سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش کامیار عابدی، منتقد ادبی: افراد کاردان اندکی برای مدیریت جوایز ادبی داریم

گزارش

کامیار عابدی، منتقد ادبی: افراد کاردان اندکی برای مدیریت جوایز ادبی داریم

کامیار عابدی می‌گوید اداره جایزه‌های ادبی نیاز به مدیران کاردانی دارد که اندک هستند و معمولا حاضر نیستند به میدان بیایند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کامیار عابدی با بیان اینکه از شعر و ادبیات در دوره‌های گذار نمی‌توان انتظار زیادی داشت، گفت: با این‌همه باید رو به سوی آینده داشت و نباید به ناامیدی دل سپرد.

او افزود: باید کار کرد و از وضعیت دشوار نهراسید. اما تکیه و تاکید بر عقل سلیم (که با محافظه‌کاری فرق دارد) در ذوق ادبی نکته‌ای نیست که بتوان آن را فراموش کرد.

این منتقد ادبی با تاکید بر اینکه جایزه‌های ادبی نیازمند گروهی علمی هستند که هم داوران را انتخاب کنند و هم در زمینه موازین ادبی با داوران هم‌اندیشی داشته باشند، گفت: نمی‌توانیم با تصمیم‌های ناگهانی انتظار داشته باشیم که به خرد جمعی در انتخاب شاعر و شعر موفق برسیم.

عابدی همچنین درباره کوتاه بودن عمر جوایز ادبی افزود: جایزه ادبی برای استمرار باید تبدیل به نهاد شود، ولی ما در کشوری زندگی می‌کنیم که نهادهای فرهنگی و ادبی به دلایل مختلف نحیف، گذرا و موقت هستند و اگر هم استمرار داشته باشند چنان تغییر شکل و هدف می‌دهند که قابل شناسایی با شکل و هدف اولیه‌شان نیستند. جایزه‌های ادبی هم همین‌طورند. اداره جایزه‌های ادبی نیاز به مدیران کاردانی دارد که از پی هم بیایند و کار را دور از سلیقه فردی و کار زودگذر با حضور کارشناسان واقعی پیش ببرند. نمی‌گویم چنین اشخاصی نیستند. البته هستند اما اندک هستند و همان گروه اندک هم غالبا از بیم کارشکنی گروه‌های دیگر حاضر نیستند به میدان بیایند.

این پژوهشگر ادبی درباره معیارهای داوری شعر نیز افزود: ما طرز فکرهای مختلفی در حوزه ادبی داریم که طیف‌های وسیعی از سنت‌گرایان تا آوانگاردها را دربرمی‌گیرد. این نکته خودش مشکل ایجاد می‌کند. داوران باید از کدام گروه باشند؟ طبعا نه از این، نه از آن. اما پیدا کردن حد تعادل در داوری و داوران یکی از مشکلات است و غالبا سبب اعتراض و انتقاد صاحب‌نظران می‌شود.

عابدی داوری کتاب‌های رسمی را به نسبت کتاب‌های چاپ نشده دقیق‌تر دانست و گفت: البته اگر کتابی به دلیل کمی بودجه یا ممیزی یا هر دلیل دیگر به صورت رسمی منتشر نشده، و تعداد این کتاب‌ها زیاد باشد، می‌توان آن‌ها را در طبقه‌بندی دیگری داوری و ارزیابی کرد. یا در بخش شعرهای منتشر نشده برای آن‌ها جایزه خاصی در نظر گرفت.

او در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه اعطای جایزه به یک دفتر شعر کار صحیحی نیست، گفت: تعداد شاعرانی که از نظر معیارهای ادبی هر سال در یک سطح یا نزدیک به هم هستند زیاد است و همچنان که پیش‌تر هم در چند گفت‌وگو اشاره کرده‌ام اگر جایزه‌های شعر هر سال سه یا حتی پنج دفتر شعر را به عنوان دفترهای برگزیده اعلام کنند، به حقیقتِ وضعیت شعر دوره ما نزدیک تر است. چون ممکن است گاهی دفتر شعری برگزیده شود که مدت کوتاهی پس از دریافت جایزه به سرعت از یادها برود. آیا چنین دفترهایی را به یاد ندارید؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید