جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز دروازه‌های ایران قفل است

نگاه روز

دروازه‌های ایران قفل است

برگرفته از تارنمای آذری‌ها به نقل از جام جم

محمدعلی بهمنی قاجار

حمله وحشیانه به  پاسگاه 167 هنگ مرزبانی ناجا در سراوان که به شهادت 14 نفر از سربازان و نظامیان این هنگ انجامید. بار دیگر  اهمیت مرز و پاسداری از مرزهای ایران و نیز تهدیدات امنیتی متوجه کشورمان را یاد آور گردید. ایران با هزاران کیلومتر مرز آبی وخاکی ودرهمسایگی با پر آشوب ترین مناطق جهان و نیز در شرایطی که در معرض انواع تهدیدات سنتی تا دسیسه های منطقه ای وبین المللی قرار گرفته است. هماره در معرض تهدیدهای مرزی بوده است و این تنها اراده بالای ایرانیان و وجود حس تعهد میهنی بی نظیر نسبت به پاسداری از تمامیت ارضی ایران بوده است که در میان این همه تهدید بالقوه . ثبات و آرامش و امنیت را بر مرزهای کشور حکمفرما ساخته است. اما این وضعیت ما را نباید از اهمیت مرز و تهدیدات متوجه آن غفلت زده نماید از این رو جنایاتی هولناک هم چون حمله به پاسگاه مرزی جمهوری اسلامی ایران یادآور نکاتی مهم برای بهبود پاسداری و نگهبانی از تمامیت ارضی و منافع ملی ایران است .

درست است که گامهایی اساسی برای بهبود امنیت مرزهای ایران بر داشته شده است ولی باید مطالعات بیشتری برای ارتقا امنیت پایدار مرزی انجام بگیرد. تسهیلات و حمایتهای ویژه ای از مرزنشینان صورت بگیرد . سیاست فرهنگی خاصی برای تحکیم وحدت ملی در میان مرز نشینان در دستور کار قرار بگیرد و تلاشهای نیروهای ایران ستیز و دشمنان وحدت ملی ایران در مناطق مرزی و پیرامونی با دقت رصد گردیده و نیز زمینه های اقتصادی واجتماعی بروز جرم در مرزهای کشور از میان برود. از سویی دیگر در مرزهای جنوب شرقی ایران باید مسولیت پذیری همسایه ما یعنی پاکستان هم بیشتر گردد . ایالت بلوچستان پاکستان یکی از نا امن ترین مناطق جهان است . در همین چند سال گذشته شاهد موج رو به افزایش ترور و کشتارهای نژادی و مذهبی علیه هزاره های شیعه در بلوچستان پاکستان بودیم . بنابراین  بر قراری امنیت در این ایالت برای پاکستان بسیار سخت است. ولی این وضعیت پاکستان را از مسولیت بین المللی برای حفظ و پاسداری از امنیت مرزهایش مبرا نمی سازد . پاکستان مسول حفظ امنیت مرزهای خود است و در برابر جنایاتی که تروریستها از خاک پاکستان سازماندهی کرده و در خاک ایران و یا در مرز اجرا می کنند مسولیت حقوقی و از دیدگاه حقوق بین الملل مسولیت بین المللی دارد.

 پاکستان یا خود به تنهایی و درصورت ضعف باید با همکاری ایران مرزهایش را امن سازد تا از تکرار حوادث این چنینی جلوگیری نماید. جدای از پاکستان . دولتهایی که به تفکرات افراطی و اندیشه های تکفیری دامن می زنند هم در برابر چنین جنایاتی که به وسیله گروهکهای تروریستی تکفیری انجام می گیرد مسول هستند . گروهکهایی که عامل چنین جنایاتی هستند در واقع محصولات اندیشه افراط و نیز میوه های نا پاک و شوم نفرت پراکنی قومی هستند . چنین میو ه هایی ناپاکی باید ما را با عمق خطر ناشی از نفرت پراکنی قومی بیشتر آشنا ساخته ونه تنها درسیستان و  بلوچستان بلکه در سراسر ایران باید از رشد اندیشه هایی که به نوعی نفرت قومی و نژادی یا مذهبی منجر می گردند با قاطعیتی کامل و تعهدی همه جانبه جلوگیری کرد.

افزون براین باید حماسه دفاع مرزداران ایرانی سراوان برای همیشه در تاریخ ثبت گردد . فاجعه رخ داده دو روی سکه دارد که یکی جنایت حاصل از اقدام تروریستی افراط گرایان و دیگری حماسه مقاومت قهرمانانه مرزداران ایران زمین است . این حماسه باید در دل تاریخ ثبت شده و از این شهدا گرانقدر به مثابه بزرگترین قهرمانان ملی تجلیل به عمل آید . اینان قهرمانانی هستند که به جهان اثبات می نمایند:

دروازه های ایران قفل است .به این خط و مرز که با خون ایرانیان پاسداری می شود با دشمنی وتجاوزکاری نزدیک نگردید.

 

جان باختن مرزبانان ایران و گزارش بنگاه سخن‌پراکنی بی بی سی (BBC)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید