جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست بایگانی خبرنامه خبرنامه خبرنامه 10 بهمن 1389

بایگانی خبرنامه

خبرنامه 10 بهمن 1389

خبرنامه در پی می‌آید:

هرودوت

نوشته‌های بازمانده از هرودوت تاکنون نخستین نگاه ثبت شده به تاریخ ایران هخامنشی است که دیدگاه یک غیر ایرانی را درباره تاریخ و فرهنگ این سرزمین نشان می‌دهد. دنبالهٔ نوشتار

"شب هنگام، آقای پیشه وری و خانواده اش با اتومبیلی که همراه داشتند و ما با راه آهن، رهسپار باکو شدیم (چون اتومبیل های دیگر را در نخجوان نگاه داشتند). در باکو، ما را در باغ سبز  مِردِکان کنار دریای خزر که پیش از آن آسایشگاه بود، جای دادند. زندگی بسیار غمگین و دشوار می گذشت، به ویژه این که رادیو فرقه در نخجوان، به نقل از رادیو تبریز و رادیو تهران، خبرهای کشته گان را پخش می کرد.
 شب دوم، ژنرال آتاکشی اوف به باغ "مِردِکان" آمد و آقایان پیشه وری و پادگان و مرا نزد آقای میرجعفر باقراوف رهبر حزب بلشویک آذربایجان برد. آقای باقراوف، ما را به گرمی پذیرفت. در آن جا جز ما و ژنرال آتاکشی اوف و آقایان حسن حسن اوف دبیر تبلیغات حزب بلشویک آذربایجان و میرزا ابراهیم اوف وزیر فرهنگ، کس دیگری نبود."

به نقل از کتاب "ما و بیگانگان" (خاطرات سیاسی دکتر نصرت الله جهانشاهلو  افشار)، به کوشش: نادر پیمایی، (چاپ دوم)، تهران، انتشارات سمرقند، 1388، صفحه 193.

1. مردگان باغ سبز (نقد یک کتاب)، نوشتۀ: کاوه بیات

3. جعل و تحريف در تاريخ و فرهنگ آذربايجان‏ (بررسی پاسخ به یک نقد)، نوشتۀ: کاظم آذری

4. همان حضرات...! (بررسی پاسخ به یک نقد)، نوشتۀ: کاوه بیات

نوشتارهای بیشتر در این زمینه را در تارنگار ایران چهر بخوانید.

دهم بهمن زمان و هنگام جشن سده است. این جشن بر ملت بزرگوار ایران همایون و خجسته باد.

 

جشن سده - سرودهٔ بانو هما ارژنگی

جشن سده همایون باد(شعر مجداسلام

 

اسفندگان روز مهر ايراني

 

سومین آهنگ اسفندگان - که در راستای پاسداشت آیین‌های ایرانی و به مناسبت جشن «اسفندگان روز مهر ایرانی» آماده شده است - پیش‌کش شما عزیزان می‌گردد. امید است موجب شادمانی و شعف گرامیان گردد. ایدون باد.
 

سپندارمذ پاسبان تو باد         زخرداد روشن روان تو باد

حکیم ابوالقاسم فردوسی

 

اسفندگان روز مهر ايرانياین آهنگ را از این نشانی بشنوید و متن آن را در اين نشانی بخوانید.

 

 

جشنهاي ايراني

 

مهر

با گسترش آن در پاسداشت جشن‌های ایرانی سهمی داشته باشیم. نشر آن دل‌گرمی‌ای برای تهیه‌کنندگانِ آهنگ خواهد بود.
پاینده فر و فرهنگ ایران

پیش از این در سلسله نوشتارهایی به چرایی گرامی‌داشت جشن اسفندگان روز مهر ایرانی پرداخته و لزوم گرامی‌داشت این آیین کهن ِ ایرانی را بررسی کرده بودیم، آیینی که بلندای تاریخ را، با لطافت چامه‌های دلبرانۀ نظامی پیوند زده و شوق و شور و فرهنگ و اخلاق را در هم آمیخته است، درین بین تنی چند از شاعران و هنرمندان گرامی نیز با سرودن چامه‌ها و یا نواختن آهنگ‌هایی در این راستا گام‌های درخوری برداشته‌اند، از این جمله بانو هما ارژنگی است که پیش از این چامه‌هایی چون اسفندگان فرخنده روز بانوی ایرانی و جشن اسفندگان را در ایران‌بوم منتشر ساختیم، اکنون دو فايل شنيداري را با صدای بانو هما ارژنگی در دسترس خوانندگان ایران‌بوم قرار می‌دهیم، امید است مورد پسند شما بزرگان قرار گیرد  

اسفندگان روز مهر ايرانيفایل شنیداری جشن اسفندگان(سروده‌ی بانو هما ارژنگی)

 

اسفندگان روز مهر ايرانياسفندگان فرخنده روز بانوی ایرانی- بانو هما ارژنگی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه