سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر رئیس سازمان حج و زیارت: «حج از کیش ارزان تر است»! - غائله فرودگاه جده راجع به هزینه سفر بود یا امنیت و عزت ملی؟!

خبر

رئیس سازمان حج و زیارت: «حج از کیش ارزان تر است»! - غائله فرودگاه جده راجع به هزینه سفر بود یا امنیت و عزت ملی؟!

وقتی می‌بینیم به جای اطمینان بخشیدن به زائرانی که قصد دارند راهی حج تمتع شوند و برای انجام این سفر سالها انتظار کشیده، مبالغ زیادی پرداخت کرده و با حوادث اخیر به شدت رنج دیده و نارحت شده‌اند، جز قیاسی عجیب و بی معنا چیز دیگری بیان نشده، می‌گوییم کاش رئیس سازمان حج و زیارت ترجیح می‌داد از عملکرد خود و مجموعه تحت امرش در این ماجرای شوم سخنی نگوید!

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - burgundy and orange nike air max blue jean boots

هرچه مسئولان سعی دارند به گردشگران ایرانی بقبولانند که به جای سفر به ترکیه، دوبی، تایلند و امثال آنها به کیش و قشم بروند و برای این درخواست ده ها دلیل و برهان می‌آورند، رئیس سازمان حج و زیارت سعی دارد پنبه استدلال هایشان را بزند!

به گزارش «تابناک»، هنوز التهاب جامعه بعد از انتشار خبر تجاوز پلیس فرودگاه جده به دو تن از زائران نوجوان ایرانی فروکش نکرده و شرطی که مسئولانمان برای از سرگیری اعزام زائران حج عمره گذاشته‌اند، عملی نشده، رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان درباره اعزام زائران به عربستان سخنانی بیان می‌کند که اگر نگوییم نمک پاشیدن روی زخم است، مطئن هستیم مرهم هم نیست!

سعید اوحدی در همایش سراسری روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج تمتع سال 94، از کاهش پنج درصدی هزینه حج سال ۹۴ خبر داد و با ضروری خواندن نظم دادن به برنامه‌ریزی حج امسال، گفت: نخستین پرواز زائران ۸ ذی القعده برابر با اول شهریورماه و آخرین پرواز بازگشت زائران نیز ۴ محرم انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه با توجه به مشخص شدن تعداد و سهمیه زائران، تاریخ شروع حج و تعداد کاروان‌ها، هیچ دلیلی برای تأخیر در برنامه‌ریزی‌ها وجود ندارد، گفت: کار معاینات پزشکی زائران از پایان اردیبهشت‌ماه آغاز و با دقت انجام می‌شود.

بعد از این سخنان، نوبت به آن رسید که رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان گریزی هم به ماجرای دردناک رخ داده در فرودگاه جده بزند و آن را «جفایی که به زائران   کشورمان شد» بخواند و بدون پرداختن به آن ماجرا، در دفاع از مجموعه تحت امر خود بگوید: از بروز برخی شایعات مبنی بر درآمد هنگفت سازمان حج و زیارت از اعزام زائران به سرزمین وحی متاسف هستیم چراکه توزیع خدمات عادلانه عمل می‌کنیم و قیمت تمام شده خدمات را مدیریت می‌کنیم.

اوحدی به این مقدار توضیح هم بسنده نکرد و در ادامه گفت: در سال نخست با تأکیدات نماینده بعثه مقام معظم رهبری و مدیریت قیمت تمام شده در سازمان حج و زیارت، دو میلیون تومان به زائران باز گردانده شد. کف قیمت حج تمتع سال گذشته 7 میلیون و 300 هزار تومان و سقف آن 10 میلیون و 200 هزار تومان بود که به صورت اقساط از زائران دریافت شد.

رئیس سازمان حج و زیارت بعد از این توضیحات، دست به قیاسی عجیب زد و گفت: بالاترین قیمت عمره امسال که شامل خدمات درجه یک و استقرار در بهترین امکانات اقامتی می‌شد، دو میلیون و هشتصد هزار تومان بود در حالی که یک سفر 10 روزه کیش حدود سه تا چهار میلیون تومان با خدمات ضعیف هزینه می‌خواهد.
البته این مقام مسئول هیچ اشاره ای نکرد که کاهش در هزینه ها را می‌توان به معنای کوتاهی همکاران وی در سالهای گذشته در سازمان حج و زیارت و اجحاف در حق آن دسته از هموطنانمان که سالهای گذشته به این سفر روحانی رفته‌اند، دانست یا خیر اما از این نکته عجیب تر آنجا بود که اوحدی درباره هزینه سفر عمره سخن گفت و آن را به صرفه تر از رفتن به کیش خواند!

شاید اگر یک رسانه چنین قیاس عجیبی انجام می‌داد و هزینه سفر زیارتی عمره و سفر تفریحی کیش را قیاس می‌کرد، اینقدر افراد مختلفی برای مردود دانستن این قیاس بودند که نیاز نباشد رئیس سازمان حج و زیارت، سخنی به اعتراض بگوید، ولی این قیاس را فردی در جمع روحانیون کاروان های حج بیان کرده که بالاترین سمت را در سازمان حج دارد.

اشکال بزرگتر ماجرا آنجاست که می‌بینیم گویا قصد رئیس سازمان حج و زیارت از بیان این سخنان، پاسخ دادن به برخی ادعا بوده که در بعضی شبکه های اجتماعی موبایل بنیان مانند وایبر و امثال آن مطرح می‌شود، وگرنه کیست نداند که واکنش شکل گرفته در کشورمان به رویداد تلخ فرودگاه جده، نه درباره هزینه های این سفر، که درباره آسیب دیدن عزت ملی بود!

البته بودند و هستند افرادی در دنیای مجازی که از آن همه تلخی در غائله فرودگاه جده، هزینه های سفر عمره را دیدند و درباره آن سخن گفتند ولی آنچه در این ماجرا واکنش عمومی را رقم زد و دامنه اعتراضات شکل گرفته را به ورود مراجع به ماجرا کشاند، نه هزینه های این سفر و قیاس آن با سفرهای دیگر، که پایمال شدن حقوق هم وطنانمان به بدترین شکل ممکن در کشوری بود که روی دشمنان اسلام را هم سپید کرده است.

بر این اساس، توقع زیادی نیست که از رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان درباره برنامه های سازمان متبوعش برای ملزم کردن عربستانی ها به رعایت تمامی قوانین و شئون زائران کشورمان بشنویم و بدانیم که چه تدابیری برای مجازات مجرمان فرودگاه جده و تامین امنیت کامل زائران ایرانی اندیشیده‌اند، نه آنکه بشنویم این سفر از کیش رفتن کم هزینه تر است، پس لابد به خطر کردن می‌ارزد!

به عبارت بهتر، آنچه رئیس سازمان حج و زیارت فراموش کرد در قیاس سفر عمره و کیش بگوید، تضمین تامین امنیت مسافران کیش توسط نیروهای انتظامی و دیگر نهادهای کشورمان است که پلیس عربستان به تازگی ثابت کرد قادر به دادن تضمینی در این باره در خاک کشورش نیست. بماند که جز پلیس این کشور، دستگاه قضای عربستان و تشکیلات سیاست خارجی این کشور نیز تا به این لحظه جز نمره مردودی، نصیبی نداشته‌اند.

اینجاست که اگر بگوییم سخنان امروز اوحدی، به جای اطمینان بخشیدن به زائرانی که قصد دارند راهی حج تمتع شوند و برای انجام این سفر سالها انتظار کشیده، مبالغ زیادی پرداخت کرده و با حوادث اخیر به شدت رنج دیده و نارحت شده‌اند، جز قیاسی عجیب و بی معنا چیز دیگری نبوده، سخنی به اغراق نگفته و حتی می‌توانیم مدعی شویم کاش رئیس سازمان حج و زیارت ترجیح می‌داد از عملکرد خود و مجموعه تحت امرش در ماجرای تلخ فرودگاه جده و حواشی بعد از آن سخنی نگوید!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه