پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها آشنایی با مرکز مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی (ایکروم)

انجمن‌ها

آشنایی با مرکز مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی (ایکروم)

 

هدف از تاسیس این مرکز حفاظت از میراث فرهنگی جهان با کمک آموزش، اطلاع‌رسانی، پژوهش، همکاری و برنامه‌های حمایتی و افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت و ظرافت مواریث فرهنگی است.

ماموریت این سازمان براساس مفادی است که چندی پیش از تاسیس آن نوشته و در نوامبر سال 2005 بازنگری شد. این ماموریت در چند بند تعریف شده که بند نخست آن بر پایه اهداف و عملکردها است.

مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت اموال فرهنگی که «ایکروم» نام گرفته موظف است تا از طریق شیوه‌های بدیع، توسعه یافته و ساده به حمایت و حفاظت از میراث فرهنگی جهان بپردازد.

عملکردهای این سازمان بر 5 اصل استوار شده که شامل موارد زیر است:
الف- جمع‌آوری، مطالعه و دسته‌بندی اطلاعات مربوط به مسائل علمی، فنی و اخلاقی مرتبط با حفاظت و مرمت اموال فرهنگی.

ب- هماهنگ کردن، برانگیختن و ترغیب کردن تحقیقات در این زمینه، با کمک گرفتن از هیات‌های کارشناسی و ابزار مدیریت، ملاقات‌های بین‌المللی، انتشارات و مبادله کارشناس.

ج- رایزنی و توصیه در امور کلی و ویژه‌ای که با مرمت و حفاظت از مواریث فرهنگی در ارتباط هستند.

د- ارتقا، توسعه و فراهم آوردن آموزش‌های مرتبط با حوزه حفاظت و مرمت اموال فرهنگی و بالا بردن سطح معیار و نحوه انجام کار حفاظت و مرمت.

ه- تشویق ابتکاراتی که باعث فهم و درک بهتر از حفاظت و مرمت اموال فرهنگی می‌شود.

این مرکز از کتابخانه‌ای مجهز برخوردار است که منابع اصلی مرتبط با حفاظت و مرمت اموال تاریخی در آن جمع‌آوری شده است. این کتابخانه محتوی 100 هزار منبع و هزار و 800 مجله تخصصی به بیش از 60 زبان زنده دنیا است. علاوه بر آن بیش از 200 هزار عکس مربوط به مواریث فرهنگی جهان نیز در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

مرکز بین‌المللی مطالعه و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی سازمانی است بین‌المللی که تمامی پروژه‌ها و سیاست‌های کاربردی آن قبلا در شورای اجرایی مرکز در ایتالیا مطرح و پس از تصویب به اجرا گذاشته خواهد شد. اصولی‌ترین برنامه‌ها و پروژه‌های اجرایی این مرکز برنامه ریزی برای انجام دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت تخصصی برای دانشجویان و متخصصان کشورهای عضو است. اطلاع‌رسانی، پژوهش، دوره‌های آموزش علمی در زمینه‌های حفاظت و مرمت آثار و بناهای تاریخی و اشیای موزه‌ای از دیگر برنامه‌های این مرکز است.

این سازمان از 133 عضو برخوردار است و مقر اصلی آن از سال 1959 تاکنون در شهر رم ایتالیا قرار دارد.

 

منبع: تارنمای میراث آریا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید