سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش همایش «مهر میهن و نکوداشت داریوش هخامنشی» برگزار شد

گزارش

همایش «مهر میهن و نکوداشت داریوش هخامنشی» برگزار شد

آیلین فاطمی نژاد

عکاس: مجتبی عالیخانی

به فرخندگی فرارسیدن روز بزرگداشت داریوش بزرگ (شانزدهم مهر)، همایش مهر به میهن و نکوداشت داریوش هخامنشی دیروز به تاریخ هفدهم مهرماه سال 1397 در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران برگزار شد. این نشست که دومین نشست نکوداشت خدمات داریوش بزرگ برشمرده می‌شود، به کوشش انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی، نشریه‌ی امرداد، نشریه‌ی وطن‌یولی، تارنمای ایران‌بوم و بنیاد فرهنگی فرهود انجام گرفت. در همایش یادشده که شماری از فرهیختگان و ایران‌پژوهان به نام کشور باشندگی داشتند و با اداره‌ی بانو سعیده پراش انجام شد، نخست دکتر داریوش فرهود به آمدگان خوش‌آمد گفت و از بایسته بودن همبستگی میان همه‌ی گروه‌های ایرانی‌تبار و نیاز به حس میهن‌پرستی سخن گفت. سپس در بخش خوانش شاهنامه‌ی دکتر حسن امین، پیش‌گفتاری از چرایی بزرگداشت داریوش بزرگ در روز شانزدهم مهرماه و یک روز پس از نشست ارزشمند و تاریخی هفت تن میان هفت بزرگ ایرانی گفته شد. اینکه داریوش بزرگ که بود، چه کرد و چرا و چگونه روز شانزدهم مهر، روز تاریخی و مستند بزرگداشت او است، از سخنان گفته شده در این بخش بود.

در بخش سوم، دکترعلی علی‌بابایی، دکترای تاریخ ایران باستان، به فرخندگی روز شانزدهم مهرماه، روز بزرگداشت داریوش بزرگ، درباره‌ی باورهای دینی او سخنرانی کرد و گفت پیرو سندهای در دسترس، هخامنشیان و به ویژه داریوش بزرگ، گرایش‌ به آیین زرتشتی داشته‌اند. سپس دکتر داود هرمیداس باوند درباره‌ی حقوق و رفتارهای سیاسی در ایران باستان سخن گفت. در پی او، شاهنامه‌خوانی و نقالی و اجرای رخداد سیاوش به هنرمندی زمرد یزدانی و نرگس اسماعیلی (زیر نظر فرنگیس توسی) انجام شد.

در بخش پایانی، دکتر فرشید خدادادیان، دکترای تاریخ باستان ایران به سخنرانی پرداخت و از گروه‌ها و کسانی که در برگزاری همایش مهر به میهن و نکوداشت داریوش هخامنشی، یاری رسانیدند، سپاس‌گزاری کرد. سپس بانو هما ارژنگی، سراینده‌ی سرایش‌های میهنی، به خواندن سروده‌ای درباره‌ی میهن پرداخت. در ادامه نیز، دکتر بقایی ماکان، درباره‌ی فرهنگ ایرانی میترایی و تاثیرات آن بر جامعه‌ی ایرانی در درازای تاریخ سخنرانی کرد. در پایان و به فرخندگی کردار داریوش بزرگ در یکپارچه‌سازی و همبستگی ایران بزرگ فرهنگی، عبدالرحمن حسنی سروده‌هایی از شاعر بزرگ تاجیکستان، لایق شیرعلی را خواند. در این همایش، بزرگانی چون استاد قدرت الله انتظامی از بزرگان به نام موسیقی ایران و سحاب (نقشه‌نگاری یا کارتوگرافی سحاب) نیز باشندگی داشتند. بدین گونه و با انجام دومین نشست درباره‌ی بزرگداشت روز داریوش بزرگ در پیشگاه بزرگان ادب و تاریخ‌پژوهی ایران، در سومین سال پیشنهاد این روز گامی دیگر و این‌بار بزرگ‌تر، به سوی تثبیت شدن مستند روز شانزدهم مهر برای این بزرگداشت برداشته شد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید