جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان حمید مصدق، شاعرِی که شعرش وِرد زبان مردم شد

نام‌آوران ایرانی

حمید مصدق، شاعرِی که شعرش وِرد زبان مردم شد

نهم بهمن‌ماه زادروز حمید مصدق است؛ شاعری که برخی شعرهایش وِرد زبان مردم بوده است.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

 

به ‌گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید مصدق نهم بهمن‌ماه 1318 در شهرضای اصفهان به دنیا آمد. چند سال بعد به ‌همراه خانواده‌اش به ‌اصفهان رفت و تحصیلات خود را در آن‌جا ادامه داد. او در دوران دبیرستان با منوچهر بدیعی، هوشنگ گلشیری، محمد حقوقی و بهرام صادقی هم‌مدرسه بود و با آن‌ها دوستی و آشنایی داشت.


مصدق در سال ‌1339 به تهران آمد، در مؤسسه علوم اداری و بازرگانی دانشگاه تهران و در رشته بازرگانی تحصیل کرد. پس از فارغ‌التحصیلی در مؤسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران به کار پژوهشی مشغول شد. از سال ‌1342 مجددا به ادامه تحصیل پرداخت و از دانشگاه تهران لیسانس حقوق و سپس فوق لیسانس اقتصاد گرفت.


در سال 1345 برای ادامه تحصیل به ‌انگلیس رفت و در زمینه روش تحقیق به ‌تحصیل و تحقیق پرداخت. مصدق در سال ‌1348 به‌عنوان استادیار در مدرسه‌های عالی کرمان و اصفهان و دانشگاه آزاد ایران به کار مشغول شد. پس از دریافت فوق لیسانس حقوق اداری از دانشگاه ملی، به ‌عضویت هیأت علمی دانشگاه درآمد و در کنار آن از سال ‌1357 به‌ کار وکالت روی آورد. او عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بود و مدتی نیز سردبیری مجله کانون وکلا را به ‌عهده داشت.


نخستین منظومه حمید مصدق با عنوان «درفش کاویانی» در سال 1340 منتشر شد. بعد از آن شعرهای متعددی منتشر کرد که یکی از مشهورترین آن‌ها منظومه «آبی، خاکستری، سیاه» بود که در سال 1344 منتشر شد.


بخشی از این منظومه که در سال‌های انقلاب بسیار معروف شد:


«...من اگر برخیزم
تو اگر برخیزی
همه برمی‌خیزند
من اگر بنشینم
تو اگر بنشینی
چه کسی برخیزد؟
چه کسی با دشمن بستیزد؟
چه کسی
پنجه در پنجه هر دشمن دون
آویزد؟...»


حمید مصدق درنهایت هفتم آذرماه ‌1377 بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت. منظومه بلند «درفش کاویانی»، منظومه «آبی، خاکستری، سیاه»، منظومه «در رهگذار باد»، «از جدایی‌ها»، «سال‌های صبوری»‌، «شیر سرخ»، «... تا رهایی»، «مقدمه‌ای بر روش تحقیق»، «مجموعه رباعیات مولوی»، «غزلیات حافظ» و همچنین چند کتاب حقوقی از آثار برجای‌مانده از این شاعرند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید