پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان رباعیات هیچ شاعری چون خیام به مسائل علمی نپرداخته است

نام‌آوران ایرانی

رباعیات هیچ شاعری چون خیام به مسائل علمی نپرداخته است

خبرگزاری مهر: پروفسور صادقی مترجم اشعار خیام به سه زبان خارجی گفت: تاکنون مثل رباعی‌های خیام، اشعار هیچ شاعری به مسائل علمی نپرداخته است.

shock drop air force 1 full uv reactive | Nike Dunk Low "Vintage Green" - 100 - DQ8580 , LacollesurloupShops - nike lunar apparent price today

به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور حسین صادقی ظهر چهارشنبه در مراسم نکوداشت او در فرهنگ‌سرای سیمرغ نیشابور، اظهارکرد: زمان ابتدا و انتهای آمدن بشر مشخص نیست و هنوز هم دانشمندان با این پیشرفت علمی نتوانستند این زمان‌ها را اعلام کنند.

وی اظهار داشت: در یک رباعی دیگر، خیام پدید آمدن کائنات را توجیه می‌کند و این کاملا با تئوری بینگ‌بنگ تطابق دارد.

این شاعر نیشابوری با اشاره به اختراع فانوس خیال از دو قرن پیش از میلاد حضرت مسیح(ع) و توضیح اینکه فانوس خیال، فانوسی است که وسط آن شمع روشنی قرار دارد که گردش هوا سبب می‌شود پروانه روی فانوس بچرخد، گفت: خیام تشبیه کرده که ما روی صور هستیم و ما دور خورشید می‌چرخیم و این حرف را 400 سال پیش از کوپرنیک بیان کرده است.

به نظر صادقی، حکیم خیام نیشابوری سومین نفر در سطح جهان است که گفته است زمین به دور خورشید می‌گردد.

وی ادامه داد: دانشمند بزرگوار در خیلی از رشته‌های علمی و حتی علوم دینی تبحر کامل داشته است و در چندین رشته در زمان خودش اول بود.

جراح مشهور قلب جهان با اشاره به مراسم بزرگداشت حکیم خیام یونسکو در پاریس، عنوان کرد: ما ممکن است غلو کنیم ولی خارجی‌ها اذعان داشتند که خیام 600 سال در ریاضیات از اروپایی‌ها جلو بود.

پروفسور صادقی تاکید کرد: مثلث حسابی به نام پاسکال و دستور دو جمله‌ای به نام نیوتن ثبت شده است در حالی که باید به اسم خیام می‌بود.

وی تصریح کرد: غربی‌ها و آمریکایی‌ها توانسته‌اند ریگ‌های خود را الماس نشان دهند ولی ما الماس‌های خود را ریگ جلوه می‌دهیم و باید بیشتر از این دانشمندان خود را به دنیا معرفی کنیم.

این دانشمند نامدار نیشابوری معتقد است: اگر به مباحث علمی در کشورهای اسلامی به درستی پرداخته می‌شد، الان مسلمانان قوی‌تر بودند و آن وقت کشور کوچکی به اسم اسرائیل به کشورهای بزرگ اسلامی زور نمی‌گفت.

صادقی افزود: به خاطر دیدگاه‌های غلط دینی در قرون گذشته چهره‌نگاری یا پیکره‌ای از بزرگان ایرانی نداریم در حالی که مجسمه شخصیت‌های بزرگ علمی، فلسفی، هنری و ادبی قرون گذشته اروپا به ویژه یونان و روم موجود است و آن وقت الان مجبوریم چهره‌های خیالی از بزرگان خود تهیه کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید