جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر بسته پیشنهادی یک کارشناس باستان شناسی؛ گنجاندن درس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کتب درسی

خبر

بسته پیشنهادی یک کارشناس باستان شناسی؛ گنجاندن درس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کتب درسی

یک باستان‌شناس از ارائه پیشنهاد به سازمان میراث فرهنگی جهت ایجاد یک واحد درسی در کتب آموزشی دانش‌آموزان برای آشنایی آنها با سه مقوله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبرداد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | nike high top women gold color chart with names - 082 - Air Jordan 1 Mid Linen - 554724

فرخ کاظمی در گفت و گو با هنرنیوز ضمن بیان این مطلب افزود:با ایجاد این واحد درسی و تدوین کتاب آموزشی آن یکی از بزرگترین اهداف سازمان میراث فرهنگی یعنی نهادینه شدن فرهنگ سازی در جامعه محقق خواهد شد و از صرف هزینه‌های گزاف در خصوص معرفی، نگهداری و محافظت و ...... در سازمان میراث فرهنگی خواهد کاست.

وی ادامه داد: با ایجاد یک کارگروه از متخصصین و کارشناسان حوزه آثار تاریخی (باستانشناس، مرمتگر،معماری) و گردشگری و صنایع دستی می‌توان به مذاکره با وزارت آموزش و پرورش و هماهنگی با بخش تدوین کتب درسی در این وزارتخانه پرداخت که با توجه به آشنایی جناب آقای دکتر نجفی به عنوان وزیر اسبق آموزش و پرورش با چارت سازمانی این وزارتخانه و حساسیت ایشان نسبت به مقوله آموزش اهداف این طرح به خوبی قابل پیشبرد است.

او با تأکید بر این که با تدوین و ارائه این طرح و ایجاد واحد درسی از حجم بسیار زیاد بیکاران رشته‌های مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاسته خواهد شد، افزود: به این ترتیب صرفاً فارغ التحصیلان مرتبط مانند باستانشناسان و مرمتگران و فارغ‌التحصیلان رشته‌های گردشگری و صنایع دستی اجازه تدریس این واحد را در آموزش پرورش خواهند داشت.

کاظمی گفت: این کتاب درسی باید شامل سه فصل باشد. فصل اول معرفی آثار پیش از تاریخ مانند ابزار سنگی انسان اولیه، محوطه‌های پیش از تاریخ و معماری آنها و آثار دوران تاریخی تا دوران قاجار به صورت کلی مانند آثار معماری، بناهای تاریخی، مساجد، کاروانسراها و به طور کلی بناهای تاریخی که در هیچ یک از واحد‌های درسی تا دوران پیش‌دانشگاهی گنجانده نشده است.

او ادامه داد: همچنین فصل دوم کتاب باید به گردشگری و معرفی مقاصد گردشگری و چگونگی انجام سفر در داخل ایران و استفاده از طبیعت وتاریخ این سرزمین برای معرفی بهتر مقوله سفر و گسترش آن در جامعه بپردازد.

وی بیان کرد: فصل سوم کتاب متعلق به مبحث صنایع دستی ایران و معرفی و شناساندن صنایع دستی شاخص هر منطقه برای جلوگیری از فراموشی و نابودی و ایجاد بازار خرید و علاقه مند کردن جامعه به مقوله سفر و گسترش آن در جامعه است.

کاظمی با اشاره به این که تا کنون دو نامه به شماره نامه‌های ۳۲۷۸۴/۹۲۱ و ۲۵۸۶۷/۹۲۱ برای ریاست سازمان میراث فرهنگی و روابط عمومی آن سازمان نگاشته است، افزود: اما آنچنان که بایسته و شایسته بود به این طرح توجه نشد و در نهایت موکول به سپری شدن زمان و آینده شد. هرچند در این بسته پیشنهادی تأکید شده بود که ارائه دهنده طرح همرا با سایر متخصصین حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آموزش و پرورش کارگروهی تشکیل داده و این طرح خام با رایزنی و جلسات کارشناسی به طرحی قابل اجرا در مدارس کشور تبدیل شود.

او توضیح داد: این درحالی است که این طرح موجب افزایش اشتغال فارغ التحصیلان جوان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌شود. از سویی در حالی این طرح با بی‌اعتنایی رو به رو است که کارشناسان درون سازمانی گاهی با وجود سالها سابقه کاری حتا یک طرح خلاقانه و مبتکرانه که به نفع میراث فرهنگی باشد ارائه نداده‌اند و صرفاً به کارمند بودن خود بسنده می‌کنند!اما زمانی که طرحی از بیرون سازمان و از سوی یک نیروی جوان که هیچ گونه مزایایی از سازمان دریافت نمی‌کند اما همچنان خود را متعهد به میراث فرهنگی کشور می‌داند، ارائه می‌شود با مشکلات عدیده‌ و بی‌توجهی‌های زیادی روبه رو می‌شود.

 

منبع: هنر نیوز

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه