پنج شنبه, 20ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برای فرار از چنگال مرگ خاموش در ماه رونق این اتفاق شوم؛ - وارونگی هوا و سرگیجه‌های دسته‌جمعی را جدی بگیریم

خبر

برای فرار از چنگال مرگ خاموش در ماه رونق این اتفاق شوم؛ - وارونگی هوا و سرگیجه‌های دسته‌جمعی را جدی بگیریم

در آغاز ماهی از سال هستیم که حوادث گازگرفتگی در آن بسیار شدت گرفته و طبیعتا بیشترین جان باخته این رویداد نیز در آن به ثبت می‌رسد؛ اما اگر به علت آن بیندیشیم، شاید تنها سرمای شدید هوا و به‌کارگیری بیشتر وسایل گرمایشی را به یاد بیاوریم و فراموش کنیم که عوامل دیگری هم می‌توانند در این میان نقش داشته باشد.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | nike air force 1 6 inch boot forged iron - 150 - Cheap Air Jordan 1 Mid GS “Holiday” White/Black - Roma Green - University Red 2021 For Sale DM1208

صبح دیروز (چهارشنبه) آتش‌نشانان ایستگاه پنج تهران که به محل رفتند‌، با بررسی وضعیت مصدومان دریافتند که یکی از آنان به علت شدت مسمومیت جان باخته و دیگری که نشانه‌های حیاتی ضعیفی داشت، به وسیله امدادگران اورژانس به مرکز درمانی منتقل شد؛ استفاده از اجاق خوراک پزی، بسته بودن همه منافذ اتاق و نشت گاز مونواکسید کربن از عوامل احتمالی این اتفاق برشمرده شده‌اند.

به گزارش «تابناک»، با سرد شدن هوا و فرارسیدن فصل به‌کارگیری وسایل گرمایشی، تقریبا روزی نیست که لا‌بلای اخبار رویدادها، ردپای مرگ خاموش دیده نشده و از قربانیان جدید گازگرفتگی نشنویم؛ اخباری که به هنگام خواندن، گویا خطای فاحشی زمینه ساز وقوع آن‌ها شده است ـ که شاید هم این گونه باشد ـ اما خبر نداریم که شاید آن خطای صورت گرفته، تحت تأثیر عواملی بیرونی تشدید شده باشد.

در آغاز ماهی از سال هستیم که حوادث گازگرفتگی در آن بسیار شدت گرفته و طبیعتا بیشترین جان باخته این رویداد نیز در آن به ثبت می‌رسد؛ اما اگر به علت آن بیندیشیم، شاید تنها سرمای شدید هوا و به‌کارگیری بیشتر وسایل گرمایشی را به یاد بیاوریم و فراموش کنیم که عوامل دیگری هم می‌توانند در این میان نقش داشته باشد.

کافی است، بدانیم در فصل سرما، اختلاف فشار هوای درون و بیرون ساختمان کم است و دودکش‌ها کارکرد طبیعی و مناسب (مثل ماه‌های گرم یا متعادل سال) را ندارند و البته در صورت بروز اینورژن یا‌‌ همان پدیده وارونگی جوی، این وضعیت تشدید می‌شود؛ با دانستن ‌این نکات، درخواهیم یافت که گویی در روزهای سرد سال عوامل‌ غیر طبیعی هم به یاری مرگ خاموش شتافته‌اند.


 آنگونه که آمار و ارقام ثبت شده از سالهای متمادی نشان می‌دهد، دی‌، ماه اوج گرفتن مرگ خاموش در کشورمان است.


به عبارت بهتر، اگر در آغاز ‌فصل پاییز برای گرم کردن محل زندگی یا استراحتگاه شبانه‌مان از وسیله‌‌ گازسوز بهره گرفته و تلاش کرده‌ایم‌ موارد ایمنی را لحاظ کنیم، اکنون باید بدانیم که شاید از قلم افتادن برخی نکات ایمنی به مدد کاهش اختلاف فشار هوای داخل و خارج ساختمان و همراهی پدیده شایعِ وارونگی جوی (همان پدیده‌ای که موجب شده آلودگی هوا به ارتفاع پایینی آمده و در تهران بار‌ها مرز هشدار را رد کرده و در مشهد، اصفهان و چند کلانشهر دیگر نفس کشیدن را دشوار کند) می‌تواند احتمال هر پدیده شومی را افزایش دهد؛ پس بهتر است دقت خود را بالا‌تر ببریم.

دکتر جواد نوفرستی، رئیس کارگروه پیشگیری از مرگ‌های خاموش ناشی از گاز CO در این باره می‌گوید: باید بدانیم گاز مونوکسید کربن یا‌‌ همان قاتل خاموش که در اثر سوخت ناقص انواع سوخت‌های فسیلی تولید و منتشر می‌شود، در واحدهای مسکونی، در صورت بدسوزی یا ناقص سوزی وسیله حرارتی ایجاد می‌شود که ممکن است به دلایل متعدد، مثل کمبود هوا و عدم جریان مستمر آن، کارکرد نامناسب دودکش و... رخ داده باشد؛ اما از آنجا که در فصل سرما، اختلاف فشار هوای داخل و خارج ساختمان کم است، دودکش‌ها کارکرد طبیعی و مناسب ندارند و در صورت بروز پدیده وارونگی جوی یا اینورژن، این وضعیت تشدید می‌شود.

عضو شورای سیاستگذاری انجمن جوامع ایمن کشور با تأکید بر امکان پیشگیری از مرگ خاموش می‌افزاید: اگر در خانه نشانه‌های سرماخوردگی دارید، در حالی که از سرماخوردگی خبری نیست و ‌سوزش چشم، سرگیجه و ضعف دارید اما به محض خارج شدن از منزل این علائم از بین می‌رود، همچنین اگر در خانه یا محیط کار با «سرگیجه‌های دسته جمعی» مواجهید، این موارد را بسیار جدی بگیرد، چون ممکن است در معرض مونوکسید کربن باشید و قاتل نامرئی سلامت و حتی جان شما و دیگر افراد را تهدید کند.

اینجا باید دو هشدار مهم داد:

۱. مسمومیت با منوکسیدکربن یا‌‌ همان گازگرفتگی، نشانه‌هایی شبیه به سرماخوردگی دارد؛ یعنی شاید از سرماخوردگی خبری نباشد و ما در خطر مسمومیت با گاز CO و گازگرفتگی هستیم.

۲. بروز سرگیجه‌های دسته‌جمعی باید با حساسیت ‌بررسی ‌‌شود، چراکه شاید نشانه خطر گاز‌گرفتگی باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه چند توصیه ‌کرده و می‌گوید: اگر با مواردی از جنس هشدارهای نامبرده روبه‌رو شدید، حتما با اورژانس (۱۱۵) یا آتش‌نشانی (۱۲۵) تماس بگیرید و این توصیه‌ها را به یاد داشته و به کار بگیرید:

از سلامت كامل و كاركرد درست و استاندارد دودكش وسایل حرارتی مطمئن شوید؛ نه یك بار برای همیشه یا یك بار برای كل زمستان، بلكه هرچند وقت یك بار این كنترل را انجام دهید.
مانع ورود هوای تازه به محل سكونت خود نشوید و منفذ یا روزنه‌ای برای ورود هوای تازه بگذارید.
از دستكاری وسایل گازسوز بپرهیزید و فقط از خدمات سرویس‌كاران مجاز شركت‌ها استفاده كنید و با استفاده از خدمات تعمیركاران و نصابان متفرقه، ایمنی خود را به خطر نیندازید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه