جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ یافته‌های باستان شناسی یافته‌های تپه طالب‌خان به عصر مفرغ رسید

یافته‌های باستان شناسی

یافته‌های تپه طالب‌خان به عصر مفرغ رسید

5 فصل حفاری باستان‌شناسان از تپه‌طالب‌خان سیستان به یافته‌های ارزشمندی از عصر مفرغ رسید. آن‌ها معتقدند این دوره مربوط به دوره‌های شکوفایی شهر سوخته است.

LTB - JuzsportsShops | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - best glue for nike shoes for boys kids

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ تپه طالب خان یکی از تپه‌های اقماری شهر سوخته است که از سال 1382 توسط گروه باستان‌شناسی دانشگاه زابل مورد حفاری قرار گرفته‌است. 5 فصل حفاری کاوشگران نشان از یافته‌های ارزشمندی دارد که متعلق به عصر مفرغ و مربوط به دوره‌های شکوفایی شهر سوخته است.
 
باستان‌شناسان درحالی با 5 فصل حفاری در تپه طالب‌خان به‌ آثار ارزشمندی از عصر مفرغ برخوردند که معتقدند این دوره مربوط به دوره‌های شکوفایی شهر سوخته از دوره 2 ،3 و 4 است.
 
«حسینعلی‌کاوش» در نشست کاوش‌های آموزشی همایش باستان‌شناسی کشور گزارش پنجمین فصل از کاوش باستان شناسی تپه‌ طالب‌خان را ارائه کرد.
 
او گفت: درحال‌حاضر نمونه‌های کربن 14 به دانشگاه آکسفورد فرستاده شده و تاریخ تقریبی سکونت در محوطه طالب‌خان از دو هزار پانصد تا دو هزار و سیصد پیش از میلاد و عصر مفرغ میانه را نشان می‌دهد. این‌درحالی‌است که سطح بالای تپه طالب‌خان آثاری مربوط به دوره 4 شهر سوخته را شامل می‌شود.
 
کاوش با ابراز خرسندی از برگزاری همایش باستان‌شناسی کشور به خبرنگار CHN گفت: برای اولین بار است که در چنین همایشی از محوطه طالب‌خان مطالبی ارائه شده است ضمن آنکه یافته‌های مربوط به فصل 4 و 5 کاوش قرار است به تبدیل به کتاب شود.
 
پیش از این، کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه طالب‌خان منجر به کشف سفال های هزاره سوم پیش از میلاد شده بود که با سفال‌های به‌دست آمده در شهر سوخته مطابقت می‌کرد. این سفال‌های نشان داد که تپه طالب‌خان یکی از روستاهای اقماری شهر سوخته است.
 
از آغاز کاوش های باستان شناسی شهر سوخته تا کنون باستان شناسان همواره با این پرسش مواجه بوده اند که اقوام ساکن در شهر سوخته پس از آنکه شهرشان در هزاره دوم پیش از میلاد متروک می شود به کجا می روند. طرح این پرسش بهانه سومین فصل کاوش در تپه طالب خان زابل شد.
تاکنون بخشی از تپه‌ طالب‌خان زابل بر اثر احداث جاده و لوله‌کشی آب و غیره تخریب شده است، اما بقایای این محوطه باستانی همچنان می‌تواند پاسخگوی بسیاری از پرسش‌های باستان‌شناسی باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه