پنج شنبه, 13ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر خوزستان در حسرت هتلهای قبل از جنگ

خبر

خوزستان در حسرت هتلهای قبل از جنگ

برگرفته از خبرگزاری مهر

با وجود اینکه استان خوزستان به علت پیدایش نفت و حضور پر تعداد نیروهای کار و بازرگانان خارجی از نخستین مکانهای ساخت هتل در کشور به شمار می رود ولی در شرایط فعلی خوزستان از داشتن هتلی در خور شأن رنج می برد.

به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، خوزستان با وجود اهمیتی که از آن برخوردار است و با آنکه بازرگانان و تکنسینهای خارجی و ایرانی فراوانی به این استان سفر می کنند تاکنون در زمینه هتلداری نتوانسته موفقیت چشمگیری داشته باشد، این در حالیست که همان میزان هتل موجود در استان خوزستان نیز در زمینه تقویت اتوماسیون اداری، گسترش و بهبود رزرویشن، هماهنگ سازی بین هتلها و… با ضعف عمده مواجه هستند و تاکنون توجه چندانی به آن نشده است.

توسعه گردشگری در خوزستان با بهبود هتلها
 
اگرچه توسعه گردشگری بدون ایجاد زیرساختهای مناسب امکانپذیر نیست اما توسعه مراکز اقامتی در استان یکی از محورهای توسعه گردشگری درخوزستان به شمار می رود که در دستور کارگروه گردشگری استان خوزستان است که البته توفیق چندانی در این خصوص حاصل نشده است.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان در این خصوص به خبرنگار مهر در اهواز گفت: همواره مطرح می شود که کارگروه گردشگری به سرمایه گذاران علاقمند در زمینه هایی نظیر اعطای انشعاب برق و آب، تامین زمین، تخفیف در عوارض و گرفتن پروانه بهره برداری که تا ۵۰ درصد از اعتبارات مورد نیاز آن را استانداری برعهده می گیرد، کمک می کند ولی در عمل این امتیاز باعث شکوفایی اماکن اقامتی در خوزستان نشده است.

مجتبی گهستونی افزود: این در حالیست که مسئولین مرتبط به رونق هتلداری همواره معتقدند که با توسعه گردشگری می توان به درآمدزایی استان و رفع مشکل بیکاری کمک قابل توجهی کرد چراکه ظرفیتهای خوبی در استان در زمینه گردشگری شناسایی شده است.

وی افزود: در سه دهه اخیر به دلیل دگرگونیهای سیاسی و التهابات ناشی از جنگ تحمیلی و نبود سرمایه گذار، همواره با دید منفی به هتلداری در خوزستان نگاه شده است. هتلها که سرمایه ملی بودند از میان رفتند و تعداد زیادی از آنها از زنجیره واحدهای اقامتی کشور حذف شدند.

مهمانسراهای بی شمار دولتی و تعطیلی هتلها
 
گهستونی تصریح کرد: در سالهای بعد با اتخاذ سیاستهای نادرست در سیستم نظام اداری کشور، اداره ها و سازمانهای دولتی اقدام به ساخت مهمانسراهای دولتی کردند که به نوبه خود سبب تعطیلی هتلها و دیگر واحدهای اقامتی بخش خصوصی شد.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان اظهار داشت: از جمله این عدم موفقیت به نبود نقدینگی در دست سرمایه گذاران بخش خصوصی بر می گردد به گونه ای که بخش عمده سرمایه گذاران منتظر دریافت تسهیلات بانکی خود هستند و بانکها در این زمینه کمکهای لازم برای ادامه پروژه ها را تامین نمی کنند و آنها را نسبت به اقدام خود دلسرد می کند.

در استان خوزستان سه هتل چهار ستاره در شهرهای اهواز و آبادان، 12 هتل ۳ ستاره در شهرهای اهواز، ماهشهر، دزفول، بندر امام خمینی، اندیمشک، ۹ هتل دو ستاره در شهرهای اهواز، آبادان، شوش، مسجدسلیمان، اندیمشک و خرمشهر و هفت هتل یک ستاره در شهرهای اهواز، آبادان، شوش، ایذه و اندیمشک وجود داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین بروز جنگ تحمیلی ۷۰ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر در خوزستان فرسوده شده و یا در بازگشت به ورثه از بین رفت.

هتلهای موجود در اشغال مسافران صنعتی
 
اهواز به عنوان مرکز خوزستان با جمعیتی بالغ بر 1.5 میلیون نفر و برخورداری از فرودگاه بین المللی، راه آهن و بزرگراه های متعدد تاکنون در صنعت هتلداری موفق نبوده است چراکه در بعضی از فصول به دلیل کمبود هتل تا ۷۰ درصد تختهای هتل که در اختیار مراکز صنعتی است اشغال می شود و جوابگوی مابقی مسافرین نیست. در طول دو دهه گذشته  ۳۶ واحد هتل و مهمانپذیر در شهر اهواز تعطیل شده است و هم ‌اکنون اهواز شش مهمانپذیر و هفت هتل دارد که به نسبت تقاضای موجود جوابگوی مسافران نیست.
 


هتلهای کوثر، شریف، خرم، ستاره و جهان از جمله هتلهای معروف اهواز بوده اند که در طول ۲۸ سال گذشته تعطیل شده‌اند و هم‌اکنون بزرگترین هتل اهواز به بیمارستان ابوذر تغییر کاربری داده است.

خبری از وعده ساخت 10 هتل در خوزستان نشد

 
البته در سال ۱۳۸۶ اسفندیار رحیم مشایی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور با سفر به استان خوزستان کلنگ احداث ۱۰ هتل را به زمین زد که نوید بخش توسعه هتلهای موجود در استان بود ولی بخش عمده آنها با مشکلاتی گریبانگیر شده و در نهایت، سرانجام دیگری پیدا کردند.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان در خصوص ساخت این 10 هتل می گوید: آقای رحیم مشایی با کلنگزنی زمینی در حاشیه رودخانه کارون در اهواز که بدون انجام استعلامهای لازم برای ساخت هتل پنج ستاره درنظر گرفته شد بود، موفق به اخذ مجوزهای مربوطه به دلیل در حریم رودخانه بودن آن نشد و  کلنگ دیگری برای ساخت یکی از این 10 هتل در یک زمین خالی در میدان چهار شیر اهواز به زمین زده شد که هیچگاه کارگاهی برای ساخت هتل در آن دیده نشد تا اینکه چندی پیش ساخت و سازهایی در این زمیت شروع تا کاربری دیگری برای این زمین رقم بخورد و در شوشتر نیز بانک طرف سرمایه گذار مدعی شده احداث هتل مورد نظر در شوشتر صرفه اقتصادی ندارد.

گهستونی افزود: البته یکی از دلایل بی رونقی هتلسازی در خوزستان وجود ده ها مهمانسرای دولتی است که یکی از آنها متعلق به سازمان آب و برق خوزستان و بزرگترین آن متعلق به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که در دو سال گذشته به بهره برداری رسید و این درحالیست که آمارهای جامعه هتل‌داران استان خوزستان خبر از کاهش ۵۰ درصدی میزان اشغال هتلهای استان در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال گذشته می دهد.
 
وی ادامه داد: میزان اشغال هتلها در سال ۱۳۸۸ حدود ۵۰ درصد بود و این رقم در سال ۱۳۸۷ به بیش از ۷۵ درصد رسیده بود که نشان‌دهنده روند نزولی هر ساله میزان اشغال ‌است ضمن اینکه از جمله دلایل این کاهش را می‌توان به رشد بیش از حد مهمانسراهای دولتی در استان اشاره کرد که می خواهند با هزینه ای کم رضایت پرسنل خود را جلب کنند.

دستکم حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد هتلهای استان خوزستان اشغالند و بیشتر مهمانان در فصل تابستان، مهمانان صنعتی هستند. میزان کاهش یا رشد درصد اشغال هتلها در استان به یکسری سیاست گذاریهایی که از سوی مسئولان مربوط اعمال می‌شود بستگی دارد ولی با این حال اکنون حدود ۷۰ درصد هتلهای استان توسط میهمانان صنعتی اشغال شده‌اند.

از جمله راهکارهایی که می توان صنعت هتلداری را در خوزستان رونق داد تامین تسهیلات مورد نیاز و حمایت از سرمایه گذاران در این بخش و نیز فراهم آوردن امکان آموزش نیروی انسانی متخصص در بحث هتلداری است که گام موثری در توسعه این بخش محسوب می شود.
 
از سویی بزرگترین مشکل هتلدارای در این استان نبود نیروی متخصص و آموزش دیده در این زمینه است که این موضوع موجب کاهش سطح کیفی خدمات و کاهش عمر تاسیسات هتلها می شود

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه