چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان استاد کزازی درباره‌ی مولانا چه می‌گوید؟

نام‌آوران ایرانی

استاد کزازی درباره‌ی مولانا چه می‌گوید؟

میرجلال‌الدین کزازی معتقد است، برترین ویژگی سروده‌های مولانا این است که به شیوه‌ای شگرف توانسته اندیشه و انگیزه را با یکدیگر بپیوندد.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

این نویسنده و پژوهشگر به مناسبت روز بزرگداشت مولوی (هشتم مهر) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: ویژگی بنیادین و ساختاری در سروده‌های مولانا آن است که این سروده‌ها سرشتی ناسازوارانه یا پارادوکسیکال دارند و مولانا سخن‌وری است که بیش از هر سخن‌ور دیگر توانسته است دو ناساز آشتی‌ناپذیر را باهم بپیوندد و در آمیزد؛ اندیشه و انگیزه را.


او افزود: در سروده‌های مولانا دو گونه از سخن پارسی پیوندی ژرف و بنیادین با یکدیگر می‌یابند و در هم می‌تنند؛ سروده‌های اندیشه و سروده‌های انگیزه.


به گفته این استاد دانشگاه، برترین نمونه این‌گونه سخن در رازنامه شگرف مولانا (مثنوی) پدیدار شده است و مثنوی از سویی شاهکار اندیشه است و مولانا در آن رازها، آموزه‌ها و کردارهای نهان‌گرایانه و درویشانه را با خوانندگان و خواهندگان در میان می‌گذارد و از دیگر سوی به شگفتی سخن او شورانگیز است و شررخیز.


دکتر کزازی مثنوی را شاهکاری دانست که در جهان بی‌مانند است و کتابی است اندیشه‌یی که سرشار از انگیزه است و گفت: پاره‌ای از بیت‌های مثنوی با بیت‌های مولانا در دیوان شمس پهلو می‌زند.


این پژوهشگر یادآوری کرد: پی در پی مولانا در آن‌چه می‌اندیشد و می‌سراید، دامن شکیب از دست می‌دهد و به قلمروهایی رازآلود از ناخودآگاهی راه می‌برد و جهان جاودانه هنر را می‌کاود و می‌پیماید و از این‌روی اندیشه وی بستری می‌شود برای انگیزه.


او مثنوی را خم‌خانه مستی‌ها خواند و ادامه داد: آن‌چنان که مولانا خود در دوبیتی "این نفس جان دامنم برتافته‌ست، بوی پیراهان یوسف یافته‌ست" آورده است، به هنگام سرودن مثنوی دم به دم، جان سرمست شوریده بی‌تاب و ناآرام امان او را برمی‌تابد، آن‌چنان که گویی بوی پیراهن یوسف را یافته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید