یکشنبه, 09ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها جشن سازه های آبی شوشتر در شأن یک اثر جهانی نبود

انجمن‌ها

جشن سازه های آبی شوشتر در شأن یک اثر جهانی نبود

برگرفته از خبرگزاري مهر

جشن سازه های آبی شوشتر به دلیل تبلیغات نامناسب، تعویق چندباره، دعوت نشدن از کارشناسان و انجمنهای فعال دوستدار حوزه میراث فرهنگی استان و عدم اطلاع رسانی به مردم در شأن یک اثر جهانی برگزار نشد.
فرهاد رهبری، دبیر انجمن میراث فرهنگی بوم و آفتاب و فعال در حوزه میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته پس از تلاش کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی بالاخره مجموعه سازه های آبی شوشتر به عنوان دهمین اثر جهانی ثبت شده ایران مورد پذیرش سازمان یونسکو قرار گرفت آن هم با این شرط که برخی مشکلات آن رفع شود.

وی افزود: مسئولان فرهنگی استان و دیگر سازمانهای مرتبط اعلام کردند جشن باشکوهی با عنوان " جشن ملی سازه های آبی شوشتر" با حضور مردم شوشتر و علاقمندان میراث فرهنگی برگزار می کنند. اما این جشن بدون توضیح خاصی بارها به تعویق افتاد تا اینکه ناگهان در روزهای پایانی خردادماه از سوی سازمان میراث فرهنگی اعلام شد این جشن دوم تیرماه با حضور رئیس جمهور برگزار می شود.
 

وی با اعلام اینکه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تا دو روز قبل ازبرگزاری جشن نمی دانست این برنامه چه روزی برگزار می شود ادامه داد: تا دو روز پیش از برگزاری این مراسم هیچگونه تبلیغاتی اعم از پارچه نویسی و نصب بنر در سطح شهر شوشتر و مرکز استان خوزستان اهواز به چشم نمی خورد. در واقع تبلیغات جشن سازه های آبی شوشتر در خور شأن این اثر جهانی نبود.

رهبری از عدم حضور مردم شهرستان شوشتر، انجمنها، مطبوعات محلی استان، دوستداران میراث فرهنگی، کارشناسان و علاقمندانی که در تهیه و مقدمات ثبت این اثر تاریخی تلاش کرده بودند خبر داد و گفت: در این میان به انجمنهای فعال دوستدار حوزه میراث فرهنگی استان و مردم شهرستان درباره برگزاری جشن اطلاع رسانی نشد وهیچیک از کارشناسان سازه های آبی تاریخی شوشتر که در تدوین پرونده ثبت جهانی این سازهها تلاش کرده بودند برای حضور در جشن دعوت نشدند.

این دوستدار میراث فرهنگی تصریح کرد: رئیس جمهور هم در این مراسم پس از پایان سخنانش بدون اینکه از سازه های آبی دیدن کند به سفر خود در شهرستان شوشتر پایان داد.

رهبری تصریح کرد: باید گفت غنای میراث فرهنگی تا به آن اندازه بالا و پربار است که هرکس و هر مجموعه ای خواه فردی، خواه گروهی در راه اعتلا و پاسداشت آن بکوشد افتخاری برای خود آنها محسوب می شود. از سوی دیگر، هر فرد یا گروهی به هر مقدار به تخریب، ظاهرسازی یا شعار زدگی بپردازند تنها بدنامی از خود برجای خواهد گذاشت و همچون ذره ای کوچک در این غنای عظیم گم خواهد شد و از بار غنی و ارزشی که این میراث برای ایران دوستان و همه علاقمندان به تاریخ، فرهنگ و تمدن ملل گوناگون در سراسر دنیا دارد چیزی کم نمی کند.

وی گفت: سازه های آبی- تاریخی شوشتر که از دو هزار سال پیش از دوره ساسانیان تا دوران معاصر مورد بهره برداری بوده است دانش و تجربه ایرانیان را در مهندسی آب به نمایش می گذارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه