سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست بایگانی خبرنامه خبرنامه خبرنامه ایرانبوم - نوشتارهای منتشر شده در 7 ماه نخست 1394 خورشیدی

بایگانی خبرنامه

خبرنامه ایرانبوم - نوشتارهای منتشر شده در 7 ماه نخست 1394 خورشیدی

خبرهای میراث فرهنگی و طبیعی از رسانه‌ها - 18 آبان‌ماه 1394

ایران و ایران‌گرایی در گذشت روزگاران / ویژه‌نامه حافظ (لسان الغیب) / ویژه‌نامه هفتم آبان‌ماه 1394، به مناسبت روز بزرگداشت كوروش بزرگ / ریشه‌های آزاد اندیشی کورش بزرگ / حماسۀ کورش بزرگ / دیدار پیر یمگان (حکیم ابومعین ناصر بن خسروقبادیانی بلخی نامی به ناصرخسرو) / شمارهٔ 87 ماهنامه خواندنی / واژگان فارسی را به کار گیریم / شاهنامهٔ ابوالموید بلخی (شاهنامه بزرگ) / نگاهی گذرا به تاریخ قفقاز / ضحاک در نگاره‌های سومری / کوشش قهرمانانه برای نگهداشت هویت فرهنگی و تاریخی / کتاب «زبان فارسی و هویت ایرانی» / زبان فارسى حصار هویت ایرانى / تنگه بلاغی / خلیج‌فارس در حال خفه شدن است / تخت جمشید در معرض تهدید - پدیده فرونشست برای مجموعه جهانی تخت جمشید / پیامدهای بی‌توجهی به آبخیزداری / چرا آب به گاوخونی نمی‌رسد؟ / «مندیگک» تپه‌ای با ۳ هزار سال قدمت در قندهار / سه گونه گیاه در معرض انقراض استان مرکزی. دنباله نوشتار

خبرهای میراث فرهنگی و طبیعی از رسانه‌ها - 8 مهرماه 1393

خبرهای میراث فرهنگی و طبیعی از رسانه‌ها - 17 آبان‌ماه 1393

خبرهای میراث فرهنگی و طبیعی از رسانه‌ها - 16 اردیبهشت‌ماه 1394

خبرهای میراث فرهنگی و طبیعی از رسانه‌ها - 14 آبان‌ماه 1394

 

ایران و ایران‌گرایی در گذشت روزگاران

نقطه‌ی اوج خودآگاهی ملّی ایرانی که اوستا و سنگ‌نوشته‌های هخامنشی و متن‌های پهلوی و شاهنامه و حتا بسیاری دیگر از متن‌های فارسی در آن اتّفاق دارند دعوی ایرانی در رهبری جهان، در ایجاد نظم جهان بر پایه‌ی بینش ایرانیِ مبارزه‌ی نیک و بد، است. همین نکته که مادها خود را ایرانی و هخامنشیان خود را ایرانی، از تخمه‌ی ایرانی می‌نامیدند و در اوستا سخن از سرزمین‌های ایرانی و فّر ایرانی است، به گمان نگارنده نشان آشکاری است بر این که در ایران، احساس ملی، یعنی آگاهی به یک هویت ایرانی، ورای هم‌بستگی قومی، بسیار زودپرورد بوده است. دنباله نوشتار

 

 

20 مهر روز بزرگداشت حافظ (لسان الغیب) بر ملت بزرگ ایران همایون باد

حافظ لسان‌الغيب 20 مهر روز بزرگداشت لسان الغیب؛ حافظ شیراز است. به قول دکتر ندوشن: حافظ، سخنگوی ضمیر ناآگاه ایرانی است. حرف حافظ تمام نشدنی است، برای اینکه حرف این مردم است. حرف گذشتهٔ دور و دراز یک کشور. حافظ فشردهٔ کل تاریخ ایران را در این مجموعه نسبتا کم حجم جای داده، که یکی از عجایب است. دنباله نوشتار

 

 

 ویژه‌نامه هفتم آبان‌ماه 1394، به مناسبت روز بزرگداشت كوروش بزرگ

کوروش بزرگ، بزرگمردی بی‌همتا که یکی از برجسته‌ترین مردان همه روزگاران بوده و تا ایران، نامی در جهان دارد، به نام نامی او می‌بالد و هرگز فراموشش نخواهد کرد. این شهریار فرزانه کمک به مردمان را آرمان خویش ساخته و یاری ستمدیدگان از رفتارهای همیشگی او بود. خوشرویی و بزرگواری نیز منش‌هایی بودند که این شاه بزرگ را از خود بزرگ بینی دور داشته و فروتن می‌نمود. دنباله نوشتار

 

 

ریشه‌های آزاد اندیشی کورش بزرگ

این تفاوت از پیروی کورش از آموزه های مزدایی سرچشمه می گرفت. منشا مشروعیت و قدرت «شاه فرهمند مزدایی» از اهورامزدا بود و شاه مزدایی به امید پیروزی نهایی نیروهای خیر در برابر نیروهای شر، باید رهبری نیروهای خیر را در برابر نیروهای شر را در گیتی به دست می‌گرفت و از هرگونه بدی پرهیز می‌کرد، این پرهیزکاری نقطۀ مقابل فرمانروایان جاه طلب و ستمکار پیش از کورش بود. یکی ار نمادهای پیروزی نیروهای خیر در برابر شر، آبادانی ملک و سعادت رعیت است و شاه مزدایی می بایست در برای آسایش خلق در حد توان خود بکوشد. دنباله نوشتار

 

 

 

به‌مناسبت هفتم آبان؛ روز بزرگداشت کوروش بزرگ - نگاره‌ها 3 (ایرانبوم)

هفتم آبان روز ملی بزرگداشت کوروش بزرگ بر ملت بزرگوار ایران و دوستداران حقوق‌بشر همایون باد. اگر بخواهیم برای سه شعار جاودان فرهنگ ایرانی سه نماد درنظر بگیریم بی‌شک نماد اندیشه نیک اشوزرتشت است و نماد گفتار نیک حکیم ابوالقاسم فردوسی و نماد کردار نیک کوروش بزرگ، که هر کدام از این سروران به غیر از سجایای اخلاقی و معنوی خود نقش بسیار سترگی در تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم ایفا کرده‌اند. کوروش یکی از چهره‌های برجسته تاریخ شناخته شده است. کامیابی او در شکل دادن شاهنشاهی هخامنشی، نتیجه و آمیزه‌ای از هوشیاری و مهارت‌های او در سیاست‌مداری و نظامی‌گری، و همچنین خلق و خوی او و داشتن دانایی و درایت کامل او در کشورداری بود. ایرانیان او را پدر و یونانیان او را قانون‌گذار می‌نامیدند و یهودیان به او مانند یک مسیح نجات دهنده احترام می‌گذاشتند و در قرآن هم به نام ذوالقرنین از او یاد شده است. دنباله نوشتار

 

به‌مناسبت هفتم آبان؛ روز بزرگداشت کوروش بزرگ - نگاره‌ها 2

هفتم آبان روز ملی بزرگداشت کوروش بزرگ گرامی باد. کوروش بزرگ، بزرگمردی بی‌همتا که از برجسته‌ترین مردان همه روز گاران بوده و تا ایران، نامی در جهان دارد، به نام نامی او می‌بالد. این شهریار فرزانه کمک به مردمان را آرمان خویش ساخته و یاری ستمدیدگان از رفتارهای همیشگی او بود. خوشرویی و بزرگواری نیز منش‌هایی بودند که این شاه بزرگ را از خود بزرگ بینی دور داشته و فروتن می‌نمود. به همین روی ایرانیان او را «پدر»، یونانیان «دادگر» و یهودیان «نجات بخش» می‌نامیدند. دنباله نوشتار

 

 

شخصیت ‌ ‌‌‌کـورش‌ کبیر در منظومه‌ای به زبان رومانیایی‌ «سروده شده در سال 1838»

رواج‌ کتاب «کورش‌ نـامه» یا «تربیت کـورش» اثر مـشهور گزنفن، در طی قرون تا بدان حد بوده که پاره‌ای از داستانهای ضمنی‌ آن انگیزۀ‌ ایجاد و ترکیب افسانه‌های مـستقل‌ و کاملی شد و بعدها همین داستانها در خلق‌ آثار ادبی اثر مستقیم‌ داشتند. دنباله نوشتار

 

 

 

حماسۀ کورش بزرگ - دکتر‌ تبریزی

کمتر ملتی در فردای فتوحات خود چنین فروتن بوده است‌ و نباید‌ فراموش کرد که ملت ایران بنیانگذار بزرگترین و مهمترین امپراطوری است که روی زمین‌ به خود دیده‌ است. این‌ نص تاریخ است. کورش بزرگ همه جا به عنوان یـک ناجی‌ مورد علاقۀ مغلوبین خویش قرار می‌گیرد. دنباله نوشتار

 

 

 

کوروش بزرگ در روایات شرق (متون فارسی عربی و تورات)

کورش بزرگ در‌ منابع‌ مختلف به نام‌های: کوروش، کورش، کیورش، کورس، کیرش،سیروس، کی‌ارش، و گاهی همراه‌ با القابی چون سپهبد‌ کورش‌ و عناوینی چون کـورش غیلمی آمـده است که‌ شاید‌ همان ایلام باشد چون در یکی از روایات ابن خلدون که در باب انتساب‌ کورش‌ آمـده مـی‌گوید:«...من ملوک‌ غیلم» که شاید منظور‌ ایلام‌ باشد. دنباله نوشتار

 

 

 

به‌مناسبت هفتم آبان؛ روز بزرگداشت کوروش بزرگ - نگاره‌ها 1

روز هفتم آبان، روز کوروش بزرگ است. روز هفتم آبان روز منشور انسان و انسان سالاری و نفی بردگی از سوی ملت بزرگ ایران است. کوروش بزرگ به نمایندگی از سوی ملت بزرگ ایران، در روزگاری منشور انسان و انسان سالاری و نفی بردگی را اعلام کرد که فخر مردمان و حاکمان دیگر، کشتار مردمان، ویرانی سرزمین‌ها و به بردگی کشاندن انسان‌ها بود. دنباله نوشتار

 

 

 

  

دیدار پیر یمگان (حکیم ابومعین ناصر بن خسروقبادیانی بلخی نامی به ناصرخسرو)

مزار ناصرخسرو شامل ضریحى چوبین و کنده کارى شده با آیات قرآنى به خط ثلث با مرکب سیاه بود. چوبها به رنگ زردچوبه اى بودند. بر روى ضریح پارچه خاک آلودسبز رنگى افکنده بود. گویى که هزار سال بود که غبار روبى نشده است. سقف آن چوبین بود و آیات قرآنى بر آن نوشته بودند. در سمت چپ ناصرخسرو  و در شرق ضریح او دو مزار منشورى شکل دیگر دیده مى‌شد که کمى از سطح زمین بلندتر بودند. دنباله نوشتار

 

 

 

 پارس، ایران

خواندن متون دو معنا یا دو کاربرد از واژه «پارس» را به ما می‌نمایاند: یکی پارس در ناحیه اَنشان واقع در جنوب ایران و دیگر پارس در معنای فرهنگ و تمدن اقوامی که در گستره سرزمین‌های ایرانی می‌زیستند. این دو کاربرد و البته دومی در متون انعکاس بیشتر یافته است و به ما چنین می‌گوید که پارس مشخصه فرهنگی است که دارندگان این فرهنگ تمایلات مشترک زیستی، پوششی، خوراکی، دینی و از همه مهم‌تر زبانی دارند. در متون می‌توان تفاوت واژگانی «پارس» و «پارسی» را دریافت. صاحبان این فرهنگ اما سرزمین و زیست‌بوم خود را ایران نامیدند. و در نامگذاری‌هاشان توانستند تفاوت میان زمین و فرهنگ را به روشنی بنمایانند. و این خود حکایت از دیرینگیِ دانش به معنایِ راستینِ خود در میان مردمان ما دارد. در بررسی شیوه نامگذاریِ «کشور، زمین و مردم» در فرهنگ ایرانی به نسبت‌هایی برمی‌خوریم هنگامی که سخن از زمین و جغرافیا است نام «ایران، ایران‌شهر، سرزمین‌های ایرانی و بلاد ایران»، و هنگامی که سخن از مردم، اشخاص و بزرگان است واژه پارس به کار می‌رود. دنباله نوشتار

 

شمارهٔ 87 ماهنامه خواندنی منتشر شد + ماهنامۀ خواندنی شماره 87 به صورت الکترونیکی

شمارهٔ 83 ماهنامه خواندنی منتشر شد + ماهنامۀ خواندنی شماره 83 به صورت الکترونیکیشمارهٔ 87 ماهنامه خواندنی منتشر شد. ماهنامه خواندنی، مجله‌ای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، پژوهشی، خبری است. شمار رویه‌های آن 42 صفحه است. گفتنی است صاحب‌امتیاز و مدیرمسؤول ماهنامه خواندنی بانو «ویدا صارمی نوری» است. سال سیزدهم، شماره 87، تیر و امرداد 1394. دنباله نوشتار

 

شمارهٔ 86 ماهنامه خواندنی منتشر شد + ماهنامۀ خواندنی شماره 86 به صورت الکترونیکی

شمارهٔ 85 ماهنامه خواندنی منتشر شد + ماهنامۀ خواندنی شماره 85 به صورت الکترونیکی

 

واژگان فارسی را به کار گیریم 46

واژگان فارسی را به کار گیریم 45

شاهنامهٔ ابوالموید بلخی (شاهنامه بزرگ)

پیشکش به فردوسی بزرگ - سرودهٔ نادره بدیعی

معرفی کتاب مینوی خرد + نسخهٔ الکترونیکی کتاب مینوی خرد

معرفی کتاب نامهٔ تنسر + نامه تنسر به صورت الکترونیکی

ملت‌گرایی، نهضت اصیل اجتماعی

پیرامون مباحث فرهنگ ملی (16) - ملت‌گرایی، دانش تحقیقی است

در راه انقراض نسل و تبار

افشای یک دروغ 181 ساله؛ ترکمانچای محصول خیانت و توطئه بود - سه ضلع مثلت خیانتی که در جنگ‌های ایران و روسیه کمر ایران را شکست

ننگِ جنگ، سرودهٔ بانو هما ارژنگی

به مدافعان دلیر خونین‌شهر و همه شهرهای خونین وطنم؛ اسطوره پایداری - سرودهٔ سیمین بهبهانی

به روز سوم از شهریور بیست سپاه اهرمن از جای جنبید

ای سرزمین من - سرودهٔ شادروان شاهرخ مسکوب

سعدی شیرین‌سخن - سرودهٔ استاد ادیب برومند

سـعدی، آنـقدر بزرگی که نگنجی به سخن - سرودهٔ توران شهریاری (بهرامی)

کاریکلماتور - مجله خواندنی شماره 87

کاریکلماتور - مجله خواندنی شماره 86

به یاد مصدق - سروده استاد ادیب برومند

نسل‌کشی ارامنه برگی از تاریخ ترکیه معاصر

پیرامون یکصدمین سال نسل‌کشی ارمنی‌ها

ایران قربانی بزرگ نبرد نخست جهانی

عشایر در جنگ

دیباچه‌ای بر تاریخ جنگ ایران و عراق

رستخیز کرمانشاه

نقش احزاب دوران انقلاب مشروطیت در سازماندهی مهاجرت و ایجاد کمیته‌ی دفاع ملی

نقش دارالفنون در جنبش مشروطه

گفتگو با نجیب بارور: هر کجا مرز کشیدند، شما پُل بزنید

کتاب «آذریگان - آگاهی‌هایی دربارهٔ گویش آذری» به صورت الکترونیکی

شاهکارهای تاق بستان؛ در آستانه‌ی جهانی شدن

ارباب قدیمی رسماً باز آمد!

نگاهی به نظریه قاره‌کهن (اتحادیه ایرانی‌نشین‌ها)

مرگ از گرسنگی، مرگ از پرخوری

بیست و سومین سالگرد شادروان دکتر محمود حسابی برگزار شد

با هم از سفر بنویسیم (نشست نهم)

ایران دورت بگردم - صخره‌کندهای کفترلی شهریار 2

ایران دورت بگردم - صخره‌کندهای کفترلی شهریار 1

ایران دورت بگردم- دریاچه آویدر

یکصد و چهل ‌و نهمین (149) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

یکصدو چهل و هشتمین (148) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

یکصدوچهل‌وهفتمین (147) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

یکصد و چهل و ششمین (146) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

یکصد وچهل و پنجمین (145) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

یکصدوچهل وچهارمین (144) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

دوچرخه‌سواری در آسمان تهران

داستان موسیقی غیررسمی کرمانشاه و فرازها و فرودهای آن در گفت‌وگو با حسین صفامنش - کردی کرمانشاهی شانس چندانی برای ماندگاری ندارد

مروری بر چهار دهه موسیقی فارسی کرمانشاهی - از عاشقانه‏های نجیب تا بی‏پرواهای عصر جدید

گشت (تور) های شرکت (کمپانی)‌های دارویی برای فروش تولیدات خود

نقش «خبیث» روسیان؛ پوتین جانشین پتر

ویکی لیکس، عربستان و باتلاق یمن

تهدید یکپارچگی سرزمینی و ملی ایران در برنامۀ «پرگار» بی. بی. سی (BBC) را محکوم می‌کنیم

من به آقای علی جنتی نامه نمی نویسم

داعش و تدمر

انتخابات است یا نهادینه کردن روابط ارباب و رعیتی

11 سپتامبر مدهش‌ترین فریب کاری تاریخ

چرا باید برخی‌ها هر دوره نمایندهٔ مجلس باشند؟

بازی زشت روسیان

پس از خمیر مرغ، بوفالوی هندی

پاسخگـو کیست؟

جمهوری‌های پادشاهی

جایگاه بزرگان در تقویم عمومی، افکار عمومی و رفتار عمومی

دکتر فرانک اشتاین در افغانستان

معرفی کتاب «و آن‌گاه رستاخیزی در من آغاز می‌شود»

معرفی کتاب - مجله خواندنی شماره 86 (عقابان زاگروس، دیارکهن، پیکرتراش و...)

انتشار کتاب دفاع از تاریخ (شرح کوشش‌های مردمی در جنبش مخالفت با آبگیری سد سیوند)

کتاب‌های انتشارات سمرقند

انتشار شمارهٔ نخست نشریهٔ فرهنگی تاریخی وطن‌یولی (راه وطن)

شمارهٔ 108 مجلۀ بخارا (یادنامه دکتر محمود صناعی) منتشر شد

شمارهٔ 107 مجلۀ بخارا (یادنامه شهریار عدل) منتشر شد

شمارهٔ 106 مجلۀ بخارا (جشن نامه پوری سلطانی) منتشر شد

یادنامه دکتر اسماعیل رفیعیان، استاد فقید دانشگاه تبریز منتشر شد

نکاتی از مشکلات رویه قضایی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حفاظت از محیط زیست

داستان چای ـ از گفته‌ها تا واقعیت

اعتیاد و بازماندگی از تحصیل

تعالی سازمانی

فرانک دوانلو؛ شاهنامه‌پژوه و پژوهشگر فرهنگ ایران درگذشت

تحلیل اصول اخلاقی تجارت در بحران اقتصادی

ره توشه اداری، بیانات مهم اداری، مدیریتی و کلمات قصار از نهج البلاغه حضرت علی (ع)

نشانه‌های میهن‌پرستی در نوشته‌های صادق هدایت

مسئولیت فرهیختگان در زنده نگاهداشتن نکته‌های مهم تاریخ

 

نگاهی گذرا به تاریخ قفقاز

اینکه از ارمنی ها با نام «اوراشتو» در بخش بابلی و ایلامی کتیبهٔ بیستون و در بخش فارسی باستان این کتیبه از آنها با عنوان «ارمینه» یاد شده است، حاکی از پایا نیافتن روند شکل گیری قوم ارمنی در پایان سدهٔ ششم پیش از میلاد است. دنباله نوشتار

 

 

طرح تدریس گویش‌های محلی: پلهٔ اول برای تجزیهٔ ایران

چندی است، گروهی که به باور خودشان دغدغه ای جز برطرف کردن معضلات هویتی و تنش های قومی ایران ندارند، اینجا و آنجا، لزوم تدریس گویش های محلی ایران را به بحث می گذارند و گاه با هر نظر مخالف خود، برخورد حذفی می کنند. دنباله نوشتار

 

ضحاک در نگاره‌های سومری

در نگاره‌های سومری، بابلی وایران باستان بر روی مهرهای استوانه ای یا الواح گلی از حدود 3000 سال قبل از میلاد تا نزدیک هزاره پیش از میلاد نگاره‌های فراوانی از تلفیق مار و انسان و یا مار با سایر موجودات به چشم می‌خورد در این نگاره‌ها گاه مردی به تصویر کشیده شده که دو مار بر شانه‌های او روییده است. این مرد کلاهی شاخدار بر سر و گاه بر تخت پادشاهی و مشغول فرمانروایی است و گاه به صورت مردی بزرگ و صاحب قدرت در حضور پادشاهی دیگر که چشمه‌های آب حیات را در کف دارد نشان داده شده است! دنباله نوشتار

 

 

کوشش قهرمانانه برای نگهداشت هویت فرهنگی و تاریخی

در جای‌جای افغانستان، تاجیکستان و دیگر سرزمینهای فرارودان شاعران اندیشمند، فرهیخته و نازک اندیشه، شعرهای فخیمی می‌سرایند که در بسیاری از آنها مضمون اصلی، پیامی به نیا خاک و فرهنگ و تاریخ ایرانی است. برای نشان دادن این کوشش‌ها، چند شعر از شاعران کنونی افغانستان و تاجیکستان را در زیر می‌آوریم تا تلنگری باشد برای آن که ما را از خواب زدگی و از خویش بیگانگی به در آورد. دنباله نوشتار

 

 

فصل‌نامه فروزش، شمارۀ ششم (تابستان و پاییز 1392) به صورت الکترونیکی

فروزش فصل‌نامه‌ای در حوزهٔ ایران‌شناسی و ایران‌پژوهی است که در پاسخ به نیاز روزافزون شناخت جوانان از تاریخ و فرهنگ میهنِ کهن‌سال خود منتشر می‌شود. شمارهٔ ششم فصلنامهٔ فروزش ویژه‌نامهٔ شهر تاریخی کرمانشاه است. دنباله نوشتار

 

 

 

 

بررسی آثار و دیدگاه‌های تئودور نولدکه

تئودور نولدکه (1836-1930م)، در دوم مارس 1836میلادی در شهر هاربورگ (که از سال 1977 به منطقه هامبورگ ضمیمه شد) به دنیا آمد. نکتۀ شگفت در زندگانی نولدکه این است که وی در سراسر زندگی‌اش که نزدیک به یک قرن به درازا انجامید، هیچ‌گاه به کشورهای شرقی سفر نکرد؛ علیرغم اینکه زمینۀ تخصصی و فعالیتهای وی همگی مربوط به تاریخ و زبان و فرهنگ این کشورها بوده است. دنباله نوشتار

 

 

 

پارسی کرمانشاهی

اسطورهٔ آرش

خانهٔ «معین‌التجار بوشهری - پدر معنوی خلیج‌فارس» را به مزایده گذاشتند

بافت تاریخی شیراز جزوی از هویت ماست، آن را از دست یغماگران در امان نگاه دارید

اعتراض به ادامه‌ی ساخت سد ویرانگر شفارود

انتشار کتاب «دروغ یا درمان»

بیانیه اعتراض‌آمیز نسب به تخریب غارها - در گردش‌پذیر (توریستی) کردن غارها تامل کنید!

خوشا به حال چپاولگران پیش از سال 85!

بیانیه‌ی شماری از انجمن‌های محیط‌زیستی در اعتراض به راه‌سازی در پارک ملی سرخه‌حصار

هشدار برای ساخت‌وساز در ذخیره‌گاه جنگلی ارس امین‌آباد فیروزکوه

اعتراض بیش از 90 انجمن به ساخت سد تنگ سرخ در نزدیکی شهر شیراز

ویرانی کاخ شاه عباس‌بزرگ به دست افسر قزاق

2500 سال پس از ثبت سخنانِ داریوش بزرگ بر صخره‌ی بیستون - چگونه بیستون دوباره جهانی شد؟

 

سنگ‌نگارهٔ بیستون؛‌ شرحی بر بزرگ‌ترین جنگ تاریخ باستان

داریوش بزرگ با انصاف و دقت شایسته‌ی تحسینی ــ که در گزارش‌های آشوری و بابلی و مصری بی‌سابقه است ــ جریان نبردها را بی‌طرفانه شرح می‌دهد. او به این نکته اشاره کرده که ارتش مستقر در پاسارگاد به بهترداد پیوست و پدرش ویشتاسپ زیر فشار شورشیان از قلمرو حکومتی‌اش رانده شد. هم‌چنین آورده که سپاه ماد و پارس در مقطعی به فرورتیش پیوستند و این‌ها همه مضمون‌هایی هستند که در رزم‌نامه‌های شاهان پیشین همواره از قلم می‌افتادند و یا تحریف می‌شدند. دنباله نوشتار

 

 

برگی کمتر خوانده شده ازغائلهٔ آذربایجان - نقش برجستهٔ سرتیپ زنگنه و سرهنگ نوربخش

روسیان در پی آن بودند که تا آن تاریخ کار آذربایجان را یکسره کنند و در نتیجه آمریکا و انگلیس را برابر کار انجام شده قرار دهند؛ اما پایداری تیپ و هنگ ژاندارمری رضاییه (ارومیه)، رویاهای روسیان را نقش بر آب کرد. تیمسار سرتیپ زنگنه فرمانده تیپ و سرهنگ نوربخش فرمانده هنگ ژاندارمری رضائیه اجازه ندادند که حتا تا 27 آذر 1324 یعنی 3 روز پس از گشایش نشست مسکو، آذربایجان به طور کامل به چنگ فرقهٔ دموکرات بیفتد. دنباله نوشتار

 

شمارهٔ 84 ماهنامه خواندنی منتشر شد + ماهنامۀ خواندنی شماره 84 به صورت الکترونیکی

شمارهٔ 83 ماهنامه خواندنی منتشر شد + ماهنامۀ خواندنی شماره 83 به صورت الکترونیکیشمارهٔ 84 ماهنامه خواندنی منتشر شد. ماهنامه خواندنی، مجله‌ای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، پژوهشی، خبری است. شمار رویه‌های آن 42 صفحه است. گفتنی است صاحب‌امتیاز و مدیرمسؤول ماهنامه خواندنی بانو «ویدا صارمی نوری» است. سال سیزدهم، شماره 84، آذر و دی 1393. دنباله نوشتار

 

شمارهٔ 64 ماهنامه خواندنی منتشر شد + ماهنامۀ خواندنی شماره 64 به صورت الکترونیکی

 

رخش رستم...حماسه اسطوره ایرانی

هنگامیکه رستم رخش را دید از پی مادر خود می‌آمد سرین و برش به پهنای مادر... سیه چشم و افراشته و گاودم... سیه شکل و تند وپولاد سم... پوستش چون داغ گل بر زعفران. رستم از چوپان پیر پرسید که این کره اسب متعلق به کیست؟ چوپان جواب داد... خداوند این را ندانیم کیست... همی رخش رستمش خوانیم و بس. دنباله نوشتار

 

 

 

به انگیزهٔ 29 اسفند؛ روز ملی شدن صنایع نفت در سرتاسر کشور

دولت ملی دکتر مصدق بر این باور بود که اداره‌ی کشور بدون درآمد نفت، سرانجام دولت بریتانیا را بر سر عقل خواهد آورد و با راه‌حلی که منطبق با قانون ملی‌شدن صنایع نفت باشد، موافقت خواهد کرد. کودتای 28 امرداد، درستی این نظریه را تایید کرد. امپریالیسم آمریکا ـ استعمار بریتانیا پس از آنکه دانستند حتا با تحریم نفت ایران نخواهند توانست ایران را به زانو درآورند، دست به کودتا زدند. دنباله نوشتار

 

 

صدای پای تهمتن در کوچه‌های شهر نفتی - به یاد بادکوبه و کوچه‌هایش، آن روزها که شاهنامه‌خوانی بخشی از آن بود

در پایانه‌های سده‌ی سیزده خورشیدی، هنگامیکه شاهنامه‌خوان پرآوازهای از اهالی لنکران به خواهش گروهی از ریش‌سفیدان و بزرگان شهر باکو برای برگزاری آیین شاهنامه‌خوانی به این شهر آمد، از دیدن رونق بازار رستم‌خوانی و شاهنامه‌خوانی در هر کوی و برزن شگفت‌زده شد. تنها در خانه‌ی بازرگانان شناخته‌شده‌ای از بزرگان باکوی آن روزگار، هفته‌های پیاپی از دمدمه‌های شامگاه تا بامدادان، آیین شاهنامه‌خوانی چنان با شکوه و رونق تمام برگزار می‌شد و اهالی شهر از نامداران تا گمنامان چنان به گونه‌ای انبوه در آن شرکت می‌جستند که شاهنامه‌خوان پرآوازه خیال کرد به جای دیگری درآمده است. دنباله نوشتار

 

کتاب‌های انتشارات سمرقند

انتشارات سمرقند: ناشر کتاب‌های تاریخ تجزیۀ ایران (دورۀ شش جلدی)، ناسیونالیسم ایرانی، پان ترکیسم (ایران و آذربایجان)، اقتصاد برای همه، «نهضت پان‌ایرانیسم و رستاخیز رهایی‌بخش کردان آن سوی مرز»، «روز 28 امرداد، میدان بهارستان»، چاپِ اول «تو را ایران می‌نامم (مجموعه شعر)»، «تاریخ ایران کهن»، «جهان‌نمای تاریخ ایران ( 10762 پیش از میلاد تا 1970 میلادی)»، «بر آمدن صفویان و بازسازی دولت فراگیر ملی»، «ناسیونالیسم ایرانی»، «قراردادالجزایر و پی‌آمدهای آن»، «گوشه‌های پنهان برای تجزیهٔ مهاباد»، «روز سی تیر، میدان بهارستان»، «مسکو : زمستان سرد 1324»، «چکیده تاریخ تجزیه‌ی ایران». دنباله نوشتار


 


تندیس فردوسی

آذربایجان پیوندی ناگستنی با شاهنامه و فردوسی دارد. مادربزرگ بیسواد من شعر فردوسی را از بر می‌خواند و در کودکی برایمان داستان‌های شاهنامه را می‌گفت. دنباله نوشتار
 



نامه‌ای به ریاست سازمان میراث در اعتراض به دعوت از پاتس

شماری از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه‌ی میراث فرهنگی و برخی فعالان و استادان این حوزه در اعتراض به دعوت از باستان‌شناسی ایران‌ستیز در همایشِ اخیرِ باستان‌شناسان، نامه‌ای را خطاب به ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر کردند. دنباله نوشتار

 

فاعل مفرد فعل جمع، فاعل جمع فعل مفرد

قواعد زبان معیار می‌باید از آثار ادبی گذشته استخراج شود نه آنکه قواعد زبان امروزی بر آنها تحمیل شود. بررسی جمله به جمله و کلمه به کلمهٔ متنهای ادبی و دقّت در آنها می‌تواند به ما بگوید قاعدهٔ زبان در هر زمانی چه بوده است و چرا چنین بوده است. دنباله نوشتار



جشن و شادی در ایران باستان

در گاهشماری ایران باستان، هرگاه نام روز ونام ماه همزمان می‌شد، آن را جشن می‌گرفتند که دربارۀ هرکدام سخنی خواهیم راند. دنباله نوشتار



فارابی و خنیاگری

فارابی از دانشمندان بزرگ ایرانی است که در دانشهای گوناگون از جمله فلسفه، ریاضیات، طبیعیات، اقتصاد، سیاست و خنیاگری آگاهی بسیار داشته است. فهرست آثار فارابی در «عیون الانباء» ابن ابی اصیبعه نوشته شده است که تنها جلد اول«موسیقی الکبیر» و «احصاء العلوم» در دست است. دنباله نوشتار




نگاهی به تاریخ‌پژوهی ایرانی

یادکرد شیوه پژوهش و ذکر اَسناد و راویان وچگونگی گردآوردن منابع برای پژوهش و در نهایت پرداختن کتاب، در میان دانشمندان و بزرگان ما سخن ازین گفتارارزشمند دارد که یک جریان دانشی بزرگی بر سرتاسر کانون‌های دانشی کشور حاکم بوده تا آن جا که این بزرگان از وَرارود تا بغداد؛ در پرداختنِ کار دانشی، خود را ملزم به پاسداشت آن می‌دیده‌اند. این نگاه دانشی درباره تاریخ ایران بسی جدی‌تر دنبال می‌شده است. دنباله نوشتار




ایران دورت بگردم - سفر به تاریخ در موزه ایران باستان

موزه ملی ایران با قدمتی بیش از 70 سال، با دارا بودن سیصد هزار شیء و زیربنایی بیش از 20 هزار مترمربع نه تنها بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخ ایران است بلکه از نظر حجم، تنوع و کیفیت آثار نیز جزء یکی از چند موزه معتبر جهان محسوب می‌شود. دنباله نوشتار

 

10 اردیبهشت؛ از وحدت ملی تا تضمین امنیت ملی

نگاهی به آثار و کتابهای دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

نخستین منشور اخلاق پزشکی ایران در 1500 سال پیش نوشته برزویه حکیم طبیب دربار کسری انوشیروان ساسانی

دانش ایرانیان کهن و یافته‌های دانش امروز

رد پای نهاد انجمن و یا شورا در تاریخ ایران

فرهنگنامه‌ای برای شناخت زبان آذربایجان پیش از زبان ترکی

معرفی کتاب «تحفة الغرائب»

معرفی کتاب - خواندنی مجله شماره 65 - قرارداد الجزایر و پی‌آمدهای آن (تجاوزی که درهم شکسته شد)

معرفی کتاب‌های (شاهنامه ثعالبی - ناسیونالیسم ایرانی - من هم باستان‌شناس شدم) - مجله خواندنی شماره 64

هرات، مساله‌ی هرات

همایش ملی شهادت سکوت - اشغال ایران و کشتار مردم در جنگ جهانی اول

نقش برجستهٔ احمد قوام (قوام‌السلطنه - نخست وزیر) در غائلهٔ آذربایجان از دید یک دیپلمات انگلیسی

هرملین و خیام... ایرانی‌تر از ایرانی

تندیس چهار ستاره شناس و پزشک ایرانی و عالم بزرگ تاریخ

هـر کُـجـا مــرز کــشـیـدند، شمـا پُـل بـزنید - سرودهٔ نجیب بارور (هم‌میهن افغانستانی)

کوبانی - سرودهٔ سیاوش تهرانی

ایرانی ِ آذری - سرودۀ استاد عبدالعلی ادیب برومند

کاریکلماتور - مجله خواندنی شماره 85

کاریکلماتور - مجله خواندنی شماره 84

کاریکلماتور - مجله خواندنی شماره 65

کاریکلماتور - مجله خواندنی شماره 64

واژگان فارسی را به کار گیریم 44

واژگان فارسی را به کار گیریم 43

واژگان فارسی را به کار گیریم 42

پس از 614 سال کمال دوباره به خجند بازگشت

بزرگداشت شصت و هشتمین سالگرد نجات آذربایجان (روزِ گریزِ اهریمن) در انجمن مهرگان - آذر 1393

معرفی کتاب «اسناد نام خلیج فارس؛ میراثی کهن و جاودان

معرفی کتاب «سدید السلطنه و سواحل خلیج فارس»

روایتِ کاری کارستان: جهان‏نما علیه نقش جهان (پرونده‏ای در دفاع از میراث فرهنگی)

مهملات شبه پزشکی

شمارهٔ 105 مجلۀ بخارا (ویژه‌نامۀ نوروز و جشن‎نامه مریم زندی) منتشر شد

شمارهٔ 104 مجلۀ بخارا (یادنامه دکتر عباس زریاب خویی) منتشر شد

شمارهٔ 102 مجلۀ بخارا (جشن نامه دکتر محمد علی موحد) منتشر شد

شمارهٔ 103 مجلۀ بخارا (ویژه‌نامۀ محمدعلی جمالزاده) منتشر شد

یکصدوچهل وسومین (143) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

یکصد و چهل و یکمین (141) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

یکصد و چهلمین (140) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

یکصد و سی و نهمین (139) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

نامهٔ دیده‌بان به ریاست محترم دیوان محاسبات کل کشور درباره‌ی بهرآسمان

بیانیه دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران دربارهٔ خاکسپاری شهیدان در میدان امیرچخماق یزد

نامه‌ای به ریاست سازمان میراث در اعتراض به دعوت از پاتس

نامه به دکتر نظری برای پیوستن دو کشور به پرونده جهانی نوروز

نامه به خانم ابتکار در اعتراض به طرح جاده‌سازی در پارک ملی بختگان

بیانیه 83 سازمان مردم‌نهاد در اعتراض به اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده

نامهٔ 17 تشکل محیط زیستی برای بهرآسمان

پیرامون مباحث فرهنگ ملی (16) - شناخت آشکار و پنهان پدیده‌ها

هفت کشور

پیرامون مباحث فرهنگ ملی (15) - شناخت رویدادها از دیدگاهی نو

در بیان خدشه‌ناپذیری اصل نهم قانون اساسی

چه کسی باید برود: مردم بحرین یا بیابان گردان مهاجر

اساعه ادب به فردوسی ضدیت با ملیت و تمامیت ارضی ایران است

نامه‌ی اعتراضی 21 استاد زبان و ادب فارسی، تاریخ و فرهنگ ایران و شاهنامه‌شناس به برداشتن نام و تندیس فردوسی از میدان فردوسی شهر سلماس

بیانیهٔ ملی بیش از هزار ایرانی‌تبار در محکومیت شهرداری شهر سلماس

از آن تحریم تا این تحریم

بیست سال کسوف بر پهنه‌ی هرات

سینما؛ عصر پرتنش - هنری که سقوط می‌کند

سینما عصر پُرتنش - زرادخانه سینما

اتوبانی که زود به بن‌بست رسید

استاد دکتر محمد علی سجادیه - اندک استادان راستین و انبوه استادان نمادین

طرح تدریس گویش‌های محلی: پلهٔ اول برای تجزیهٔ ایران

آموزگار راستین باشید، نه انسانی دشمن شاد کن

ایران دورت بگردم - مسجد جامع بروجرد

ایران، زادگاه فلسفه

 

نوروزِ پیروز - نوروزِ سال 1394 خورشیدی خجسته و فرخنده باد

نوروز حمشيدي همايون بادنوروز این یادگار نیاکان؛ یادگار جمشید بر شما و خانوادۀ گرامی‌تان و ملت بزرگوار ایران خجسته و فرخنده باد. نوروز هدیه و یادمانی از گذشتۀ دور و یکی از پایه‌های هویتی و افتخار دیرینۀ ما ایرانیان محسوب می‌شود. دنباله نوشتار

 

 

ویژه‌نامهٔ جشن ملی اسفندگان (سپندارمذگان) روز مهر ایرانی

در فرهنگ ایران، پنجم اسفندماه، روز و هنگام «جشن ملی اسفندگان» یا «سپندارمذگان» است. سپندارمذ لقب زمین و به معنی گستراننده، مقدس و فروتن است؛ زمین که نماد عشق است و با فروتنی و از خود گذشتگی، آغوش خود را برای همهٔ جانداران گسترده است. جشن اسفندگان، روز مهر ایرانی: روز مهر و مهرورزی به آفریننده و آفرینش / روز مهر و سپاس به زن و زمین / روز مهر ایرانیان به ایرانیان / روز مهر ایرانیان به سرزمین ایران. دنباله نوشتار

 

برگه‌های شادباش (کارت تبریک) به مناسبت جشن ملی اسفندگان 1393


سیاست ایرانشناسی - نوشته شادروان حمید عنایت

مقاله «سیاست ایرانشناسی» ابتدا به صورت متن یک سخنرانی توسط دانشمند فقید حمید عنایت در کنگره ایران شناسی تهران در شهریور 1351 خورشیدی ایراد شد، سپس در مجله وزین »نگین»به چاپ رسید. همچنین در سال 1352 خورشیدی، این مقاله در کتاب «شش گفتار درباره دین و جامعه» به چاپ رسید. دنباله نوشتار

 

نگاه ایرانی به تحدید حدود و مرزهای ایران و نگاهی به نام‌واژه‌های پارس، ایران، سرزمین‌های‌ایرانی، ایران‌شهر

رویکرد ایرانی داشتن به متون: یعنی تاریخ ایران را براساس متون تاریخ سنتی خودمان بخوانیم. نخستین سندی که برای هر قوم ملاک عمل است تاریخ سنتی‌ای است که در متون خود نقل شده است. منابع دست دوم، نوشته‌های دیگر کشورها درباره یک کشور است. در کشور ما گویا این جریان واژگونه شده است و رویکرد ما به تاریخمان بر اساس منابع دست دوم می‌باشد، و درین‌باره همانند دیگر شاخه‌های دانشی، زیر هیاهوی غرب، یونانی عمل کرده‌ایم، یعنی تاریخمان را طبق گزارش‌های هرودوت از زمان ماد و هخامنشیان می‌دانیم. دنباله نوشتار

 

 

شمارهٔ 83 ماهنامه خواندنی منتشر شد + ماهنامۀ خواندنی شماره 83 به صورت الکترونیکی

شمارهٔ 83 ماهنامه خواندنی منتشر شد + ماهنامۀ خواندنی شماره 83 به صورت الکترونیکیشمارهٔ 83 ماهنامه خواندنی منتشر شد. ماهنامه خواندنی، مجله‌ای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، پژوهشی، خبری است. شمار رویه‌های آن 40 صفحه است. گفتنی است صاحب‌امتیاز و مدیرمسؤول ماهنامه خواندنی بانو «ویدا صارمی نوری» است. سال سیزدهم، شماره 83، مهر و آبان 1393. دنباله نوشتار

 

 

بحرین بزرگ (بحرین کرانه‌ای + گله جزیره)

بحرین را در عصر هخامنشیان به نامِ سرشناس‌ترین بندر آن «گرا» می‌خواندند. از دوران شـاهنشاهی اشکـانی، رفته‏رفته نام «هگـر» جای‌گزین «گرا» شد و در همه‌ی این دوران، به نام هگر خوانده می‌شد. در دوران اشکانیان نیز هماره‌ بحرین بخشی از سرزمین ایران بود. در آغاز دوران ساسانی، بندر نام‌آور «پنیات اردشیر» (بنیاد اردشیر- بتن اردشیر)، در بحرین کرانه‌ای، روبروی گله جزیره (مجمع الجزایر) بحرین ساخته شد. عرب‌ها، هگر را «هجر» و پنیات اردشیر را «خط» می‌خواندند. دنباله نوشتار

 

 

 طرح شادباش کوروش‌بزرگ به‌مناسبت 7 آبان‌ماه 1393

درود به کورش بزرگ - سرودهٔ استاد ادیب برومند  

شاهنـامه و شاهنـامه‌سرایـی

نامه به ریاست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دربارهٔ تجاوز به حریم درجه 1 پاسارگاد

جایگاه جمهوری آذربایجان (اران) در تاریخ و جغرافیا کجاست؟

«بیوَر» شمارش کهن ایرانی به کمک دو دست! - برگی از دانش‌های کهن و گمشده ایران باستان

کوبانی - سرودهٔ نادره بدیعی / پیش‌کش به کودکان کوبانی

مولوی - سرودۀ استاد عبدالعلی ادیب برومند

شمارهٔ 101 مجلۀ بخارا (یادنامۀ سیمین بهبهانی) منتشر شد

جشن مهرگان - سرودۀ استاد عبدالعلی ادیب برومند

نامهٔ فعالان مدنی ایران به ریاست سازمان ملل در پشتیبانی از مردم کوبانی

شهر باستانی توج و روستای «زیرراه» بوشهر

معرفی کتاب «شهریاران گمنام» نوشتۀ احمد کسروی تبریزی

یکصد و سی و هشتمین (138) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

به مناسبت هفتم آبان، همایش «سرشت فرمانروایی در ایران باستان» برگزار شد

همایش جشن مهرگان در دانشگاه تهران برگزار شد - جشن مهرگان آغاز خوش رستاخیز و امید است

جشن مهرگان در سرای محلهٔ یوسف‌آباد برگزار شد

یکصد و سی‌ و هفتمین( 137 ) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

یادداشت - سازمان امنیت ترکیه (میت) و قتل خبرنگار پرس تی وی

بازگشت به دوران «سقا» «آب شاهی»، «فشاری»

یادداشت - حکومت عثمانی‌مدار ترکیه و هم میهنان و هم‌خانمان کرد

خبرنامه ایرانبوم - نوشتارهای منتشر شده در تابستان 1393 خورشیدی

 

هشتم مهرماه روز بزرگداشت مولوی بلخی گرامی باد

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (مولوی) شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری است. وی در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد و در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه درگذشت. از آثار او می‌توان به مثنوی معنوی، دیوان غزلیات یا دیوان شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد. دنباله نوشتار

 

 

 

لزوم بازنویسی کتاب‌هایِ تاریخ علم در دانشگاه‌ها

نهمین همایش ملی و مستقل دریای مازندران (کاسپیان) برگزار شد

تا تعیین تکلیف رژیم حقوقی دریای مازندران (کاسپین) هر گونه بهره‌برداری از این پهنه آبی متوقف شود

بیانیهٔ جمعی از پژوهشگران، باستان‌شناسان، هنرمندان، خبرنگاران و دوستداران میراث فرهنگی دربارهٔ «ثبت جهانی شوش»

نامۀ سرگشاده در اعتراض به خبر راه‌اندازی بورس آثار تاریخی: راه‌اندازی بورس آثار تاریخی، فاجعه‌ای برای میراث فرهنگی ایران است

بیانیه اعتراض به ساخت وساز در حریم پاسارگاد - ما خواهان توقف هرگونه ساخت‌وساز صنعتی، حتی، در حریم درجه‌ی 3 محوطۀ جهانی پاسارگاد هستیم

سده بیستم، قرن محو استعمار، و طرد «استبداد»

بنیاد ایرانشناسی نخستین فصلنامهٔ «مطالعات خلیج‌ فارس» را منتشر کرد

ریاض‌العاشقین کتابِ شاعران پارسی‌گوی قره‌باغ [کوراباغ] ‌قفقاز

مولوی - سرودۀ استاد عبدالعلی ادیب برومند

دفاع مقدّس یا نبرد میهنی - سرودۀ استاد عبدالعلی ادیب برومند

ای وطن- سرودهٔ توران شهریاری (بهرامی) / به‌مناسبت هفته دفاع مقدس

صدام، آیینه عبرت- سرودهٔ توران شهریاری (بهرامی)

غروب ستاره‌ای تابان (احمد شاه مسعود) - سرودهٔ توران شهریاری (بهرامی)

زبان پارسی - سرودهٔ توران شهریاری (بهرامی)

جایگاه ایران در مسابقه فشردهٔ جذب سرمایه‌گذاری خارجی

طب سوزنی

معرفی «بنیاد فلات ایران»

ایران دورت بگردم - شازند

درد‌نامهٔ مردم منطقهٔ بهرآسمان (بحر آسمان) و فعالان محیط زیست کشور: جلو معدن‌کاوی در بهرآسمان را بگیرید!

  

پانصدمین سالروز جنگ چالدران؛ در گفت‌وگو با استاد هوشنگ طالع

صحنه نبرد چالدران. تالار مرکزی کاخ چهلستون در اصفهانگرچه ایرانیان در این جنگ با تلفات سنگین شکست خوردند ولی خوشحالی عثمانی‌ها از این پیروزی هم دیری نپایید و اندکی پس از غارت اموال مردم پایتخت یعنی تبریز و به اسارت گرفتن شمار زیادی از کارشناسان علوم و فنون مختلف که در پایتخت ساکن بودند، مجبور شدند پس از یک هفته از ترس شورش مردم و آفند دوباره شاه اسماعیل ، به اسلامبول عقب‌نشینی کنند .آنان در میان مردم سرزمین‌های فتح شده هیچ مقبولیتی نداشتند و تا تبریز  تنها با زور شمشیر و خونریزی و قتل عام  پیشروی کرده بودند. دنباله نوشتار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه