شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر اولین پُک به تجربه‌ای شوم

خبر

اولین پُک به تجربه‌ای شوم

‌پایین آمدن سن اعتیاد یکی از معضلاتی است که متأسفانه در عصر حاضر گریبان جامعه ما را گرفته است و علاوه براینکه نحوه‌ی دور شدن نوجوانان و جوانان از این بلای خانمانسوز و پیشگیری از ابتلای آنان به اعتیاد به عنوان یک نگرانی در جامعه مطرح بوده و به دغدغه‌ای برای مردم و مسئولان بدل شده است.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | nike sb dunk high premium red velvet dress shoes - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

خلاصی معتادان از این دام نیز معضل دیگری است که ابعاد خاص خود را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گفته‌ی کارشناسان به جهت شرایط ویژه سنی نوجوانان، اولین تجربه‌ی مصرف مواد مخدر برای آنان بسیار جذاب بوده و زمینه‌ی تکرار این تجربه‌ی شوم را فراهم می‌کند.

‌با توجه به افزایش شیوع این بالای سیاه در میان قشر جوان و نوجوان جامعه معضلی جدید در کشور ماست، برهمین اساس‌ شاید مسئولان مربوطه تاکنون چندان به تدارک تمهیداتی ویژه‌ی خلاصی آنان از دام اعتیاد در فضایی جدا از بزرگسالان نیندیشیده‌اند.

محمدعلی الله‌دادی معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه سن ابتلا به اعتیاد روز به روز در حال کاهش است و در حال حاضر به 14 سال رسیده، در مورد بهبودی معتادان زیر هجده سال به خبرنگار ایسنا، گفت: در حال حاضر کمپی مختص رِنج سنی این افراد وجود ندارد و مراحل بهبودی معتادان زیر هیجده سال در کمپ‌های موجود انجام می‌گیرد.

وی افزود: به دلیل اینکه مسائل روانشناسی معتادان در این رِنج سنی، با افراد دیگر متفاوت است، روند بهبودی این افراد در کمپ‌ها به صورت مجزا با بزرگسالان انجام می‌شود. پروتکل درمانی معتادان با توجه به رنج سنی تجویز نمی‌شود و برای تمام افراد با هر رنج سنی یکسان است.

دکتر محمد عابدی دکترای روانشناسی در خصوص روش درمان معتادان زیر هیجده سال در مراکز بهبودی و تفکیک سنی افراد در مراکز بهبودی که پایه علمی و درمانی ندارد، به ایسنا گفت: این تفکیک صرفاً یک تفکیک سنی است و شاید از علل اصلی این تفکیک سنی مسائل جنسی باشد، به این معنی که فردی احساس جنسی پایینی داشته و یکباره با مصرف مواد مخدر میل جنسی او بالا می‌رود، شاید بهتر باشد که در مراکز بهبودی در کنار بزرگسالان نباشد.

ود افزود: از علل دیگر تفکیک سنی معتادان سخت‌پذیری درمان نوجوانان است، برای مثال در افراد زیر هجده سال انگیزه جنسی یک عامل مهم برای لغزش است. براین اساس‌ در دوره درمان بر روی عواملی مثل هیجان‌خواهی که باعث شروع مجدد مصرف اعتیاد در این افراد می‌شود، بیشتر کار درمانی انجام می‌گیرد.

عابدی در خصوص شروع دوباره به استفاده از مواد مخدر که یک پدیده‌ی طبیعی است، بیان کرد: از عوامل این اتفاق در افراد زیر هجده سال می‌توان به کم‌تجربگی و امید زیاد به اینکه دوباره ترک می‌کنند، اشاره کرد، ولی در یک فرد با سن بالاتر که بارها و بارها لغزش داشته است، این باور اصلاح شده است و می‌داند که در صورت اعتیاد دوباره توانایی برگشت سخت می‌شود.

وی در رابطه با آسیب‌پذیری معتادان گفت: معتادان زیر هجده سال در معرض آسیب بیشتری نسبت به بزرگسالان قرار دارند و معتاد زیر هجده سال گاهی از طرف خانواده طرد ‌شده، شکست عشقی می‌خورد، با موضوع سربازی مواجه است‌ یا با انواع مشکلات اجتماعی دیگری روبرو خواهد بود و باید در دوره درمان به این مشکلات بیشتر توجه شود، چراکه با توجه به این امر و ایجاد یک شبکه درمانی خوب می‌توان به خلاصی کامل این افراد از دام اعتیاد کمک کرد.

عابدی افزود: معتادان با سنین بالاتر در معرض آسیب کمتری قرار دارند و اگر هم از شبکه درمانی خارج شوند، باز هم خانواده می‌تواند آنها را پشتیبانی و حمایت کند و به طور کلی بزرگسالان با توجه به شناخت و پختگی که دارند، بسیار بهتر مسیر درمان را طی می‌کنند و کمتر از افراد زیر هجده سال در معرض آسیب قرار دارند.

وی اظهار کرد: سیستم فیزیولوژیک بدن نوجوان نسبت به بزرگسالان سیستم قوی‌تری است که می‌تواند تجربه مصرف را برای فرد جذاب کند و یک تجربه ناب و خالص را برای فرد به دنبال داشته باشد.

عابدی در خصوص روش‌های درمان مثل روش پرهیزمدار گفت: در این روش فرد معتاد به یکباره مصرف مواد مخدر را بدون هیچ داروی جایگزینی ترک می‌کند و مراحل ترک را با آب‌درمانی، ماساژ و تحمل طی می‌کند که بهبودی علائم حاد آن از یکی دو روز تا یکی دو هفته و علائم مزمن آن از شش ماه تا یک سال ممکن است، طول بکشد. در مدت یک ماه که فرد در مراکز بهبودی نگهداری می‌شود، علائم حاد آن از بین می‌رود، ولی بعد از ترک کمپ علائم مزمن که هنوز وجود دارد، ممکن است موجب لغزش فرد شود.

این روانشناس در خصوص درمان در کلینیک‌های ترک اعتیاد بیان کرد: در این کلینیک‌ها هیچ تفکیک سنی صورت نمی‌گیرد، همه افراد از یک نوع پروتکل درمانی پیروی می‌کنند و پروتکل درمانی با توجه به سن افراد تغییر نمی‌کند اما، یکسری ملاحظاتی برای افرادی مثل زنان باردار، زنان شیرده و کسانی که بیماری‌های خاص دارند و ممکن است بعضی داروها برای آنها مضر باشد، وجود دارد.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های اخیر مراکز بهبودی و برنامه‌هایی چون دوازده قدم نقش بسزایی در رهایی معتادان داشته‌اند اما، گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی و همچنین دسترسی آسان به این مواد روند کاهش اعتیاد در کشور را به شدت کند کرده است.

امروزه جوانان به هر علت و بهانه‌ای همچون افزایش قدرت حافظه، تفنن، نداشتن آگاهی از عواقب مصرف مواد، بیکاری و غیره به سمت استفاده از مواد مخدر و در نهایت به سمت قهقرا سوق پیدا می‌کنند و برخورد انتظامی به تنهایی نمی‌تواند پاسخی برای کاهش این آمار باشد.

با توجه به اینکه رنج سنی افراد معتاد به شدت کاهش داشته و امروز نوجوانانی را شاهدیم که گرفتار مواد مخدر هستند، لزوم ایجاد مراکز ترک اعتیاد برای افراد زیر 18 سال ضروری به نظر می‌رسد و لازم است برای تشکیل چنین مراکزی اهتمام بیشتری صورت گرفته و یک سیکل درمانی خاص و البته اقدامات فرهنگی جهت رسیدگی به ابعاد مختلف این معضل در جریان ترک برای آنها تدوین شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید