پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز داعش و تدمر

نگاه روز

داعش و تدمر

رضا آقازاده


به نام آن پاک


هنگامی که داعش به تدمر رسید، ساده لوحان چنین پنداشتند که تدمر سرنوشتی همچون موصل پیدا می‌کند و آثار باستانی آن ویران می‌گردد! ولی نیک پیدا بود که چنین نخواهد شد. موصل باید ویران شود و آثار تاریخی آن نابود ولی تدمر چه؟ آیا آن نیز باید نابود می‌شد؟ اگر تئوری دینی داعش بناها و یادمان‌های کهن را برنمی‌تابد پس باید نابود شود! ولی تدمر نابود نشد. چرا؟

درین جا به تقابل غرب با ایران می‌توان اندیشیدن. اگر هم تقابلی وجود نداشته باشد؛ باز ناگزیر از تحلیلیم و باید همه جوانب را در نگاه آوردیم. تدمر یا پالمیرا را گویا غرب رومی می‌پندارد و از آنجایی که داعشی‌ها را غربی‌ها حمایت می‌کنند طبیعی است که تدمر نباید ویران شود ولی موصل که سرتاسر تاریخش ایرانی است و آثار پیش اشکانی و پس از آن را داریم؛ باید نابود شود. با نابودی موصل تاریخ و هویت ایرانی آن نابود می‌شود ولی تدمر نباید نابود شود!


آیا تدمر رومی است؟

هر چند غربی‌ها تدمر را شهری رومی می‌دانند ولی همه می‌دانیم که پیدایش این شهر به اشکانیان منسوب است و همیشۀ تاریخ زیر نفوذ ایرانیان به ویژه اشکانیان و ساسانیان بوده است. با توجه به اخباری که درباره آموزش نیروهای داعش در فرانسه داریم می‌توانیم و باید به این مطلب بیاندیشیم که شوالیه‌های فرانسوی پس از هزاره‌ها دوباره وارد سرزمین‌های ایرانی شده‌اند. در جنگهای صلیبی به نام دین(مسیحیت) مردمان ایرانی‌نشین را قتل عام کردند و اینک با پوشش داعش این قتل عام‌ها را انجام می‌دهند. مگر می‌شود مسلمانی برادر‌کشی کند؟!

آگاهی ما

اما آن چه لازم است ما بدانیم: نیروهای نظامی ما اگر تاریخ پیش از اسلام و پس از اسلام ایران را نخوانده باشند قطعا در تحلیلهای نظامی خود دچار خطاهای راهبردی می‌شوند. شاید به دلیل اینکه تئوری حکومتی ما کاملا ارزشی بوده است نتیجه‌ای که از آن حادث شده است تقابل میان تاریخ گرانسنگ ایران با ارزشهای دینی بوده است، هرچند در اصل نباید چنین باشد ولی می‌دانیم که چنین شده است، و با این روش مغلطه‌ای برای ما حاصل شده که نتیجه‌اش خوارداشت تاریخ خودی و سرکوفت زدن مردمان بر خود است. حذف تاریخ از کتاب‌های درسی، کودکان امروز  که چه بسا نظامیان فردای ما خواهند بود را چگونه بار خواهد آورد؟ بر آنم که این ستیزه با ایرانیت آسیب‌های جبران ناپذیری به تأملات نظامیان ما زده است. نظامی ایرانی باید دارای بینشی روشن از پهنه گسترده تاریخ و جغرافیای ایران از مرزهای چین تا سوریه و فلسطین داشته باشد. و فارغ از هرگونه پیش داوری و هیاهوی سیاسیون به مطالعه تاریخ درازآهنگ ما درین پهنه بپردازد وگرنه در تحلیلهای نظامی خود دچار خطاهای راهبردی خواهد شد و آسیب‌های آن برای ما جبران ناپذیر خواهد بود. تاریخ ارتباط تنگاتنگی با جغرافیا دارد و اگر بخواهیم تاریخ خودی را حذف کنیم آسیب‌های جبران ناپذیری را به کشور وارد کرده‌ایم. هجوم داعش نیاز به مطالعات تاریخی هم در حوزه باستان و روابط غربیون با ایران و هم نیاز به مطالعات تاریخی در حوزه دین اسلام را برای نظامیان ما ضروری کرده است. (این مطلب نیاز به آسیب‌شناسی و کار کارشناسانه دارد و گستردن آن تحمل می‌خواهد.)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید