چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر بیانیۀ ایرانیان ارمنی در محکومیت سیاست های ضدانسانی دولت ترکیه در سوریه

خبر

بیانیۀ ایرانیان ارمنی در محکومیت سیاست های ضدانسانی دولت ترکیه در سوریه

برگرفته از تارنمای ایرانچهر

اشاره : در تجمع اعتراضی  ارمنیان تهران ، که در مقابل دفتر سازمان ملل  متحد در تهران برای محکومیت مواضع ضدسوری و اغراض منطقه ای دولت ترکیه برگزار شد، از طرف هیئت برگزار کننده بیانیه ای به شرح زیر خوانده  شد:

به نام خدا

بیانیه

در آستانه ی یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان ، ‌ترکیه در چارچوب مواضع ضدسوری و اغراض منطقه ای خود همچنان در حال اعمال سیاست های ضد ارمنی خود بوده که آخرین آن قربانی شدن روستایی ارمنی نشین در سوریه با هویت و پیشینه ی کهن تاریخی در روزهای اخیر می باشد.
ترکیه با نقض کلیه ی قوانین بین المللی از صبح بیست و یکم مارس جاری ، مطابق با اول فروردین ۱۳۹۳ با کمک رسانی مستقیم و مشارکت با گروه های مسلح مخالف حکومت سوریه و به ویژه گروه تروریستی جبهه النصر ، روستای ارمنی نشین کسب سوریه را در مرز سوریه و ترکیه آماج گلوله باران سنگین و حملات شدید خود قرار داده که در نتیجه ی آن ، اهالی این روستا مجبور به ترک خانه و کاشانه ی خود شده و به لاذقیه پناه می برند.
این بار اول نیست که روستای کسب شاهد و قربانی نسل کشی واقع می شود. این روستا جزئی از منطقه ی سیلیسی باستانی، موطن و سرزمین تاریخی ارمنیان بوده که طی دهه های اخیر به عنوان وارثین بازمانده از نسل کشی ارمنیان در سال ۱۹۱۵ به سوریه پناهنده شده اند. در طی ۱۰۰ سال اخیر این بار سوم است که ارمنیان ساکن کسب ، بالاجبار ، وطن تاریخی خود را ترک می کنند که هر سه بار نیز مهاجم یا خود ترکیه بوده و یا مستقیماً به حمایت از متجاوزین مبادرت ورزیده است .


گردهمایی اعتراضی گروهی از جوانان ارمنی اصفهان برای محکومیت حملات تروریستی به منطقه ی ارمنی نشین « کسب » در سوریه

در این رابطه ما ، شرکت کنندگان این اجتماع ، به عنوان نمایندگان جامعه ی ارمنیان تهران ، جنایات اخیر ترکیه و بی کیفر ماندن مجدد وی را محکوم کرده و خواهان احقاق حقوق پایمال شده ی مردم سوریه و ارمنیان آن، به خصوص روستای کسب و بازگشت امن آنها به کاشانه ی خود می باشیم .
همچنین از جامعه ی جهانی، به ویژه سازمان ملل متحد و سازمان های حامی حقوق بشر خواهانیم که به رسالت خود جامه ی عمل پوشانده و به جای شعارهای زیبا و تکراری ، از آتش افروزی های جدید فتنه جویان در منطقه ، به ویژه توسط ترکیه جلوگیری به عمل آورند.
با این بیانیه همچنین از مسئولین جمهوری اسلامی ایران نیز که همواره در جهت صلح و ثبات منطقه گام برداشته اند، خواهانیم که در رابطه با جلوگیری از این وقایع و برای تضمین امنیت منطقه و همزیستی مسالمت آمیز اسلام و مسیحیت ، از تلاش و به کارگیری امکانات دیپلماتیک و سیاسی خود در حد امکان فروگذار نباشند.

هیئت برگزار کننده
۱۳۹۳/۱/۲۷

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید