جمعه, 14ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ یافته‌های باستان شناسی خواب تاریخی دو شهر و یک آتشگاه ساسانی پریشان شد

یافته‌های باستان شناسی

خواب تاریخی دو شهر و یک آتشگاه ساسانی پریشان شد

برگرفته از میراث آریا

برای نخستین بار در ایران مرکزی، بقایای معماری یک آتشگاه و محوطه دو شهر ساسانی متروکه از دل شن‌های محوطه باستانی ویگل آران و بیدگل خارج شدند.

سرپرست هیأت کاوش در محوطه باستانی ویگل در گفتگو با میراث آریا(chtn) ضمن بیان این مطلب افزود: در پی انجام شناسایی بر روی محوطه باستانی ویگل در سال 85، بهار امسال، فصل نخست کاوش این محوطه به مدت 40 روز انجام شد.

به گفته محسن جاوری؛ این محوطه مهم باستانی از قابلیت بسیار بالایی برای بررسی، پژوهش‌ و کاوش‌های باستان شناسی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه محوطه باستانی ویگل در جنوب شهرستان آران و بیدگل واقع در استان اصفهان قرار دارد گفت:در این فصل از کاوش، موفق به شناسایی محوطه‌ای بسیار بزرگ، نزدیک به 100 هکتار شدیم. محوطه‌ای در قالب دو شهر متروکه ساسانی که زیر ماسه‌های روان مدفون شده بودند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده باستانشناسی ادامه داد: داده‌های بدست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی این فصل، از وجود یک آتشگاه ساسانی در بخشی از این محوطه حکایت می‌‌کند.

وی یادآور شد:بررسی‌های انجام شده در این محوطه بیانگر سکونت در این منطقه از دوره ساسانی و ادامه آن تا دوره اسلامی و پایان دوره سلجوقی است.

مسئول بخش باستان شناسی میراث فرهنگی اصفهان به وجود یک آتشدان در بخش مرکزی بنای این آتشگاه ساسانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بخش فوقانی این آتشدان موجود نیست اما پایه آن، منقوش به طرح‌های زیبای گچ‌بری کاملاً سالم باقی مانده است

جاوری این کشف را نخستین مورد در ایران مرکزی عنوان کرد که یک بنای مذهبی ساسانی کاملاً متفاوت با نمونه‌های قبلی بدست آمده است چرا که مصالح این بنا از گل و چینه تشکیل شده در حالی که مصالح معماری بسیاری از آثار مذهبی مشابه مانند آتشکده‌های نیاسر و نطنز در همین محدوده از لاشه خشت تشکیل شده است.

این دکترای باستان‌شناسی وجود چنین بنای مذهبی در ایران مرکزی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: بررسی و تبیین چنین ویژگی شاخصی تاکنون در این منطقه انجام نشده بنابراین تمرکز بیشتر برای برنامه‌ریزی باستان‌شناسی، ایجاد سایت موزه و .. در این محوطه امری لازم و ضروری است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید