی پاک پیرامون فدرالیسم در جهان

موضع مطبوعات ترکیه نسبت به فرقه دموکرات آذربایجان - محمدعلی بهمن قاجار

 جنوب سودان، حق تعیین سرنوشت و تسری به ایران - سالار سیف الدینی

انتخابات میدان تبلیغات قومی نیست - سهند اینانلو

 معرفی کتاب فدرالیسم در جهان سوم

شماره شانزدهم وطن یولی مطلب نخستین خود را به مقاله‌ای از بابک امیرخسروی عضو پیشین حزب توده با عنوان "درنگ‌هایی بر مقوله حق ملل در تعیین سرنوشت لنین" اختصاص داده است. نویسنده در این مقاله ضمن بررسی انتقادی اصل لنینیستی حق ملل در تعیین سرنوشت خویش می نویسد: متاسّفانه هرگز، نه حزب توده ایران و نه دیگر جریان‌های سیاسی چپ کشورِ ما، در اطرافِ این موضوع درنگ نکردند که آیا اساساً اصل «حقّ ملل در تعیین سرنوشت خویش» قابل انطباق با اوضاع و احوال و تاریخِ ایران هست یا نه؟ متاسّفانه ما این مقوله‌ها را چشم‌بسته و به تقلید و شباهت‌سازی با روسیه‌ی تزاری تکرار و تبلیغ کردیم. اصلاً روی این نکات درنگ نشد که آیا این شباهت‌سازی با روسیه‌ی تزاری، پژواکِ واقعیتِ تاریخی ایران هست یا نه؟ آیا در ایران، واقعاً رابطه «ملّت سلطه‌گر» و«ملل زیرسلطه» برقرار بوده است یا خیر؟
سرمقاله شماره شانزدهم وطن یولی با عنوان "نمایندگی مجلس وظیفه ای ملی یا محلی؟" نوشته داود دشتبانی به موضوع انتخابات مجلس می پردازد و می نویسد: نمایندگی مجلس شورای اسلامی برخلاف صورت محلی آن یک وظیفه ملی است و با وجود فرهنگ نادرستی که در این زمینه شکل گرفته نمایندگان مجلس برپایه اصول قانون اساسی تقریباً هیچ وظیفه محلی و منطقه‌ای برعهده ندارند؛ برپایه اصل 67 قانون اساسی هر نماینده که از طرف ”بخشی از ملت“ به نمایندگی برگزیده می‌شود "در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد" می کند و "با تکیه بر شرف انسانی" تعهد می نماید که"ودیعه‏ای را که ملت به او سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کند و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نماید و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشد، از قانون اساسی دفاع کند و در گفته‏ها و نوشته‏ها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنها را مد نظر داشته باشد."  اصل ۸۴ قانون اساسی نیز تصریح می کند: "هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید."
مقاله ای پژوهشی و مستند از دکتر عایشه حُر روزنامه نگار و پژوهشگر اهل ترکیه با عنوان "از پان ترکیسم تا نژادپرستی" به بیان و معرفی گرایش های نژادپرستانه حاکم بر دولت و فضای سیاسی ترکیه در قرن اخیر می پردازد و تصویر روشنی از تحولات داخلی ترکیه در این زمینه ارائه می دهد.
سازمان فاشیستی گرگ های خاکستری عنوان مطلبی است که صنم مهدی پور آن را از منابع انگلیسی به فارسی برگردانده و معرفی اجمالی و کوتاهی را از این سازمان و حزب حرکت ملی ترکیه و تمایلات فاشیستی و تروریستی این حزب ارائه می‌دهد.
چکیده ای از متن سخنرانی دکتر محمدرضا خوبروی پاک پیرامون فدرالیسم در جهان از دیگر مطالب نشریه است. موضع مطبوعات ترکیه نسبت به فرقه دموکرات آذربایجان نوشته محمدعلی بهمن قاجار، جنوب سودان حق تعیین سرنوشت و تسری به ایران نوشته سالار سیف الدینی، انتخابات میدان تبلیغات قومی نیست از سهند اینانلو و معرفی کتاب فدرالیسم در جهان سوم سایر مطالب این شماره نشریه وطن یولی هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه