سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر نسخه فارسی کتاب ابن سینا درباره موسیقی در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود

خبر

نسخه فارسی کتاب ابن سینا درباره موسیقی در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی سینا از رونمایی تنها نسخه برگردان‌شده به فارسی کتاب «جوامع علم موسیقی حکیم ابوعلی سینا» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

توکل دارائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بنیاد بوعلی سینا عصر پنج‌شنبه 24 اردیبهشت با حضور در یکی از تالار‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان یکی از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه، از کتاب «جوامع علم موسیقی حکیم ابوعلی سینا» رونمایی می‌کند.

او اظهار کرد: این کتاب که نزدیک به 1000 سال از تالیف آن توسط بوعلی سینا می‌گذرد، به زبان فارسی ترجمه نشده بود و تنها نسخه عربی آن در دسترس بود. کتاب «جوامع علم موسیقی» برگردان و شرحی از بخش ریاضیات کتاب «شفا»ی بوعلی سیناست که توسط سیدعبدالله انوار ترجمه و شرح داده شده است.

دارائی با بیان این‌که این کتاب در 166 صفحه آماده و توسط انتشارات بنیاد بوعلی منتشر شده است، گفت: استاد انوار با تلاش و پشتکار ستایش‌برانگیزی تمامی دایره‌المعارف کتاب «شفا»ی ابن سینا را از دو دهه پیش تا کنون شرح و ترجمه کرده که با پیگیری‌های بنیاد بوعلی سینا قسمت موسیقی آن که برای اولین‌بار به فارسی ترجمه شده است، از ایشان اخذ و چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان به این کتاب قرار می‌گیرد.

او با اشاره به ویژگی‌های کتاب مورد نظر تاکید کرد: این کتاب در زمینه مباحث نظری علم موسیقی بحث می‌کند و کتاب سوم از فلسفه اوسط شفاست که فلسفه اوسط شفا، علمی تعلیمی و در حوزه ریاضیات است.

دارائی با بیان این‌که محتویات کتاب شفا شش مقاله بوده که هر مقاله در چندین فصل تالیف شده است، بیان کرد: مقاله پنجم این کتاب به ریاضیات و موسیقی پرداخته و دارای پنج فصل است.

او افزود: به گفته مترجم و شارح این کتاب، استاد انوار، حکیم بوعلی سینا با آن‌که نوازنده و اهل موسیقی نبوده اما نوآوری‌های خیره‌کننده‌ای در صنعت موسیقی داشته که از نگاه و توجه کارشناسان و هنرمندان موسیقی پنهان مانده و او هوشیارانه به بحث درباره آن‌ها پرداخته است.

دارائی در پایان خاطرنشان کرد: این کتاب با قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه آن به نمایشگاه کتاب و کتاب‌فروشی‌ها مراجعه کنند.

نمایشگاه کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید