جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر «هنر ایران و حراجی‌ها» - قباد شیوا:هنر ایرانی به سوی دلالی پیش می‌رود

خبر

«هنر ایران و حراجی‌ها» - قباد شیوا:هنر ایرانی به سوی دلالی پیش می‌رود

یک هنرمند پیشکسوت معتقد است، شرکت آثار هنری ایرانی در حراجی‌ها در شرایط موجود باعث می‌شود که تهیه‌ی آثار هنری به سمت دلالی صرف پیش برود و این موضوع به هنر اصیل لطماتی وارد می‌کند.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | college women in nike tempos basketball - 103 - Latest Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391

قباد شیوا در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی تأثیرات حضور آثار هنرهای تجسمی ایرانی در حراجی‌های مختلف اظهار کرد: در پشت پرده‌ی این حراجی‌ها رقابت و دلالی موجود است و این موضوع باعث شده‌ که قیمت هر اثر هنری بیش از آنچه واقعا ارزش دارد، بالا رود.

او افزود: گاهی به نظر می‌رسد این موضوع لطماتی ایجاد می‌کند. مثلا اینکه کسی که یک اثر هنری را در اختیار دارد و تصمیم دارد آن را با قیمتی بفروشد با دیدن افزایش قیمت آثار هنری در این حراجی‌ها با خود فکر می‌کند که بهتر است آن را در دست خود نگه دارد، بنابراین برای کسب سود بیشتر آن‌ها را نگه داشته و با قیمت بالاتری می‌فروشد.

این هنرمند همچنین گفت: یکی از نکات منفی این حراجی این است که این حراجی روی نگاه نسل جوان هنرمند بر موقعیت خودش اثر می‌گذارد. هر کس امید وآرزوهایی برای آینده‌ی هنری خود دارد. مثلا اگر هنرمند جوانی که آثارش را حدود 600 هزار تومان می‌فروشد، ممکن است با خود فکر کند که موقعیت من در مقایسه با کسی که اثرش را دو میلیارد تومان می‌خرند، چیست؟ این موضوع نابسامانی ایجاد می‌کند.

این هنرمند گرافیست ادامه داد: البته در تمامی این جریانات این دلالان هستند که سود می‌برند. من به طور کلی چندان موافق این جریان نیستم چرا که این جریان به سوی دلالی صرف پیش می‌رود به این معنی که هنر مال کسی است که پول دارد.

او در پاسخ به این سوال که چقدر این حراجی را در جهت دادن به آثار هنری ایرانی موثر می‌داند، گفت: این حراجی‌ها به هنرهای ایرانی جهت می‌دهند. مثلا ممکن است یک سری از هنرمندان در میان عرب‌ها بازار پیدا کنند و آثارشان را طبق سلیقه‌ی آن‌ها تولید ‌کنند. از نظر من وقتی هنرمندان به خاطر مسائل اقتصادی از اهداف خود بیرون آمده و همه به یک سوی خاصی می‌روند، آن وقت دیگر اثری که تولید می‌کنند، هنر نیست.

او درباره‌ی ضرورت نظارت بر شرکت آثار ایرانی در حراجی‌ها گفت: فکر می‌کنم یکی از وظایف معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که یک کنترل کلی روی دلالی‌های هنری داشته باشد چون دلالان به خاطر سودجویی‌های خود نظم را بهم می‌زنند. رسمی‌ترین نهادی که می‌تواند به این قضیه نظارتی داشته باشد، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این هنرمند پیشکسوت گفت: اگر این روند ادامه یابد متأسفانه باید بگویم که هنر تبدیل به دلالی می‌شود و برخی نقاشان شخصیت کاری خود را از دست می‌دهند و به هنر خود بر حسب سلیقه‌ی بازار جهت می‌دهند، در آن صورت دیگر مرز بین دیدگاه‌های هنرمندان مشخص نیست. هر هنرمند باید دیدگاه خودش را داشته باشد. وقتی همه به یک سو می‌روند کارشان با هنر اصیل متفاوت است. گویی به هنرمند می‌گویند که تو شخصیت نداری و فقط زمانی شخصیت داری که آثارت به فروش برسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه