پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر نمایشگاه گزیده‌اى از یافته‌هاى پژوهش‌هاى باستان شناسى ایران تمدید شد

خبر

نمایشگاه گزیده‌اى از یافته‌هاى پژوهش‌هاى باستان شناسى ایران تمدید شد

منبع: هنرنیوز

از سوی پژوهشکده باستان شناسی تا نیمه خرداد و در موزه ملی؛ نمایشگاه گزیده‌اى از یافته‌هاى پژوهش‌هاى باستان شناسى ایران تمدید شد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

با توجه به رویداد مهم نمایشگاه یافته‌های باستان‌شناسی ۱۳۹۱و بنا به استقبال پژوهشگران، پژوهشکده باستان‌شناسی این نمایشگاه را تا نیمه خرداد تمدید کرد.

حمیده چوبک رییس پژوهشکده با‌ستان‌شناسی ضمن بیان مطلب فوق افزود: دوازدهمین گردهم آیى سالانه باستان شناسى ایران باستان‌شناسى براى بازیابى و بازسازىِ فرهنگِ گذشتگان در مقام رهیافتى علمى و البته نه یک علم محض، به بازشناختِ برجاى مانده‌هاى مادى و ملموس آن فرهنگ‌ها (Archaeological Finds) وابسته است؛ و در این میان یافته‌هاى باستان شناسى که‌گاه آن‌ها را با داده‌هاى باستان شناختى (Archaeological Data)اشتباه مى‌گیرند بارز‌ترین نمونه و محل تجلى هم آن بقایاى مادى و ملموس است.

او افزود: هرچند که باستان شناسى نو با رویکردهاى معرفت شناختى پیچیده‌اش هر روز بیش از پیش وابستگى خویش را به مانده‌هاى باستان شناختى (Archaeological Remains) انکار مى‌کند، ولى به واقع باستان شناسى متعارف را از پرداختن به مادیت و جسم فرهنگ گزیر و گریزى نیست.

وی یادآور شد: دوازدهمین گردهمایى سالانة باستان شناسى ایران مجالى است براى ارائة کارنامه و دستاوردهاى یک ساله باستان‌شناسان، کارى که فقط در پژوهش صرف خلاصه نمى‌شود و شامل بازیابى نمونه‌هاى بیش و کم از تجلیات مادى و موجود و مشهود فرهنگ هم هست .

چوبک تأکید کرد:پژوهشکدة باستان شناسى در کنار برگزارى گردهمایى هاى سالانه، برپایى نمایشگاه‌ى از گزیده دستاوردهاى کاوش‌ها و پژوهش‌هاى میدانى را در زمرة اهم وظایف خود قرار داده است. که با توجه به استقبال پژوهشگران نمایشگاه« گزیده‌اى از یافته‌هاى پژوهش‌هاى باستان شناسى ایران در سال ۱۳۹۱» تمدید شد.

معصومةمصلى- مسئول نمايشگاه – نیز توضیح داد:بنابر سنتى معهود و همانند گردهمایى‌هاى سالانة پیشین، دوازدهمین گردهمایى هم نمایشگاهى از دستاوردهاى کاوش‌ها و پژوهش‌هاى میدانى باستان شناسى را در کنارخویش دارد. نمایشگاهى پربار که نشان دهندة غناى شگفتى آور مجموعه‌هاى فرهنگ باستان شناختى کشور دیرینه سال ماست.

او گفت:در این نمایشگاه آثارى مربوط به حدود ۱۹ محوطةباستان شناختى ارزشمند از دوران سنگ تا دوران اسلامى به نمایش درآمده است.

مصلی تأکید کرد: آثارى از غارهاى پیش از تاریخى، گورستان هاى غنى عصر مفرغ، شهرهاى ایلامى قدیم، میانه و نو، گورستان هاى عصر آهن و دوران تاریخى، تا بناهاى یادمانى دورة هخامنشى و سلوکى و ساسانى و اسلامى و قاجارى و معاصر. مجموعة آثارى که در کنار هم و نیز حتى هر یک جداگانه دریچه‌اى است بر شناخت فرهنگ باستانى ایران، تکه تکه این مواد فرهنگى پاره پارة فرهنگ باستانیان را به جورچین بهترین شکل ممکن به نمایش مى‌نهند و هر کدام بخشى از جورچین فرهنگ باستان شناختى این دیرین سرزمین است.

وی افزود:امید این است که نمایشگاه همچون نمایشگاه‌هاى پیشین نظر علاقمندان، پژوهشگران را به خویش جلب کند، که اگر چنین باشد ما به اهداف خودمان نائل شدیم..

مسئول نمایشگاه در پایان از جلیل گلشن رییس پژوهشگاه، حمیده چوبک رییس- پژوهشکده باستان شناسى-، مهنازگرجی – مدیر موزه ملی ایران، و سایر همکارانش در موزه ملى ایران، اداره کل موزه‌ها، امناى اموال و مدیران کل استان‌هاى شرکت کننده در نمایشگاه و همچنین حنا بحرانى‌پور و دکتر مهرداد ملکزاده تشکر و قدردانی کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه