پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش برگزاری «آیین سپاس اپرای رستم و سهراب»

گزارش

برگزاری «آیین سپاس اپرای رستم و سهراب»

 

برگرفته از تارنمای ایرانچهر

نوشتۀ : عقاب علی احمدی 

 

در روز چهارشنبه دهم بهمن ماه ۱۳۹۷ ، و در روز جشن سده ، گروهی از هنرمندان ، هنردوستان و علاقه مندان به موسیقی برای ستایش و تجلیل از مردی  گرد آمدند که زندگی خود را به کوشش در راه بالندگی هنر موسیقی در میهن خود گذرانده است : لوریس چکناواریان .

در این مراسم مرشد عباس شیرخدا که برای دهه های بسیار هر بامداد،  از رادیو ایران با نوای ضرب زورخانۀ ایرانی ، ایرانیان را به ورزش بامدادی فرامی خواند ، حضور داشت و به اجرای مراسم پرداخت . در ادامه ، فیلم مستند « کنون رزم سهراب و رستم شنو » ، به کارگردانی ایمان نیک بین که در آن به شکلی ویژه به « اپرای رستم و سهراب » پرداخته است ، پخش شد که با استقبال حاضران روبرو شد . پس از آن ، استاد لوریس چکناورایان به سخنرانی پرداخت که سخنرانی او، بارها ، با استقبال و کف زدن های حاضران قطع شد . چکناواریان از دلبستگی خود به ایران ، میهن خود گفت و اینکه وظبفۀ خود می دانسته است تا در راه بالندگی هنر ایران گام هایی بردارد ؛ از رنج های خود برای پیشبرد برنامۀ  چنددهه ای خود برای ساخت اپرا بر اساس حماسه های شاهنامۀ فردوسی سخن گفت ، و از بی پشتیبان بودن هنر در کشور از سوی توانگران . او از اپراهای دیگر خود چون « رستم و اسفندیار»، «سیاوش» و «ضحاک» سخن گفت که با گذشت دهه ها ، به دلیل نبود سرمایه گذار در کشوی میز او زندانی شده و اجرا نشده اند .

پس از آن ، یارتا یاران ، هنرمند معاصر تندیس « سپاس » را به استاد چکناواریان اهدا کرد . در تالار فردوسی خانۀ اندیشمندان علوم انسانی که جای برگزاری این مراسم بود ، ناشر آثار چکناواریان آثار او را برای فروش به علاقه مندان عرضه کرده بود که کوشش فرهنگی ارزشمندی بود .

 

 


مرشد عباس شیر خدا قطعه هایی از شاهنامۀ فردوسی را با همراهی ضرب زورخانه خواند .

 


استاد چکناواریان از هنرنمایی مرشد شیر خدا سپاسگزاری می کند .

 


تندیس « سپاس » در دست استاد چکناواریان

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید