جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شناسایی 66 گور باستانی در شهرسوخته

یادمان

شناسایی 66 گور باستانی در شهرسوخته

 

سرپرست هیات کاوش شهرسوخته زابل گفت: فصل شانزدهم کاوش درمحوطه باستانی شهرسوخته زابل به پایان رسید که در این فصل از کاوش در بخش گورستان‌ها تعداد 66 گور انسانی کشف و شناسایی شد.

‌به گزارش ایسنا- سجادی با بیان این مطلب افزود: یکی از قبور، ‌قبر سردابه‌ای متعلق به بانویی است و در آن  45  شیء شامل کوزه و سفال دفن شده بوده، وجود دارد.

وی بیان کرد: یکی از اشیای دیگر درون این قبر یک خمره است که از آن به عنوان (خمیرو) یعنی محل نگهداری مایع ترش خمیر برای پخت نان استفاده می‌شده است.

سجادی تصریح کرد: از نتایج شاخص دیگر این فصل هم کشف قبر یک میمون کوچک نابالغ با سنی کمتر از 2سال است.

وی گفت: در قبر این میمون که نام "ماکاکا" به آن داده‌ایم، یک ‌کوزه دفن شده بود که نشان از این دارد که مراسم تدفین این میمون با تشریفات خاصی انجام شده است.

شیرازی، مدیر پایگاه جهانی شهرسوخته هم گفت: در این فصل از کاوش‌ها بیشتر بر روی کارگاه‌های صنعتی این مکان تمرکز شد و‌ 22 نفراز پژوهشگران و کاوشگران ایرانی نیز بیشتر مطالعات میان رشته‌ای مانند جانورشناسی و گیاه شناسی را انجام دادند.

انریکو آس کالونه پروفسور باستانشناسی دانشگاه سالنتو لچه ایتالیا نیز گفت: شواهد نشان می‌دهد، تولید سنگ‌های مرمری و اشیایی از سنگ لاجورد و فیروزه در شهر سوخته مرسوم بوده است.

فصل شانزدهم کاوش شهر سوخته از چهار آبان ماه امسال آغاز شده بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه