جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست اتحادیه نوروز نوروز سرکوب شهروندان کرد در درون{ترکیه}، حمایت از اعراب در خارج!

نوروز

سرکوب شهروندان کرد در درون{ترکیه}، حمایت از اعراب در خارج!

برگرفته از تابناک:

جشن‌های عید نوروز، در حالی در نقاط گوناگون جهان در حال برگزاری است که واکنش دولت ترکیه و مقامات دولتی این کشور به برگزاری این مراسم، سبب جلب توجه جهانی به این کشور شده است. در این میان، گویا مشکل سران ترکیه همچون همیشه با کردهاست.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | college women in nike tempos basketball - 103 - Latest Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391

 جشن‌های عید نوروز در حالی در نقاط گوناگون جهان در حال برگزاری است که واکنش دولت ترکیه و مقامات دولتی این کشور به برگزاری این مراسم، سبب جلب توجه جهانی به این کشور شده است.

 


به گزارش «تابناک»، سرکوب شدید مراسم نوروز در ترکیه، سبب برانگیختن واکنش‌هایی در سراسر جهان شده است. در این میان، به نظر می‌رسد مشکل سران ترکیه همچون همیشه با کردهاست و آن‌ها تلاش دارند با توسل به کلیشه‌های قومیتی متداول در این کشور، در عمل به سرکوب هر گونه آثار فرهنگ غیر ترکی مبادرت ورزند.

در این باره، خبرگزاری‌های ترکیه گزارش داده‌اند که در برخورد پلیس با شهروندان کرد ـ که قصد برگزاری مراسم نوروز را داشته‌اند ـ تاکنون بیش از 150 نفر دستگیر شده اند.

همچنین برخورد پلیس با معترضان کرد تاکنون به مجروح شدن ده‌ها نفر از آنان انجامیده است.
شاید مهمترین واقعه در این میان، مجروح شدن «احمد ترک»، نماینده مردم «ماردین» و رهبر «کنگره جامه دمکراتیک» بود که روز اول نوروز در شهر باتمان به علت پرتاب گاز اشک‌آور مجروح شده و به بیمارستان انتقال یافت. وی پس از به هوش آمدن و مرخص شدن از بیمارستان، از برخورد خشونت آمیز و ضرب و شتم خود به دست پلیس خبر داد.

بنا بر این گزارش، تصاویر مخابره شده از شهرهای گوناگون ترکیه، مردم کرد را در لباس محلی‌شان که به قصد برگزاری مراسم نوروز بر تن کرده‌اند، نشان می‌دهد که با ماشین‌های آب‌پاش پلیس و افسران مسلح به گاز اشک آور و باتوم روبه‌رو شده‌اند.

از سوی دیگر، ارتش ترکیه در روزهای اخیر، حمله به مناطق کردنشین را شدت بخشیده و گویا، دولت این کشور می‌کوشد، با مرتبط کردن موضوع برگزاری جشن نوروز با گروه‌های شورشی کرد، به برخورد امنیتی خود با کردها مشروعیت ببخشد.

این رویدادها در حالی رخ می‌دهد که موضوع برگزاری جشن نوروز، موضوعی کاملاً فرهنگی بوده و فراتر از مرزهای ملی، به عنوان یک میراث جهانی به ثبت رسیده است؛ بنابراین، این گونه برخوردها، بیش از هر چیز این شایبه را پدید می‌آورد که دولت ترکیه دوباره به سیاست‌های نژادپرستانه سابق خود بازگشته و تلاش دارد آثار هرگونه قوم و نژاد غیرترک را از صحنه کشورش پاک کند.

این در حالی است که دولت ترکیه می‌کوشد، در عرصه جهانی با ژستی دمکراتیک، خود را حامی گروه‌های آزادی‌خواه نشان دهد. مهمترین نمونه از چنین مواضعی، در برخورد این دولت با رخدادهای سوریه دیده می‌شود.

ترکیه در حالی «بشار اسد» را به برخورد نامناسب با معترضان مسلح متهم می‌کند که خود تحمل برگزاری یک مراسم فرهنگی را ندارد.

شاید لازم باشد در این مورد خاص و با توجه به ارتباط موضوع نوروز با حوزه تمدنی ایرانی، مقامات دیپلماتیک کشورمان در دیدارهای سطح بالای رسمی با طرف ترک، از آن‌ها در مورد چنین برخوردهایی توضیح خواسته و از آنان بخواهند که دست‌کم حقوق اولیه شهروندان کرد این کشور را رعایت کنند؛ حقوقی که مقامات ترکیه حتی در حد برگزاری جشنی مانند جشن جهانی نوروز برای این شهروندان قایل نیستند، به گونه‌ای که حتی به دلیل برگزاری یک جشن، نه تنها شهروندان کرد ترکیه سرکوب می‌شوند، بلکه ده‌ها نفر از آنان کشته و به قتل می‌رسند، بدون اینکه صدایی از آزادی خواهی مقامات ترک شنیده شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه