سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان بزرگداشت دکتر نیساری در انجمن آثار برگزار شد

نام‌آوران ایرانی

بزرگداشت دکتر نیساری در انجمن آثار برگزار شد

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 

 

یکشنبه، بیست‌وپنجم اسفندماه، مراسم بزرگداشت دکتر سلیم نیساری، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و عضو پیوستۀ فرهنگستان، در سخنانی اظهار کرد: مراسم نودوسومین سال زندگی استاد سلیم نیساری به پاس حدود هشتاد سال خدمت ایشان به زبان فارسی برگزار می‌شود و مفتخریم که شاهد هجدهمین بزرگداشت ادیبان آذری‌زبان هستیم؛ استادانی که از خطۀ آذربایجان بودند و به زبان فارسی خدمت کردند و باز یاد می‌کنم از بزرگوارانی چون آیت‌الله شیخ محمدعلی مدرس تبریزی، فقیه بزرگ تبریز، که از جوانی علاقه به زبان فارسی داشته است، صاحب کتاب فرهنگ نوبهار در دو مجلد و فرهنگ بهار دربارۀ مترادفات زبان فارسی که یک‌تنه دایرةالمعارف قاموس المعارف را در 6 جلد نوشتند.

وی در ادامه افزود: امیدواریم این مجالس مانند گذشته ماهانه و مرتب برگزار شود.

پس از آن دکتر غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در سخنانی گفت: مایۀ خوشبختی است که جناب دکتر محقق در دورۀ دومی که به ریاست انجمن مفاخر منصوب شده‌اند، اولین بزرگداشت این انجمن را به شخصیتی اختصاص داده‌اند که در سزاواری ایشان متفق‌القول هستیم. به نظر من بارزترین خدمت استاد نیساری به دستگاه تعلیم و تربیت این سرزمین بوده است و این مراسم، قدردانی از خدمات مدیری باسابقه است که علاوه بر تدریس و تألیف کتاب، وقت و عمر خود را صرف ادارۀ دستگاه‌های مختلف فرهنگی کرده است.
    وی در ادامه افزود: در شخصیت علمی نیساری چند ویژگی برجسته وجود دارد: جنبۀ نخست توجه او به زبان فارسی است. وی علاوه بر زبان و ادبیات فارسی به اهمیت آموزش آن نیز توجه داشته است. در کشور ما اندک کسانی هستند که به آموزش علم عنایت دارند. آقای دکتر نیساری با تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان و امریکا، روش تدریس زبان فارسی را درک کرده‌اند. باید او را از پیش‌گامان روش‌شناسی آموزش زبان و خط فارسی دانست. او به‌ویژه در زمینۀ آموزش درست زبان فارسی به اطفال پژوهش کرده است. استاد نیساری، آموزش املا و انشا و رسم‌الخط فارسی را از شصت سال پیش مد نظر داشته است، ایشان هم تقدم فضل داشته‌اند و هم فضل تقدم.
    دکتر حدّاد عادل افزود: جنبۀ دیگر شخصیت ایشان عشق به حافظ و نسخه‌شناسی حافظ است. می‌دانیم که مقولۀ مهم تحقیقی در حافظ‌شناسی، شناخت نسخه‌های حافظ است. استاد نیساری با دقت و علاقۀ بسیار به گردآوری نُسَخ و معرفی آن‌ها پرداخته است.
    دکتر حداد عادل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: از دیگر ابعاد شخصیتی ایشان، سابقۀ مطبوعاتی‌شان است که کمتر مورد توجه قرار گرفته. تخصص دیگر او تمبرشناسی است. وی هفت وزیر آموزش‌وپرورش را از سال 1321 تا 1329 درک کرده است. مدتی در یونسکو و سپس به مأموریت یونسکو به کشورهای افریقایی و آسیایی سفر کرده است.
    در ادامه دکتر حسن انوری، دیگر عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مقاله‌ای دربارۀ تاریخچۀ نسخه‌شناسی دیوان حافظ ارائه کرد و در سخنانی گفت: حافظ از آن سخنورانی است که در روزگار خود به نهایت اجتهاد رسیده است و معاصران عصر وی به این مسئله اذعان کرده‌اند.
    وی در ادامه افزود: از زمانی که علامه محمد قزوینی باب تصحیح انتقادی متون ادبی را گشود، به‌همراه قاسم غنی به تصحیح انتقادی حافظ دست زد. پس از انتشار چاپ قزوینی ـ غنی نسخه‌های متعددی متعلق به قرن 9 شناخته شد که علمی‌ترین آن‌ها نسخه‌ای است که دکتر نیساری ترتیب داده است.
    سپس فریدون اکبری، عضو سازمان پژوهش و آموزش وزارت آموزش‌وپرورش و عضو شورای علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان، دربارۀ تمرکز استاد نیساری بر آموزش به کودکان سخنرانی کرد و گفت: پاسداشت چهره‌های پرفروغ فرهنگی پاسداشت فکر و شعور فرهنگی خودمان است. از دیدی وجود نیساری وجودی منثورگونه است. امروز ما در ایران آمیزه‌ای از آموزش سازنده‌گر و پیکره‌نگر را داریم. در سال 1328 دکتر نیساری کتاب اول دبستان را تألیف کردند و نخستین بار روش هجایی را در آن به کار بردند.
وی در ادامه افزود: ویژگی دیگر کتاب اول دبستان تألیف دکتر نیساری چاپ رنگی آن بود. این ویژگی در مطالعات روان‌شناسی وی ریشه دارد. مخاطب آموزش ما، یعنی کودکان، از دو جنس دختران و پسران هستند و باید کتاب به گونه‌ای تألیف شود که هر دو جنس با کتاب همذات‌پنداری کنند. وی برای نخستین بار این دو پهنه را در کتاب خود به کار برد.
 بهمن خلیفه، استاد زبان و ادبیات فارسی، دیگر سخنران این مراسم بود که در خصوص مقام استاد نیساری گفت: استاد نیساری از دو جهت کارنامۀ پرباری دارد که یکی تعلیم و تربیت و دیگری حافظ شناسی اوست.
وی ادامه داد: نیساری دل‌بستگی خاصی به حافظ داشته و در سال 1327 کتاب سخن عشق او منتشر شد که این نشان از علاقه و دغدغۀ این حافظ‌پژوه بزرگ است.
وی تصریح کرد: استاد نیساری همواره در پی یافتن نسخه‌های دیوان حافظ بوده و در این راستا هم مجموعه‌های بسیاری را منتشر کرده‌ است که همۀ آن‌ها به زحمت و تلاش سال‌های بسیار او برمی‌گردد.
پس از آن دکتر توفیق سبحانی در باب تکریم استاد نیساری نسبت به دیگر استادان فن سخن گفت. در پایان این مراسم دکتر مهدی محقق و دکتر حدّاد عادل و حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای، لوح تقدیری را به استاد نیساری دکتر نیساری تقدیم کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید