جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ تاریخ معاصر دو فاجعه برای میهن ما درشهریورماه

تاریخ معاصر

دو فاجعه برای میهن ما درشهریورماه

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 77، شهریور و مهر 1392، صفحه 18

 

یورش نظامی روس و انگلیس به ایران

در جریان جنگ دوم جهانی، ساعت 2 بامداد روز سوم شهریورماه 1320 سفیران روسیه و انگلیس به خانۀ نخست‌وزیر رفتند و آگاهی دادند که نیروهای نظامی کشورهایشان، خاک ایران را مورد تجاوز نظامی قرار داده‌اند.
با آغاز جنگ دوم جهانی، دولت ایران اعلام بی‌طرفی کرد؛ اما با این وجود متفقین حتا بدون اعلام جنگ بی‌طرفی ایران را شکستند و از شمال و جنوب خاک کشور را مورد آفند نظامی قرار دادند. در جریان جنگ اول جهانی نیز همین ماجرا تکرار شده بود. در آن جنگ نیز ایران اعلام بی‌طرفی کرده بود؛ اما در آن زمان نیز از سوی نیروهای امپراتوری روس و بریتانیا مورد تجاوز نظامی قرارگرفت.

با وجود جوان بودن ارتش ایران و نداشتن جنگ افزارهای نوین، ارتش و مجموعۀ نیروهای مسلح کشور جانانه برابر تجاوز خارجی پایداری کردند. اگر خیانت برخی سران ارتش دراعلام آتش‌بس نبود، امکان به ایستایی کشاندن تجاوز وجود داشت.
دراین میان نیروی دریایی باپیش‌کش 700 شهید، تا آخرین نفر و آخرین نفس پایداری کرد. در این نبرد دریادار غلامعلی بایندر همراه بابسیاری از فرماندهان، افسران، درجه داران و ناویان به درجۀ رفیع شهادت درراه ایران رسیدند. یگان‌های نیروی زمینی جانانه جنگیدند  و نیز نیروی هوایی باوجود مجهز بودن به هواپیماهای دوباله جنگ اول به رویارویی با روسها برخاست و همچنین نیروهای ژاندارمری و شهربانی، از بذل جان خودداری نکردند.

ملت ایران این تجاوز آشکار نیروهای روس و انگلیس را با وجود اعلام بی طرفی فراموش نخواهد کرد؛ البته فرموش نکنیم که چندی پس از اشغال ایران، نیروهای نظامی آمریکا نیز به صف اشغالگران پیوستند.
شادباد ، شادباد ، شاد باشید ای شهیدان راه ایران که به قرنها در دل دشتها ، کوهها و دریاهای میهن به خون خود کفن پوشیده و خفته‌اید. نام شما و یاد شما، افتخار ماست و درس زندگی ما.

 

عراق درتجاوز نظامی به ایران ازیاری‌های گسترده غرب و شرق برخوردار بود

روز سی‌ویکم شهریور ماه 1358 حکومت بعث عراق که از پشتیبانی کامل غرب و شرق برخوردار بود، میهن ما را مورد آ فند نظامی قرار داد.

دراین نبرد که 8 سال به درازا کشید، اتحاد شوروی برپایهٔ قرارداد دوستی باعراق، ارتش این کشور را با پیشرفته‌ترین جنگ افزارها تا دندان مسلح کرده بود. غرب و به ویژه فرانسه، پیش‌رفته‌ترین جنگ افزارها و نیز جنگنده‌های ساخت این کشور را در اختیار عراق گذارد؛ حتا برای این کشور یک نیروگاه هسته‌ای درست کرد تا با خاکستر آن نیروگاه، عراق بتواتند جنگ افزار هسته‌ای تولید کند.

آلمانی‌ها، هلندی‌ها و انگلیسی‌ها کارخانه‌ها و شگردشناسی ( تکنولوژی ) ساخت وکاربرد جنگ‌افزارها کیمیایی (شیمیایی) را در اختیار این کشور قرار دادند. عراق بارها و بارها در درازای جنگ از جنگ‌افزارهای کیمیایی علیه ایران استفاده کرد. این کار با همآهنگی و آگاهی حکومت آمریکا انجام شده است. آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند پول بیشتری صرف خرید جنگ افزارکند، چند صد میلیون دلار اعتبار خرید مواد خوراکی به حکومت عراق داد.

حکومت کشورهای عرب و عرب‌زبان، با افزایش تولید نفت جای خالی نفت عراق را پرکردند و درآمد آن را دراختیار حکومت عراق قرار دادند. حکومت مصر بیش از یک میلیارد دلار از جنگ افزارهای روسی ارتش خود را با موافقت شوروی به عراق واگذار کرد و...

باوجودی که دبیرکل سازمان ملل‌متحد به روشنی عراق را آغازگر جنگ اعلام کرد، هنوز حکومت ایران اقدامی در راه ستاندن غرامت‌های وارده برمردم و سرزمین ایران به عمل نیاورده است. هنوز اقدامی برای کشاندن سران‌کشوری و لشگری حکومت متجاوز عراق به محاکمه انجام نگرفته است.

هنوز خون شهیدان تجاوز نظامی عراق می‌جوشد؛ هنوز جانبازان با درد و رنج برخاسته از جنایت‌های حکومت عراق روزگار به سر می‌برند و هنوز آزادگان رنج زندان‌های مخوف را از یاد نبرده‌اند؛ اما حکومت جمهوری اسلامی هم چنان به سکوت درازمدت خود ادامه می‌دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید