جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری رودخانه کرج؛ همنشین زیبای مسافران در سفر به شمال کشور

گردشگری

رودخانه کرج؛ همنشین زیبای مسافران در سفر به شمال کشور

رودخانه کرج در موقعیتی جغرافیایی قرار گرفته که موجب شده تا این رودخانه، همراه و همنشین همیشگی مسافران در بخشی از سفر به شمال کشور باشد.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | DH1301 , nike mens woven bonded pants sets made , nike mens woven bonded pants sets made G NRG 'Leopard' , 800 - FitforhealthShops

به گزارش خبرنگار مهر، رودخانه کرج که از استان البرز می گذرد، همراه و همنشین همیشگی مسافران در بخشهایی از سفر به شمال کشور است و مسافران این سفر، با زیبایی های این رودخانه همراه می‌شوند.

رودخانه کرج از کوه های سر به فلک کشیده رشته کوه‌های البرز سرچشمه می گیرد و این رودخانه در امتداد جاده کرج - چالوس روان است.

این رودخانه پس از طی مسافتی به سد امیرکبیر (سد کرج) می رسد که وجود این سد، زیبایی های رودخانه کرج را دوچندان می کند.

سد امیر کبیر (سد کرج) که یکی از بزرگترین سدهاست، بر روی این رودخانه ساخته شد و مسافرانی که در جاده چالوس تردد می کنند، این سد را نیز در طی مسیر خود می بینند.

رودخانه کرج به عنوان یکی از پرآبترین رودخانه های دامنه جنوبی البرز کننده آب بسیاری از نواحی است که این امر بر اهمیت این رودخانه می افزاید.

این رودخانه که در حدفاصل بیلقان تا دیزین واقع شده، از طول تقریبی 75 کیلومتر برخوردار است و می توان گفت که رودخانه کرج، رودخانه ای طولانی است.

این رودخانه در طول مسیر خود از شیب تند دره ها و صخره ها عبور می کند که این امر، زیبایی های این جاده را افزایش می دهد و چشم اندازی زیبا به جاده چالوس می بخشد.

کندر، کندرآب، دره نمرک - کلنا، دره انگلج(وینه)، دره نوجان، رشک بهشت، شاه دزد، خور، سیجان، چاران، سرزیارت، گوراب،ارنگه، هفت چشمه، آدران، دوران و خوزنکلا مهمترین سرشاخه های این رودخانه خروشان را تشکیل می دهند.

اویزر، نشتارود - کلها، واریان، قصردره( رزکان)، مورود، وصال دره،شلنک، سرک، لانیز، شهرستانک، کلارود- گشتادر-کسیل، گرماب، آزادبر- آسیاب درگاه، سرنساء، ولایترود- دیزین، پی کنار، شیرکمر- سوتک و وارنگه رود از دیگر موارد در این زمینه است.

از مهمترین چشمه های تغذیه کننده رودخانه حفاظت شده کرج نیز می توان به چشمه های سوتک، سفید سوتک، شیرکمر، سیکنو، کریم چال-وارنگه رود، نمرک، جیان - کندر و قل قل چشمه سرزیارت اشاره کرد.

شاهی خور، هفت چشمه، چشمه دره، قصر ناصرالدین شاه - شهرستانک، دره بصال- شهرستانک، بیدار چشمه باغستان و پی کنار نیز از دیگر موارد در این زمینه است.

جلوهای خاص طبیعی در اطراف جاده چالوس به کمک اکوسیستم رودخانه و کوهستان به وجود آمده و نقش رودخانه در این زمینه به پررنگی نقش کوهستان است.
 
بسیاری از مسافران در سفر به مناطق شمالی کشور، چند ساعتی را در کنار رودخانه کرج می گذرانند و به صدای این رودخانه گوش فرامی دهند و به این ترتیب، آمدن به کنار رودخانه کرج موجب کسب آرامش و انرژی از این طبیعت زیبا می شود.
 
همراهی زیبای رودخانه و کوهستان در جاده کرج - چالوس موجب شده که این محور، یکی از قطبهای مهمی گردشگری در استان البرز و کشور باشد.
 
به این ترتیب، بسیاری از مسافرانی که عازم سفر به مناطق شمالی کشور هستند، از محور کرج - چالوس عبور می کنند و از زیبایی های این جاده بهره مند می شوند.
 
جاده چالوس از سالها قبل به عنوان یک جاده زیبا و پرتردد مطرح بوده و مسافرانی که از این جاده می گذرند، خاطرات خوبی از همراهی با زیبایی های این جاده و بهره مندی از زیبایی های کوهستان و رودخانه دارند.
 
همچنین روستاهای فراوانی در اطراف جاده چالوس وجود دارند که این امر بر زیبایی های این امر می افزاید و هریک از این روستاها به نوبه خود یک جاذبه گردشگری مهم محسوب می شود.
 
درعین حال، رستورانهای فراوانی در این جاده و در نزدیکی رودخانه کرج به خدمات رسانی به مسافران و گردشگران می پردازند.
 
 
البته این امر به تنهایی کافی نیست و دستگاه های ذیربط باید شرایطی را فراهم کنند تا سایر نیازهای گردشگران و مسافران در این محور نیز تامین شود.
 
تامین امنیت، امکانات رفاهی و نظافت در جاده چالوس به ویژه در اطراف رودخانه کرج، از مهمترین ضرورتها در این زمینه است که تحقق آن با همکاری و تعامل بیشتر میان دستگاه های ذیربط میسر می شود.
 
ضرورت تحقق امر یادشده، با در نظر گرفتن فرارسیدن ایام تعطیلات عید نوروز افزایش می یابد و تحقق این امر، نیازمند افزایش همکاری و تعامل میان همه دستگاه های ذیربط است.
 
با توجه به بالا بودن آمار مسافران و گردشگرانی که از جاده چالوس عبور می کنند، این جاده اهمیت کشوری نیز پیدا می کند که این امر، لزوم همکاری همه دستگاه های ذیربط از جمله دستگاه های کشوری برای ارتقای کیفی گردشگری در جاده چالوس را افزایش می دهد.
 
به امید اینکه امکانات رفاهی، امنیت و نظافت در جاده چالوس به ویژه در اطراف رودخانه کرج به صورت کامل وجود داشته باشد تا مسافران و گردشگران طی چند ساعتی که در کنار رودخانه کرج توقف می کنند، آرامش بیشتری داشته باشند و انرژی بیشتری از محیط طبیعی و زیبای این منطقه بگیرند.
 
.....................
گزارش از لعیا آراسته

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید