پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان عارف قزوینی، خنیاگر نغمه سکوت و آزادی

نام‌آوران ایرانی

عارف قزوینی، خنیاگر نغمه سکوت و آزادی

برگرفته از فر ایران

جواد بشارتی

ابوالقاسم عارف قزوینی حدود سال 1300 ه.ق در قزوین پا به جهان نهاد. در کودکی با متون کهن و هنر خوشنویسی آشنا شد و از 13 سالگی نزد حاجی صادق خرازی به آموختن آواز و شعر مناسب هر آواز مشغل شد. او سپس به تهران آمد و مدتی در دربار مظفرالدین شاه مشغول فعالیت شد.

با شروع جنبش مشروطه و نهضت آزادی، به مشروطه خواهان پیوست و با سرودن اشعار میهنی و تصنیف‌های وطنی، در مبارزات مردمی شرکت کرد.

طی این سال‌ها تصنیف‌های ساخته او با مضامین اجتماعی و سیاسی فراگیر شده بود و مردم آنها را می خواندند.

در اواخر عمر به ناچار، انزوا گزید و به همدان رفت. سال‌های سکوت و انزوا، برای عارف، اندوهی عمیق به همراه داشت تا سرانجام در دوم بهمن ماه 1312  درگذشت. او را در جوار آرامگاه بوعلی سینا دفن کردند.

تصنیف ملی و میهنی ـ عارف قزوینی:

تا قبل از عارف قزوینی، ساخت تصنیف با مضامین اجتماعی و نگاه وطن پرستانه، تقریبا بی سابقه است. البته حضور حماسه و سنت شاهنامه خوانی وجود داشت. در خود شاهنامه نیز روایت‌هایی از نوازندگانی که میل به تهییج و حماسه را تشدید می کند، وجود دارد. اما در موسیقی کلاسیک ردپای مشخصی از موضوع دیده نمی‌شود، ضمن آن که اساسا، هنر سنتی که در محدوده امر قدسی است، از مفاهیم و مضامین این چنین به دور است. اما تغییر شرایط و اوضاع زمانه را نمی توان انکار کرد.

آشنایی با ادبیات و فلسفه غرب، فضا را برای تغییر نگرش هنرمندان فراهم می کند، عارف نیز محصول این تغییر نگرش است. تصانیف او، تاریخ گویای انقلاب مشروطه است و یک دوره 15 ساله را شامل می شود.

این جریان با تصنیفی در دستگاه شور به مناسبت ورود فاتحین ملت به تهران آغاز می شود:

ای امان از فراغت/مردم از اشتیاقت/از که گیرم سراغت
او که خاطرات تلخی از دوران استبداد داشت و شرایط استبداد را به چشم دیده بود، با زبان شعر و موسیقی به آزادی خواهان پیوست. تصنیف‌هایی که با توجه شرایط اجتماعی آن روز و با مفاهیم ملی، میهنی و در ارتباط با وضع اجتماعی می ساخت، پس از چند بار اجرا، دهان به دهان می گشت و همه آن را می خواندند.

معروف ترین تصنیف عارف «از خون جوانان وطن» به یاد حیدرخان عمو اوغلی و به پاس بزرگداشت اولین قربانیان انقلاب مشروطه، سروده شد.

عارف در مورد هفتمین تصنیف سروده خود می نویسد: «این تصنیف در دوره دوم مجلس شورای ایران در تهران ساخته شده است. به واسطه عشقی که حیدرخان عمو اوغلی بدان داشت میل دارم، این تصنیف به یادگار آن مرحوم طبع گردد.»

از خون جوانان وطن لاله دمیده/ از ماتم سرو قدشان سرو خمیده

چه کج رفتاری ای چرخ/چه بد رفتاری ای چرخ

سر کین داری ای چرخ/نه دین داری نه آیین داری ای چرخ

این تصنیف نخستین بار 90 سال پیش در سال 1913 (میلادی) ]1273 خورشیدی[ در صفحه گرامافون با تار آرشاک خان و صدای خواننده ای به نام «زری» ضبط شد و در سال 1337 خورشیدی، روح الله خالقی آن را برای ارکستر تنظیم کرد و در برنامه 246 گل‌ها با صدای «الهه» اجرا شد.

گروه پایور نیز در سال 1358 با صدای «محمد رضا شجریان» آن را در یک کنسرت، اجرا کرد.

دیگر تصانیف میهنی و اجتماعی عارف:

1328 ه.ق: تصنیف دشتی: «گریه را به مستی» که به مناسبت آن دستور دستگیری عارف صادر شد.

1329 ه.ق: تصنیف ابوعطا: «دل هوس سبزه و صحرا ندارد.» مربوط به دعوت عارف از آزادی خواهان برای فداکاری هنگامی که محمدعلی میرزا در قصد تصاحب مجدد سلطنت بود.

1336ه.ق: تصنیف دستگاه شور: «چه شورها» که به مناسبت طمع ترک‌ها به آذربایجان سروده و اجرا شد.

1340ه.ق: تصنیف دشتی: «گریه کن که گر»

این تصنیف را عارف به یاد دوست خود کلنل محمد تقی خان پسیان که در جریان انقلاب مشروطه در گذشت سرود. این تصنیف توسط عارف در زمستان سال 1301 (ش) در کنسرتی در سالن گراند هتل با صدایی پر احساس و تاثر انگیز اجرا شد.

گریه کن که گر، سیل خون گری ثمر ندارد/ ناله ای که ناید زنای دل اثر ندارد

البته عارف تصانیف دیگری نیز ساخته، اما به مهم ترین و مشهورترین آنها اشاره شد.

عارف از نگاه دیگران:

روح الله خالقی: یکی از خواص آهنگ‌های عارف، غم و اندوه است که سراسر تصنیف‌های او را فرا گرفته و به خوبی نشان می دهد که این نغمات، آثار یک دل افسرده و روح پژمرده و فکر بدبین ناراضی است و این افکار را وضع روزگار در او ایجاد کرده بود. احساسات وطن پرستانه عارف بسیار شدید و او یکی از مخالفان سرسخت حکومت خود مختاری و طالب جمهوری بود. به همین جهت تصانیف خاصی برای این موضوع ساخت.

ساسان سپنتا: عارف اولین تصنیف سازی است که مضامین اجتماعی، سیاسی و انتقادی را به تصنیف وارد کرد. او چون موسیقی می‌دانست در ترکیب نغمه‌های زیبا، حسن سلیقه داشت: سبک تصنیف سازی او به این صورت بود که در گوشه‌ای از دستگاه یا آوازی از موسیقی ایرانی مانند حجاز به دشتی یک تم کوتاه را توسعه داده و اشعار مناسبی را با آن تلفیق کرده است. به طوری که اغلب انتهای هر جمله شعری یا مصرع برگردانی هم داشته است.

حسن مشحون: عارف در طول نهضت مشروطه همه جا همگام آزادی خواهان شد و اشعار و سرودها و تصنیف‌های خود را در خدمت تهییج و بیداری ملت ایران در آورد. صوت موثر عارف و ناله‌های جانکاه آهنگ، از داستان ملتی غمزده که در راه آزادی کوشش‌ها کرده و به نتیجه نرسیده بود حکایت‌ها می کرد.

تصنیف‌های عارف مانند دل غمگینش پر سوز بود و شاید به همین جهت مقام دشتی و افشاری را که یازده تصنیف در این دو پرده ساخته، برای ابراز احساسات خود مناسب تر دیده است.

موخره:

عارف بنیانی در موسیقی آوازی بر جای می گذارد که تا به امروز ادامه داشته و جریان‌های مختلفی از موسیقی اجتماعی پدید آورد. آخرین کنسرت عارف در سال 1303 (ش)‌برگزار شد. پس از یک دوره 50 ساله که آن را می توان دوره فترت نامید. در دهه پنجاه رویکرد دیگری به موسیقی با مضامین اجتماعی و به شکل حماسی و ملی شکل گرفت. کانون چاوش و موسیقی دانانی نظیر محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان از پیشگامان جریان اخیر بودند. شرح و بررسی آثار این گروه به تفصیل و جزییات فراوانی نیاز دارد که از حوصله این نوشتار خارج است.

اما همین نکته بس که لطفی در اولین تصانیف خود، قطعه ای در بیات ترک ساخت و آن را به یاد عارف نامید.

همچنین گروهی که به سرپرستی علیزاده و مشکاتیان شکل گرفته و تحول اساسی در موسیقی 30 سال اخیر پدید آورده گروه عارف نام داشت که فعالیت خود را رسما از سال 1355 آغاز کرد.

پیوست: بخش‌هایی از این نوشته به صورت برداشت آزاد از منابع زیر اقتباس شد: 1. تاریخ موسیقی: حسن مشحون 2. سرگذشت موسیقی: روح الله خالقی 3. چشم انداز موسی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید