پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان آشنایی با منصور زیرک

نام‌آوران ایرانی

آشنایی با منصور زیرک

برگرفته از تارنگار ایران‌نامه

دیدار با منصور زیرک

مهدی فقیهی: منصور زیرک یکی از کوشندگان و کارشناسان خلاق عرصه هنر  است که از سال 1370 خورشیدی با مدرک کارشناسی وارد حوزه مرمت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری  گردید.  وی از همان ابتدا با توجه به تحصیلات آکادمیکی در زمینه مرمت آثار تاریخی داشت در پرو‍ژه‌های مرمتی مختلفی همچون مرمت نقاشی و اشیاء تاریخی به فعالیت پرداخت. اولین آشنایی او با نقاشی لایه چینی (یکی از شاخه های نقاشی ایرانی ) با مرمت تزیینات لایه‌چینی تالار اشرف اصفهان در سال 1370  آغاز شد و در طی بیست سال در قالب مرمت نقاشی‌های دیواری خانه خواجه پطرس اصفهان در سال 1376،نقاشی‌های کوشک هشت بهشت اصفهان در سال 1381، مرمت نقاشی‌های سقف طبقه ششم کاخ عالی قاپو به سال1382و ....تداوم و تکامل یافت. این اقدامات  سبب گردید که منصور زیرک در زمینه احیاء و ترویج نقاشی لایه چینی به تعریف جدیدی از این هنر دست یابد و به خلق 105 تابلو لایه‌چینی به سبک سنتی و پست مدرن بپردازد. تابلوهایی که در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی متعددی همچون نمایشگاه هفته فرهنگی ایران و صربستان در بلگراد با کسب منشور صلح و دوستی (بهمن سال 1387) ، نمایشگاه شاهکارهای جهانی در شهر عشق‌آباد ترکمنستان و کسب دیپلم افتخار در زمینه هنرهای تجسمی (تابستان سال 1388)، نمایشگاه سیر تحول هنرهای اسلامی در شهر مونیخ آلمان (زمستان سال 1389) نمایشگاه اختصاصی در شهر وین اتریش  (زمستان سال 1389)، نمایشگاه اختصاصی در شهر استکهلم سوئد در (زمستان سال 1389) به نمایش در آمدند. علاوه بر این از  مسئولیت‌های ایشان در سازمان میراث فرهنگی اصفهان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

 

- اولین مسئولیت ایشان در  موزه مردم‌شناسی کویر نایین و سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی نایین در سال "1374"

-  نمایندگی انتشارات سازمان میراث فرهنگی در استان اصفهان در سال "1375"

- حفاظت و مرمت درب طلا و نقره ی مدرسه چهارباغ در سال "1381"

- عضویت در شورای فنی تزیینات وابسته به معماری سازمان میراث فرهنگی اصفهان و تهیه 9 گزارش مستند از وضعیت حفاظتی و مرمتی بناهای تاریخی استان در سال "1382"

- حفاظت و مرمت پنجره گچی و شیشه کاری شده قرن نهم (ه.ق) دوره آق قوینلو در سال "1384"

- مسئولیت کارگاه مرمت اشیاء اداره اموال منقول سازمان از سال "1384"تا"1387" و حفاظت و مرمت از 510 شی تاریخی ، 278 قطعه سند خطی ، پنج جلد قران کریم ، و 155 قطعه از سفال های نطنز، جیرفت و... بازسازی 65 قطعه چوبی نقاشی شده سقف امامزاده َبرُزک در حوالی کاشان  و نیز نظارت و تهیه شناسنامه برای پروژه مرمت سنگاب‌های اصفهان، سامان‌دهی و مستند نگاری از اموال موزه چهلستون، موزه قرآن هتل عباسی، موزه هنرهای معاصر اصفهان و کتب خطی دانشگاه اصفهان و درهای تاریخی روستای ابیانه.

- سرپرستی بنا های میدان نقش جهان از سال"1387" تا"1388"

- مسئول آموزش صنایع دستی استان اصفهان از سال "1388" تا"1389"

- تدریس  هنرلایه چینی در مرکز آموزش صنایع دستی خانه شیخ الاسلام در سال "1388"

- کسب مدرک داور بین الملل یونسکو در زمینه ارزشیابی و مهر اصالت آثار صنایع دستی در سال "2009" (میلادی)

- مسئول گروه امانی سازمان از سال "1389" تا"1390"

- تدریس مرمت نقاشی ایرانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی نقش جهان و سرپرستی میراث فرهنگی شهرستان اصفهان از دیگر فعالیت های اوست.

  این هنر مند و مدیر توانا علاوه بر وظایف شغلی خود سال‌هاست که در زمینه موسیقی و شعر به فعالیت مشغول است . اولین آشنایی او با موسیقی از سال 1354با فراگیری ردیف نوازی سنتور و سلفژ و همکاری با گروه کٌر رادیو و تلویزیون ملی ایران در آبادان آغاز شد . با شروع جنگ تحمیلی و مهاجرت او به شهر اصفهان زمینه آشنایی وی با فضای غنی فرهنگی – هنری این شهر پدید آمد و تاثیر غیر قابل انکاری بر دیدگاه هنری وی نهاد. در سال 1375 تجربه‌های فراوانی از محضر  اساتیدی چون شاهزیدی در زمینه موسیقی سنتی به دست آورد و ردیف موسیقی ایرانی (سبک اصفهانی) را نزد استاد منصور اعظمی کیا که هر دو از شاگردان بزرگ، زنده یاد استاد تاج اصفهانی بودند، آموخت تا بستری مناسب جهت اجراهای متعدد موسیقی در داخل و خارج از کشور و آموزش ردیف موسیقی سنتی به جوانان علاقه مند را فراهم آورد. منصور زیرک علاوه بر اجرای موسیقی دستگاهی ایران در زمینه پژوهش و اجرای موسیقی فولک (محلی) و نواحی مختلف ایران نظیر موسیقی بختیاری ، لری خرم آباد، کردی و شوشتری فعالیت دارد. از جمله اجراهای موسیقی ایشان می توان به این موارد اشاره نمود:

-اجرای سه شب موسیقی فولک (محلی) در بلگرا د پایتخت صربستان با گروه ناسوت در سال "1387"

- اجرای موسیقی سنتی در عشق آباد پایتخت ترکمنستان با گروه بسته نگار در سال "1388"

- اجرای سه شب موسیقی سنتی و فولک (محلی) در جشنواره بین الملل موسیقی به مناسبت یکصد و سی سالگی پایتختی شهر صوفیه در شهر های صوفیه و پلودیف کشور بلغارستان در سال"1388"

- اجرای موسیقی فولک (محلی ) در آنکارای ترکیه با گروه ناسوت در سال "1389"

- کنسرت موسیقی سنتی اصفهان با آهنگ سازی خود او و تنظیم سیامک بهبهانی که از این کنسرت آلبوم شبی بی تو در سال "1389"  به بازار عرضه گردید.

- کنسرت موسیقی فولک( محلی ) در استانبول ترکیه با گروه موسیقی "دا" در سال "1390"

- کنسرت موسیقی سنتی در شهر مونیخ آلمان با گروه موسیقی سنتی "دا" در سال"1390"

-کنسرت موسیقی فولک(محلی) در شهر پاریس فرانسه با گروه موسیقی " دا" در سال "1390" .

ذوق و قریحه ذاتی و آشنایی او با ردیف موسیقی ایرانی و مانوس بودنش با لطایف بی نظیر هنر در دیار نصف جهان باعث شد تا افکار و ذوق سرشار  وی در قالب نظم نیز پدیدار گردد و اولین مجموعه ی شعریش  با نام "سایه های یاد "در قالب شعر نو در سال "1372" توسط انتشارات کوشش به چاپ رسد. در ادامه مجموعه "بوسه‌های کودکانه" که دومین تجربه شعری اوست نیز در سال "1390" به همت انتشارات "پویش اندیشه" در قطع جیبی منتشر گردید. این کتاب شامل 30 قطعه از اشعار منصور زیرک است  که در قالب شعر نو موضوعات عاشقانه و اجتماعی را در بردارد. صفحات این کتاب با نقاشی‌های لایه چینی شاعر به صورت طرح های گرافیکی تزیین یافته که بر غنی و زیبایی مجموعه می‌افزاید. مجموعه شعر "عشق شیشه ای " سومین تجربه اوست که در سال "1390" در قالب اشعار کلاسیک و ادبیات رندانه، عاشقانه و عارفانه با همکاری انتشارات پویش اندیشه منتشر شد. این مجلد با قطع جیبی و در دو بخش غزلیات و مثنوی تنظیم گردیده که بخش اول شامل "20" قطعه و بخش دوم مشتمل بر "3" مثنوی با الهام از داستان‌های خسرو و شیرین، لیلی و مجنون یوسف و زلیخا می‌باشد. در این "3" مثنوی شاعر سعی نموده تا با حفظ چهارچوب اصلی داستان از زاویه متفاوتی به این داستان‌ها بنگرد و با بیانی عاشقانه و عارفانه افکار خود را به تصویر کشید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه