پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برگزاری جشن مشترک نوروز 11 کشور در برلین

خبر

برگزاری جشن مشترک نوروز 11 کشور در برلین

کشورهای حوزه نوروز روز یکشنبه درسومین روز ازآغاز سال 1393جشن مشترک نوروز خود را برای سومین سال پیاپی به میزبانی یک موسسه فرهنگی آلمانی در موزه مردم شناسی برلین برگزار کردند.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

به گزارش ایرنا، در این نوروز مشترک که با حضور سفیران و دیپلمات های کشورهای ایران، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، عراق، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، آذربایجان (اران) و ترکیه برگزار شد جمع کثیری از ایرانیان مقیم آلمان و همچنین علاقمندان به نوروز از این کشور و دیگر اروپایی ها نیز حضور داشتند.

کشورهای حوزه نوروز ضمن مشارکت در برپایی این جشن مشترک، با برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری، صنایع دستی و توزیع غذای محلی و سنتی خود و همچنین پخش بروشور های تبلیغاتی نسبت به معرفی فرهنگ و سنن و همچنین جاذبه های دیدنی و گردشگری کشور خود اقدام کردند.

در آغاز این مراسم،ˈریچارد هاوسسˈ معاون موزه مردم شناسی برلین در سخنانی ضمن تبریک نوروز به همه کسانی که این عید باستانی و کهن را جشن می گیرند، گفت: نوروز با جشن هایی که در اروپا برای آغاز بهار برگزار می شود شباهت هایی دارد و در اشعار شاعران معروف آلمان از جمله فریدریش شیلر و ادوارد موریکه نیز به زیبایی های بهار، شکوفایی گلها و جشن آغاز سال که نوروز نامیده شده، اشاره شده است.

این شخصیت فرهنگی آلمانی افزود: نوروز زمان فراموشی غم ها و تلاش برای از سرگیری کار و زندگی با نگاهی مثبت در سال جدید است که این مهم در اشعار آلمانی هم مورد اشاره قرار گرفته است و برپایی این جشن مشترک هم می تواند به نزدیکی دولت ها و ملت ها بیانجامد.

ریچارد هاووس افزود: طرح برگزاری نوروز مشترک که با ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران از سه سال قبل به میزبانی موزه مردم شناسی برلین برگزار می شود و در آن کشورهای حوزه نوروز گوشه ای از فرهنگ ، سنت و هنر خود را به نمایش می گذارند، فرصت بسیار خوبی برای نزدیکی و آشنایی اروپایی ها بویژه آلمانی ها با این جشن تاریخی و سنتی است.

وی در پایان با اعلام آمادگی موزه مردم شناسی برلین برای میزبانی این جشن زیبا و سنتی در سال های آینده، ابراز امیدواری کرد برگزاری جشن نوروز مشترک همه ساله با شور و هیجان و استقبال بیشتر در برلین برگزار شود.

بخشی از این مراسم نیز به اجرای موسیقی سنتی و محلی هر کدام از کشورهای حوزه نوروز اختصاص یافته بود که از جمهوری اسلامی ایران گروه موسیقی سنتی عرفان با هنرنمایی خود ترنم نوای ساز اصیل ایرانی را در قلب اروپا طنین انداز کرد.

در سپتامبر سال 2009 ، نوروز به عنوان یک میراث فرهنگی توسط سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ( یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در فوریه سال 2010 روز 21 مارس را به عنوان روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان با ریشه ایرانی به رسمیت شناخته و این روز را در تقویم خود جای داد.

در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نوروز جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از 3 هزار سال دارد و امروزه بیش از 300میلیون نفر آن را جشن می گیرند، توصیف شده است.

در 27 مارس سال 2010 نخستین دوره جشن جهانی نوروز در تهران برگزار و این شهر به عنوان دبیرخانه نوروز شناخته شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه