سه شنبه, 11ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر مخترع ایرانی، صدا را به دنیای کتاب‌ها برد!

خبر

مخترع ایرانی، صدا را به دنیای کتاب‌ها برد!

برگرفته از تابناك

این سیستم یک دستگاه الکترونیکی است که می‌تواند به عنوان یک معلم همراه تلقی شود و نحوه کار آن بدین صورت است که پس از قرار گرفتن کتاب روی آن، با فشردن قلم الکترونیکی دستگاه بر روی کلمات و تصاویر کتاب، تلفظ، ترجمه و توضیحات مختلف درباره آن کلمه یا تصویر به صورت صوتی پخش می‌شود. بدین ترتیب این شیوه می‌تواند کمک موثری در آموزش - به ویژه آموزش قرآن کریم و زبان‌های خارجی - خصوصا در سنین کودکی و نوجوانی باشد.
یکی از محققان پارک علم وفن‌آوری دانشگاه تهران موفق به طراحی وساخت دستگاه «معلم همراه» با قابلیت خواندن انواع متون فارسی و قرآنی، قرائت و آموزش قرآن کریم و امکان قرائت خط بریل (ویژه نابینایان) شد.

مهندس رامین صدیقی چارستون ــ مدیر عامل شرکت سازنده این طرح ــ با اعلام این مطلب به ایسنا، اظهارکرد: این سیستم یک دستگاه الکترونیکی است که می‌تواند به عنوان یک معلم همراه تلقی شود و نحوه کار آن بدین صورت است که پس از قرار گرفتن کتاب روی آن، با فشردن قلم الکترونیکی دستگاه بر روی کلمات و تصاویر کتاب، تلفظ، ترجمه و توضیحات مختلف درباره آن کلمه یا تصویر به صورت صوتی پخش می‌شود. بدین ترتیب این شیوه می‌تواند کمک موثری در آموزش - به ویژه آموزش قرآن کریم و زبان‌های خارجی - خصوصا در سنین کودکی و نوجوانی باشد.

وی با بیان این که امکان تبدیل هر کتابی به کتاب گویا در صورت درخواست متقاضیان وجود دارد، گفت: مهمترین ویژگی این دستگاه آن است که علاوه بر استفاده از متدهای جدید آموزشی، متون مورد نظر را به صورت کتاب نیز در اختیار دارد تا فاصله‌ای که متاسفانه استفاده افراطی از ابزار دیجیتالی موجب آن شده است را حذف کند.

وی خاطرنشان کرد: یادگیری قرآن کریم، کتب درسی و کمک درسی و زبان‌های خارجی به همراه امکان نمایش گام به گام پیشرفت آموزشی و تقویت مهارت‌های یادگیری، امکان نمایش متون فارسی فایل‌های صوتی، جست‌وجوی دیجیتالی لغت در لغت نامه قرآنی و دهخدا با استفاده از قلم مغناطیسی، امکان ارتباط با تلویزیون جهت رویت متن کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی با قابلیت‌های آموزشی قرائت خط بریل آیه‌های قرآن کریم و تمام کتاب‌ها برای نابینایان با استفاده از قلم مغناطیسی از امکانات و موضوعات در نظر گرفته شده در معلم همراه است.

وی تصریح کرد: برای یادگیری قرآن موضوعات مختلف را دنبال کردیم که رویت کلمات قرآنی به همراه ترجمه همزمان و نمایش بر روی مانیتور دستگاه، امکان مشاهده پیشرفت کاربرد در قرائت آیات توسط خود کاربر، آموزش تجوید به صورت صوتی و تصویری با استفاده از انیمیشن‌های خاص و مرتبط و نمایش تصاویر منطبق با آیات قرآن کریم به هنگام لمس آیات توسط قلم مغناطیسی از جمله این امکانات است.

صدیقی چارستون در خصوص دیگر امکانات معلم همراه نسبت به نمونه سابق آن که توسط همین شرکت ساخته شده بود، خاطرنشان کرد: دانشجو محور بودن و ایفا کردن نقش استاد به عنوان راهنما و تسهیل کننده، امکان آموزش برای همه گروه‌های سنی در هر زمان و مکان، یادگیری سریع، زنده و پویا در عین کم هزینه بودن آن، ایجاد فرصت‌های آموزشی برابر برای همگان، کمک به ترغیب و بهبود الگوهای مصرف در جامعه با حذف رفت و آمدهای علاقمندان برای حضور در کلاس که نهایتا حذف هزینه آموزش و کاهش ترافیک و آلودگی هوا را به همراه دارد، کنترل نوع و سرعت یادگیری توسط دانشجو و کاربر و رفع موانع موجود در راه توسعه آموزش در روستاهای دور افتاده و صعب العبور از مزایای استفاده از این دستگاه است.

مبتکر معلم همراه، با تاکید بر این که این دستگاه هفتم یا هشتم شهریور ماه سال جاری در نمایشگاه قرآن رونمایی می‌شود به خبرنگارایسنا گفت: تقویت و بهبود متن دستگاه با استفاده از مثال، انیمیشن و مالتی مدیاهای اضافه شده به سیستم‌ با استانداردسازی مطالب یکپارچه سازی داده در فرمتی معین، رفع محدودیت‌های معلولین که قادر به حضور در کلاس‌های آموزشی نیستند و کمک به قشر نابینا که می‌توانند جهت خواندن و یادگیری مطالب از این سیستم‌ استفاده کنند از موضوعات مهمی است که در طراحی نمونه جدید «معلم همراه» مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «معلم همراه» دارای دو بخش کمکی و اصلی است که کاربر می‌تواند بخش اصلی را از بخش کمکی جدا کرده و با توجه به ابعاد کوچک آن، این دستگاه را به همراه خود داشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه