سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست ایران پژوهی جستار سازمان فاشیستی گرگ‌های خاکستری

جستار

سازمان فاشیستی گرگ‌های خاکستری

برگرفته از نشريه وطن یولی شماره 16، دی‌ماه 1390، صفحه 8-9

برگردان از انگلیسی: صنم مهدی پور

 گرگ‌های خاکستری ترکیه فعالترین سازمان نژادپرست پان‌تورانی در جهان امروز هستند. گرگ‌های خاکستری یک سازمان فراملیتی و نئوفاشیستی است که در برهه‌های مختلف از طرف دولت ترکیه متهم به تروریسم شده است و در بین سالهای 1974-1980، 694  فقره قتل را در ترکیه و خارج از آن انجام داده است.

  

سرهنگ آلپ ارسلان تورکش رهبر حزب حرکت ملی در یک محفل صهیونیستی
سرهنگ آلپ ارسلان تورکش رهبر حزب حرکت ملی در یک محفل صهیونیستی

 دامنۀ فعالیت‌های آن‌ها به اروپا نیز رسیده است. تلاش برای به قتل رساندن پاپ ژان پل دوم در 13می1981 توسط یکی از فعالان این سازمان تروریستی به نام محمد علی آقچا (Mehmet Ali Agca) انجام شده است اما در واقع این ترکها هستند که بیشترین خسارت را از جانب گرگ‌های خاکستری متحمل شده اند. در بیشتر سالهای دهه ی هفتاد میلادی، این سازمان صدها تن از شخصیت های برجسته ی مردمی، فعالان اصناف، وکلا، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و دانشجویان ترکیه را به قتل رساند.

نام این گروه برگرفته از افسانه گرگ خاکستری است و اعضای آن با دست‌هایشان شکل سر گرگ را تقلید می‌کنند و از اندیشه های نویسنده  ترک، ضیاگوک‌آلپ الهام می‌گیرد. ایده‌های این نویسنده  به وسیله نیهال آتسیز نویسنده قرن بیستم گسترش داده شد. این گروه در موضع گیری‌های رسمی خود هرگونه ارتباط مستقیم با حزب ملی گرای ترکیه (mph) را رد کرده و خودشان را به عنوان یک سازمان مستقل جوانان، معرفی می‌کنند اما وابستگی این دو به یکدیگر برای همگان روشن است.

مهم‌ترین ایدئولوژی این گروه، رویای تشکیل امپراطوری بزگ توران است که باید شامل تمام مردم ترک، به طور عمده کشورهای استقلال‌یافته از شوروی سابق  در آسیای‌میانه و قفقاز و سرزمین اویغورها در ترکستان شرقی واقع در استان سین کیانگ (شمال غربی چین) شود.

گرگ‌های خاکستری همچنین تجمعات اعتراضی پیرامون مسایل پان‌ترکیستی برگزار می‌کنند. از جمله این مسایل می‌توان به انزوای اقتصادی و ارضی جمهوری ترک قبرس شمالی، اشغال نظامی قره‌باغ و مناطق اطراف آن توسط ارمنیان و به تبع آن جابجایی غیر نظامیان آذری، کمپین علیه آسیمیله‌کردن و سرکوب ترکمن‌های عراقی در کرکوک و مناطق مجاور توسط دولت منطقه‌ای کردستان عراق و سرکوب فرهنگ اویغور و استعمار چینی ترکستان‌شرقی اشاره کرد. آن‌ها همچنین از مردم غیرترک که به نظر آن‌ها ترک محسوب می‌شوند حمایت می‌کنند برای مثال می‌توان از حمایت آن‌ها از مبارزات استقلال طلبانه در چچن، آلبانیایی ها در کوزوو، مقاومت بوسنیایی ها در جنگ بوسنی اشاره کرد.

سه شعار اصلی گرگ‌های خاکستری

1) قلمرو ترکها نه ترکیه و نه ترکستان بلکه امپراطوری بزرگ و جاویدان توران است

2) هدف ما اتحاد صد میلیون ترک در یک ملت واحد است

3) همه چیز از آن ترک‌ها و برای برتری ترک‌هاست

 شباهت های بسیاری بین شعارهای این سازمان و عقاید نژادپرستانه نازیها وجود دارد. دو شعار نخست یادآور فلسفه ی پان ژرمن ها در مورد ایجاد کشور گسترده ی ژرمن از سواحل اقیانوس اطلس تا مرز سیبری است. سومین شعار یارآور عقاید نازیها در مورد ابرمرد آریاییست، بنابراین عقیده نژاد ژرمن های شمالی برتر از نژادهای دیگر است و حق حکمرانی و اسارت نژادهای دیگر را دارا می باشند.

پایه گذاری گرگ‌های خاکستری

ریشه گرگهای خاکستری به سال 1968 بر می گردد، زمانیکه عناصری در سازمان اطلاعات ترکیه در پیوند با طرح گلادیو، این سازمان را به عنوان وزنه تعادلی در مقابل کمونیست‌ها و فعالان دانشجویی تشکیل دادند. گرگهای خاکستری به عنوان سازمان جوانان حزب حرکت ملی ترکیه به رهبری سرهنگ آلپ ارسلان تورکشAlparslan Türkeş  در سال 1969 بنا نهاده شد.

  سرهنگ آلپ ارسلان تورکش رهبر حزب حرکت ملی
سرهنگ آلپ ارسلان تورکش رهبر حزب حرکت ملی

گلادیو نام یک گروه شبه نظامی مخفی و ضد کمونیستی تحت فرمان ناتو بود. این گروه، وظیفه‌ی آماده‌سازی سازمان‌های مختلف برای مبارزات چریکی در صورت تجاوز شوروی را برعهده داشت. گرگ‌های خاکستری قابل رویت‌ترین نیروی تحت فرمان کانتر-گریلا(شعبه‌ی ترک عملیات گلادیو) بودند. روزنامه لوموند تایید می‌کند که گرگ‌های خاکستری تحت نفوذ و اداره‌ی گلادیو بودند و اینکه عضو مهم گرگ‌های خاکستری، عبدالله چاتلی Abdullah Çatlı  با گلادیو همکاری می‌کرد. براساس همان مقاله در روزنامه‌ی لوموند، چاتلی با تروریست بین المللی اهل ایتالیا (استفانو دلاسیا- Stefano Delle Chiaie  ارتباط داشته است. این تروریست ایتالیایی علاوه بر شرکت کردن در استراتژی تنش ایتالیا، روابطی با پینوشه داشت و در جنگ کثیف آرژانتین شرکت کرد. به هر حال گلادیو از استراتژی تنش در ترکیه و ایتالیا حمایت می کرد برای مثال اقدام به حملات تروریستی با نام های دروغین می نمود تا جنبش کمونیستی را بی اعتبار کند. به گفته دانیل گنسر، یک محقق دانشگاه زوریخ، آلپ ارسلان تورکش (بنیانگذار گرگ‌های خاکستری)، عضوی از کانتر-گریلا (شعبه‌ ترک عملیات گلادیو) بود. سرهنگ آلپ ارسلان بین سال 1955 تا 1957 نماینده ارتش ترکیه در کمیته دائمی ناتو در واشنگتن بوده است. با استفاده از چنین ساختارهای شبه نظامی رهبران قادر به حفظ یک ظاهر قابل قبول اما جعلی بودند. در سال 1990 مقاله ای در یکی از روزنامه های سوییسی اظهار داشت که ستاد کانتر-گریلا در ساختمان سرویس محرمانه نظامی آمریکا بود.

منابع متعددی نشان می دهد که mph  و گرگ‌های خاکستری ارتباطات گسترده ای با مافیای ترکیه، سازمان اطلاعات ترکیه، سازمان سیا و دیگر سازمانهای اطلاعاتی داشته اند. وکیل عمومی سابق نظامی و عضو دادگاه عالی ترکیه، امین دگر، ثابت کرده است که گرگ‌های خاکستری با نیروهای ضد شورش دولتی همکاری کرده اند و این نیروهای امنیتی دولتی با سازمان سیا روابط نزدیکی دارند.

 

درواقع مارتین لی در مقاله ای بیان کرد که جناح شبه نظامی گرگ‌های خاکستری مخفیانه توسط سیا که با شبکه ی گلادیو همکاری می‌کرد، حمایت می‌شد.براساس تحقیق خبرنگار، لوچی کمیسار Lucy Komisar، تلاش برای ترور پاپ‌ژان‌پل‌دوم به دست محمت علی آقچا Mehmet Ali Ağca  احتمالاً مرتبط با عملیات گلادیو بوده است. بر فرض درست بودن این احتمال، علی آقچا به وسیله‌ی ساختار مخفی ناتو هدایت می‌شده، تا آتش تنش در ایتالیا را شعله ورتر کند (استراتژی تنش در ایتالیا در سال 1980 با قتل عام بولونیا به پایان رسید). این خبرنگار بر این حقیقت تاکید می‌کند که علی آقچا در به قتل رساندن عبدی ایپکچی، سردبیر چپ‌گرای روزنامه‌ی ملیت(1979) با چاتلی همکاری کرده است. بر اساس گزارش‌ها چاتلی به علی آقچا در فرار از زندان نظامی ترکیه کمک کرده است و حتی بعضی‌ها مطرح می‌کنند که چاتلی در ترور پاپ دست داشته است. در محل تصادفی که چاتلی در آن کشته شد، از او پاسپورتی به نام محمت اوزبی بدست آمد این نام مستعار به وسیله ی علی آقچا نیز استفاده می‌شد. لوموند نوشت که سیا از طرفداران ”ترکیه‌ی بزرگ“ استفاده کرد تا احساسات ضد شوروی را در میان اقلیت ترک در شوروی تحریک کند. بنابراین درسال 1992، سرهنگ تورکش به جمهوری تازه استقلال یافته‌ی آذربایجان رفت. در آنجا او به عنوان یک قهرمان مورد استقبال قرار گرفت. او از نامزدی یکی از هواداران گرگ‌های خاکستری به نام ابوالفضل ایلچی بیگ برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد. پس از انتخاب شدن، ایلچی‌بیگ، اسکندر حمیدوف را به سمت وزیرکشور برگزید. اسکندر حمیدوف یکی از اعضای گرگ‌های خاکستری، طرفدار تشکیل ترکیه‌ی بزرگ بود. این کشور خیالی شامل قسمت های شمالی ایران تا سیبری،آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و شمال‌غربی چین می‌شد. اسکندر حمیدوف بعد از تهدید ارمنستان به حمله اتمی در سال 1993،استعفا داد این در حالی بود که مشخص نبود آیا حمیدوف به چه نوع سلاح اتمی دسترسی دارد.

گرگ‌های خاکستری و کودتای 1980

در زمان کودتای نظامی سال 1980، به رهبری ژنرال کنعان اورن، در حدود 1700 سازمان مرتبط به گرگ‌های خاکستری وجود داشت. این سازمآن‌ها در حدود دویست هزار عضو رسمی (ثبت نام شده) و یک میلیون هوادار داشتند. گرگ‌های خاکستری ترورهایی را بر علیه روشنفکران و دانشگاهیان چپ ترتیب دادند. شکنجه و قتل بسیاری از پارتیزان‌ها و هواداران جناح چپ بخشی از جنایاتشان است. گرگ‌های خاکستری، علاوه بر قتل و بمبگذاری، در قتل عام اقلیت ها در چروم و ماراش شرکت داشتند. به هر حال، علی رغم نقش مفیدی که برای ژنرال کنعان ایفا کردند، وی پس از آنکه رییس جمهور شد گرگ‌های خاکستری و حزب ملی گرای ترکیهmph را غیرقانونی اعلام کرد. سرهنگ تورکش (Türkeş ) و دیگر اعضای گرگ‌های خاکستری دستگیر شدند. در کیفرخواست حزب ملی‌گرای ترکیه (mph) در سال 1981، دولت ترکیه 220 عضو این حزب را متهم به 694 مورد قتل کرد. اگرچه به اعضای زندانی گرگ‌های خاکستری در ازای پذیرفتن مبارزه با کردهای تجزیه طلب و پ.ک.ک و آسالا (ارتش مخفی ارمنی برای آزادی ارمنستان) پیشنهاد عفو داده شد.

 

نشریه روشنفکری آیدینلیک(روشنایی،آگوست1976) با عنوان ”اهمیت مجادلات ایدئولوژیک درباره پان‌ترکیسم“ نشان می‌دهدکه افسارگرگ‌های خاکستری دست آمریکاست
نشریه روشنفکری آیدینلیک(روشنایی،آگوست1976) با عنوان ”اهمیت مجادلات ایدئولوژیک درباره پان‌ترکیسم“ نشان می‌دهدکه افسارگرگ‌های خاکستری دست آمریکاست

بسیاری از اعضای کادر اصلی گرگ‌های خاکستری به حزب نئو-لیبرال سرزمین مادری و یا به جنبشهای اسلام‌گرا پیوستند. در سال 1983 حزب ملی کار به عنوان جایگزین حزب ملی‌گرای ترکیه بنا نهاده شد که در سال 1992 دوباره به عنوان قبلی(mph) باز گشت. ازافراد فعال باندهای مرتبط با گرگ‌های خاکستری میتوان به علاالدین چاکیشی اشاره کرد او یکی از مجرمان تحت تعقیب در ترکیه و اروپا و همچنین یکی از قدرتمندترین افراد این کشور در دهه نود است. چاکیشی یکی از اعضای گروهNevsehir  است (جوانان روستایی که در سالهای دهه ی هفتاد به گرگ‌های خاکستری پیوستند و بعد از کودتای 1980 به فعالیت‌های بزرگتر رو آوردند) چاکیشی یکی از چهره های پیشرو در جنگ کثیف بر علیه جناح چپ و کردها در ترکیه بوده است. او مغز متفکر پشت انحلال موفق آسالا(گروه تروریست ارمنی در لبنان) و بسیاری از عملیات‌های دیگر بوده است. چاکیشی ثروت زیادی را از طریق قاچاق هرویین (با همکاری مقام‌های رسمی) به دست آورده است و گفته می‌شود که نفوذی پنهان در هر معامله ی بزرگ در ترکیه دارد. دست داشتن او در خرید اخیر ترک بانک که به وسیله  روزنامه ملیت فاش شد، به رسوایی بزرگی انجامید. چاکیشی هم اکنون در فرانسه زندانی‌ست و به احتمال زیاد به ترکیه فرستاده نمی‌شود زیرا اتهامات کافی علیه او در اروپا وجود دارد که بتواند او را برای مدتی در آن‌جا نگه دارد.

تانسو چیلر نمونه ای عالی از توانایی‌ها و استعداد یک زن ثروتمند است. در سال 1993، او نخستین نخست‌وزیر زن ترکیه شد. تسلط کاملش به انگلیسی و داشتن مدرک دکترا از دانشگاه هاروارد، باعث شد افراد زیادی در آمریکای شمالی و اروپا فکر کنند که ترکیه گامی بزرگ به سوی جلو برداشته است اما حقیقت چیز دیگری بود. ریشه‌های ایدئولوژی سیاسی چیلر در سال 1997 در مراسم تشییع رهبر فاشیستی ترکیه، آلپ ارسلان تورکش آشکار شد. او با چشمانی پر از اشک گفت: ”من همه چیز را از تو آموختم.“

چیلر از قدرت و مصونیتش از پیگرد قانونی به عنوان عضوی از پارلمان، در جهت افزودن به ثروت خانواده خود بهره برده است، خانواده ای که ثروتش میلیاردها دلار تخمین زده می‌شود. همسرش اوزر، با علاتین چاکیشی در معاملات کثیف، تقلب و ترور رقابت می‌کند. پارلمان ترکیه در چندین نوبت تلاش‌هایی برای تحقیق در مورد اموال خانواده چیلر انجام داده است اما در هر بار چیلر با استفاده از ائتلافهای ریاکارانه این تحقیقات را به بیراهه کشانده است. بدنامترین این دستکاری‌ها در امور سیاسی، تشکیل ائتلاف بین حزب راه حقیقت چیلر و حزب رفاه نجم الدین اربکان در سال 1996 بود که اربکان را در مقام نخست وزیر قرارداده و به اولین دولت اسلامی در تاریخ ترکیه منجر شد.

 در ششم فوریه ی 2001، مرال آکسنرMeral Aksener، یک فعال پان‌تورانی که در دولت تانسو چیلر- مسعود ییلماز سمت وزیر کشور را بر عهده داشت، آشکارا از یکی‌شدن جمهوری آذربایجان و ترکیه حمایت کرد. این مساله به طور ترسناکی یادآور درخواست اتحاد از جانب آلمان نازی با اتریش است. بیانیه‌ی آکسنر، حمایت نیروهای مسلح ترکیه(TAF) و آژانس ملی اطلاعات(MIT) را دارا بود.

عملیات در کشورهای خارجی

بسیاری از افسران ترکیه با گرایش متمایل به گرگ‌های خاکستری، در جنگهای قفقاز بر علیه ارمنیها و روسها (در جنگ چچن) جنگیدند. گزارشهای تایید نشده ای از آموزش فعالان گرگ‌های خاکستری بدست افسران ترکیه برای انجام عملیات در داخل خاک ایران وجود دارد. گزارش هایی درباره حضور فعالان گرگ‌های خاکستری در مراسم قلعه بابک در کوههای ایران شرکت کرده اند وجود دارد.

تاکتیک‌های گرگ‌های خاکستری در انتشار شایعه در ایران، شبیه تاکتیک‌های نئو نازی‌های عصر حاضر در اروپاست. بیانیه‌های گرگ‌های خاکستری به طور منظم در سراسر آذربایجان ایران پخش می‌شود. گرگ‌های خاکستری به سختی تلاش می‌کردند از مراسم قلعه بابک به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد یک حادثه خشونت‌بار استفاده کنند. همان‌طورکه در یوگسلاوی سابق، این حوادث به طور گسترده‌ای در رسانه ها پخش می‌شد و توجه سازمان‌های حقوق بشر را به خود جلب می‌کرد.

گرگ‌های خاکستری، طرفداران‌شان را به کشورهای خارجی گسیل می‌کنند تا از این طریق بتوانند در امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این کشورها دخالت کنند. رادیو مزاپوتامیا در ژانویه سال 2005 اشاره کرد: هزاران ترکمن به وسیله دولت ترکیه به عراق روانه شده اند. هدف آن‌ها این است که ترکمن‌های هوادار ترکیه در انتخابات عراق را در موقعیت بهتری قرار دهند.چندین راننده تایید کردند که  ترکمن‌های زیادی را از ترکیه به کردستان منتقل کرده‌اند.

در مقیاس جهانی، گرگ‌های خاکستری مشکوک به دست داشتن در قتل و ناپدیدشدن شمار زیادی از فعالان حقوق بشر کرد و ترک هستند. آنها همچنین با مافیای ترکیه ارتباطاتی دارند.گرگ‌های خاکستری برای چریکهای جدایی طلب چچن کمک‌های مالی می‌فرستند، آن‌ها تجزیه طلبان چچنی را برادران خود می خوانند.

همان طور که قبلا اشاره شد، ”مورخان“ گرگ‌های خاکستری ادعا می‌کنند یونان باستان در حقیقت ترک بوده است. گرگ‌های خاکستری موفق به ایجاد یکی از طنزهای (تناقضات) بزرگ تاریخ شدند. به خاطر لفّاظی و فعالیت‌های این گروه، آن‌ها موفق به ایجاد اولین و تنها اتحاد نظامی بین یونان و ایران در تاریخ گشتند. در ماه ژوئن سال 1998، یونان و ایران بر سر اتحادی نظامی به توافق رسیدند. این اتحاد شامل کشورهای ارمنستان و روسیه نیز می‌شد. یکی از اهداف مهم این اتحاد نظامی جلوگیری از تحرکات و جاه طلبی‌های احتمالی گرگهای خاکستری در قفقاز، آسیای‌میانه، بالکان و تاتارستان در کریمه و همچنین ارائه پشتیبانی‌های پنهان بود.  وزیر دفاع یونان در تاریخ 29 ژوئن 1998 به تهران پرواز و با مقامات ایرانی دیدار کرد. هدف او از سفر به تهران، توافق‌های نهایی برای ایجاد این اتحاد تاریخی بود.

منابع:

دانشنامه جهانی ویکی پدیا(نسخه انگلیسی) به نشانی:

http://en.wikipedia.org/wiki/Grey_wolves

و  http://www.rozanehmagazine.com/NoveDec05/AZPartIII.html

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه