پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش تصویری ایران دورت بگردم - روستای کریک

گزارش تصویری

ایران دورت بگردم - روستای کریک

نوشته: سهیلا علیپور
عکس: محمد جهان‌آبادی - سهیلا علیپور

روستای کریک از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا، در 15 کیلومتری جنوب غربی سی‌سخت و 25 کیلومتری یاسوج قرار گرفته است. این روستا از اطراف به ارتفاعات بلند دنا محدود می‌شود. آب و هوای این روستا، در فصول بهار، تابستان و پاییز ملایم و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است.

رودخانه کریک از میان روستا عبور می‌کند و بر طراوت و شادابی فضای روستا می‌افزاید.

روستای کریک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا به‌شمار می‌رود. عبور شاهراه سلطنتی هخامنشی از 15 کیلومتری کریک، سبب رونق تجارت و رفت و آمد بیشتر در این ناحیه شده است. مردم روستای کریک مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. محصولات عمده زراعی روستای کـریک شامل برنج، گندم، جو و عدس است که در اراضی آبی و دیم روستا کشت می‌شوند. انگور، هلو، گیلاس و زردآلو مهم‌ترین محصولات سردرختی این روستا محسوب می‌شوند. انواع لبنیات مانند شیر، ماست، کشک و روغن حیوانی در روستای کریک تولید می‌شود. تعداد زیادی از مردان روستا به‌ویژه جوانان در شهریاسوج مشاغل دولتی دارند. اکثر آن‌ها، معلم هستند. زنان روستایی با تولید و بافت صنایع دستی از قبیل گلیم و قالی نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی خانوار دارند.

روستای کریک دریک ناحیۀ کوهستانی، بر روی شیب ملایمی استقراریافته است و بافت مسکونی متراکم دارد. اکثر خانه‌های این روستا عموماً یک طبقه و با دیوارهای ضخیم ساخته شده‌اند. در بافت قدیمی روستا واحدهای مسکونی دو طبقه و کوچک نیز وجود دارد.

منظره خانه‌های چوبی و گهگاه نیم سوخته در بافت قدیمی و جریان آب در جوی‌هایی که در کوچه‌های پیچ در پیچ روستا روانند، جلوه‌ای زیبا و تماشایی به روستا بخشیده است.

عشایر بویراحمدی در مسیر کوچ یـیلاق بـه قـشلاق خود، از نزدیکی ایـن روسـتا عـبور می‌کنند. رنگارنگی پوشاک متنوع زنان و دخـتران بـویراحمدی همراه با طـراوت و سـرسبزی طبیعت پیرامون روستا جلوه‌های زیبایی می‌آفرینند.

پوشاک غالب مردم روستای کریک، لباس‌های محلی لری بختیاری است. لباس مردان شامل کلاه نمدی، جامه، تنبان و شلوار دبیت، آرخالیق، شال کمر، شال بند، جلیقه، عبا و چوقه می‌باشد. پاپوش ایشان نیز، گیوه، کفش و ارسی است. زنان روستا نیز ازکلاه، روسرییا چارقد، دستمال سر، تنبان، آرخالیق، دلگ و پیراهن‌های بلند و گشاد، با طرح‌ها و نقوش زیبا استفاده می‌کنند. رنگارنگی و تنوع لباس دختران روستا به ‌خصوص در مراسم عروسی و رقص‌های گروهی بسیار زیبا و تماشایی است.

روستای کریک از طریق شهرهای یاسوج و سی‌سخت با جاده، آسفالت قابل دسترسی است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید