شنبه, 08ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گور دخمه های دوران تاریخی در جزیره قشم کشف شد

یادمان

گور دخمه های دوران تاریخی در جزیره قشم کشف شد

برگرفته از ایرنا

رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم از کشف گور دخمه های دوران تاریخی از مادها تا ساسانی در جزیره عجایب هفت گانه خلیج فارس خبر داد.  
 
'عبدالرضا دشتی زاده' صبح روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: کشف گوردخمه های یاد شده در بررسی های جدید باستانشاسی اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم نشان از سکونت ایرانیان در دوران تاریخی از مادها تا ساسانی در این جزیره دارد.
وی ادامه داد: مردم ساکن در جزیره قشم نیز از گوردخمه های شناسایی شده همانند بسیاری از گوردخمه های ایجاد شده در قسمت های مختلف زاگرس که بشکل اتاقک های کوچک مستطیلی ساخته شده، جهت نگهداری اجساد مردگان خود استفاده می کردند.
به گفته رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم، بینش مذهبی ایرانیان در این دوران و احترام به عناصر طبیعی به ویژه زمین باعث ساخت گوردخمه ها در دل کوه ها بوده است.
دشتی زاده گفت: سنت ساخت گوردخمه ها به دوران مادها تا ساسانیان مرتبط می شود که تا کنون تعداد قابل توجهی از آنها در مناطق غربی و جنوبی کشور در بررسی باستانشناسان شناسایی شده است.
وی اظهار داشت: معماری صخره ای گوردخمه ها تاکنون در هیچ کدام از جزایر ایرانی واقع در تنگه هرمز شامل جزایر لارک، هرمز، هنگام، تنب بزرگ . کوچک . ابوموسی به دلیل ویژگی های کوهزایی این جزایر دیده نشده است.
رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: کشفیات اخیر در سواحل جنوبی خلیج فارس حاکی از وجود استقرار گاههای دوران تاریخی در این مناطق است و مطالعه این گوردخمه ها می تواند به بازسازی ارتباط فرهنگی – مذهبی در سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس کمک کند.
این باستانشاس همچنین از کشف آثار و علائم نقش کنده بعنوان دیگر ویژگی گوردخمه های شناسایی شده جزیره قشم نام برد.
دشتی زاده در پایان گفت: به دلیل استفاده از معماری صخره ای گوردخمه ها در دوران یاد شده، تاریخ نگاری این محوطه ها به کاوش و مطالعات دقیق داده های باستانشناسی نیازمند است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید