جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف چهار غار دست‌کند، قدمت سکونت در ماسوله را تا هزاران‌ سال عقب‌ برد

یادمان

کشف چهار غار دست‌کند، قدمت سکونت در ماسوله را تا هزاران‌ سال عقب‌ برد

ماسولهخبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ چهار غار باستانی هنگام کوهنوری توسط اعضای موسسه حفظ و توسعه پایدار ماسوله در ارتفاعات شمالی این شهر تاریخی کشف شد. گفته می‌شود این غارها دست‌کند بوده و احتمالا به دوران عصر سنگ تعلق دارند و قدمت سکونت در ماسوله را به هزارن‌ سال قبل‌تر بازمی‌گردانند.
 
«صادق صالحی»، دبیر انجمن حفظ و توسعه پایدار ماسوله با اعلام این خبر به CHN گفت: «این غارها که هنگام کوهنوردی اعضای موسسه کشف شده به صورت دوتایی کنار هم قرار گرفته‌اند و آثار و شواهد دست‌کند بودن‌شان را به خوبی می‌شود از روی بدنه غار تشخیص داد.»
 
وی گفت: «این غارها ابعاد خیلی بزرگی دارند و در خطر و راس یال کوه در ارتفاعات شمالی ماسوله واقع شده‌اند. البته فاصله آن‌ها تا ماسوله زیاد نیست و این موضوع نشان‌گر قدمت سکونت در ماسوله است.»
 
به گفته صالحی دهانه این غارها 10 متر ارتفاع و 10 متر عرض دارند و عمق این غارها هم حدود 10 متر است. در اطراف غارها به خوبی می‌توان آثار دوره نوسنگی از قبیل کوبه‌های سنگی، چاقو‌های سنگی و تراشه‌های سنگ‌های ریز شده را دید.
 
وی همچنین می‌گوید که در یکی از غارها، فضا به صورت دو طبقه کنده شده که شکلی شبیه تراس به وجود آمده است.
 
صالحی با بیان این موضوع که کشف این غارها روی تاریخ‌گذاری سکونت در ماسوله تاثیر می‌گذارد گفت: «پیش از این بارها گفته شده که قدمت ماسوله به قرن هفتم و هشتم میلادی بازمی‌گردد و حتی روی ورودی شهر هم نوشته شده است، اما تا کنون فعالیت‌های باستان‌شناسی مستمری در ماسوله انجام نگرفته و مردم هم به این تاریخ‌گذاری اعتراض داشتند. کشف این غارها نشان می‌دهد که سکونت در ماسوله به هزاران سال قبل بازمی‌گردد.»
 
ماسوله تنها شهر ایران است که به طور کامل در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. این شهر مطبق به صورت پلکانی روی دامنه کوه ساخته شده و از ویژه‌گی‌های منحصر به فردی در معماری برخوردار است.
 
طی 10 سال گذشته و با افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در ماسوله، چهره این شهر تاریخی دچار دگرگونی شده و این درحالی است که این ساخت و سازها همچنان ادامه دارد. همچنین دو سال قبل بر اثر باران‌های پاییزی بیش از 25 خانه تاریخی در این شهر دچار آسیب شدند که سقف برخی از این خانه‌ها فرو ریخت

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید