جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان درخواست ارزیابی انتقال معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی را می‌توان مطرح کرد

یادمان

درخواست ارزیابی انتقال معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی را می‌توان مطرح کرد

برگرفته از ایسنا

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون می‌تواند از سازمان میراث فرهنگی درخواست کند، ارزیابی پنج شش ماهه‌ای از انتقال دو معاونت این سازمان به خارج از تهران ارائه کند.

بهروز جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بیان کرد: تا کنون درباره‌ی انتقال بخش‌هایی از سازمان میراث فرهنگی به استان‌های فارس و اصفهان، ارزیابی دقیقی انجام نداده‌ایم؛ هرچند مدت زیادی نیست که این طرح اجرا شده است، ولی ارزیابی دقیقی از پیشرفت کارها، رضایت ارباب رجوع و تقسیم کارها نداشتیم. فکر می‌کنم کمیسیون فرهنگی مجلس می‌تواند ارائه‌ی گزارشی را از سازمان درخواست کند تا ببینیم طرح موفق بوده است یا خیر.

او در پاسخ به این‌که آیا بحث تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در مجلس مطرح بوده است؟ اظهار کرد: برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خیر، ولی این طرح برای سازمان حج و زیارت مطرح بود و این مسأله، اکنون دیگر مطرح نیست، زیرا پس از تغییراتی که در بخش مدیریتی انجام شد و آقایان قاضی‌عسگر و لیالی به این سازمان آمدند، مسائل را در کمیسیون توضیح می‌دهند.

وی درباره‌ی برخی افراد که در سازمان میراث فرهنگی در چند سمت فعالیت می‌کنند نیز گفت: این مسأله از دو جهت قابل بحث است؛ نخست از نظر قانونی که دو شغله بودن افراد ممنوع است. البته تعریف شغل برای فردی است که به کاری مشغول باشد و از دستگاه مربوطه، حقوقی دریافت کند. هم‌چنین ممکن است به فردی با حفظ سمت، امور دیگری محول شود و اگر این امور با یکدیگر سنخیت داشته باشند، یک نوع بهره‌وری از نیروی انسانی صورت می‌گیرد.

او افزود: اما اگر بین این امور سنخیتی وجود نداشته باشد، تعارض ایجاد می‌شود. یکی از فلسفه‌هایی که قانون داشتن چند شغل را منع کرده، به همین قضیه مربوط است.

نماینده‌ی مردم سمیرم در مجلس در ادامه‌ی این گفت‌وگو درباره‌ی واگذاری بناها و اماکن تاریخی به بخش خصوصی نیز توضیح داد: خوب است که دولت تصدی‌گری را انجام دهد و کار اجرایی را به بخش خصوصی بسپارد؛ ولی در یک حوزه‌ی فرهنگی باید ساز و کاری به کار گرفته شود تا کسانی که به این حوزه می‌آیند، فقط نگاه اقتصادی نداشته باشند.

وی گفت: در موضوع واگذاری، بخش‌های اقتصادی را به اقتصاددان‌ها و بخش‌های صنعتی را به صنعتگران می‌توان واگذار کرد؛ اما در حوزه‌ی فرهنگی نگاه نباید فقط اقتصادی باشد. اگر کسانی که می‌آیند، فقط این نگاه را داشته باشند، در بعد فرهنگی و حفظ میراث ممکن است غفلت شود.

جعفری تأکید کرد: در بخش فرهنگی، علاوه بر نگاه فرهنگی و تاریخی، نگاه اقتصادی نیز باید باشد، زیرا بدون نگاه اقتصادی نگهداری صورت نمی‌گیرد. به‌طور مثال، قیمت بلیت‌های موزه 500 تومان است و حفظ موزه‌ها با این قیمت قطعا کار مشکلی است. درحالی‌که در هیچ کجای دنیا، ورودی موزه‌ها کم‌تر از دو دلار نیست. به این ترتیب، اگر نگاه اقتصادی نباشد بعد فرهنگی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه