پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تهران در تولید گرد و خاک خودکفا شد!

خبر

تهران در تولید گرد و خاک خودکفا شد!

منشأ گرد و غبار هفته گذشته بیابان‌های جنوب‌شرق تهران بوده است.

LTB - JuzsportsShops | college women in nike tempos basketball - 103 - Latest Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391

به گزارش خبرآنلاین؛ تداوم وزش باد با سرعت نسبتا شدید در تهران، در هفته‌های اخیر تاثیر محسوسی بر کیفت هوای تهران داشته است. اگرچه بادهایی که در تهران می‌وزند اغلب عاملی موثر برای کاستن از غلظت آلاینده‌ها هستند اما بررسی ها نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر، این بادهای شدید ریزگردها را از بیابان های اطراف تهران، به آسمان پایتخت آورده‌اند. با توجه به سرعت و جهت باد به نظر می‌رسد منشأ گردوخاک در تهران، به ویژه در روزهای میانی هفته گذشته بیابانهای جنوبشرق استان تهران بوده است.

بررسی شاخص کیفیت هوای تهران در هفته گذشته (روزهای 23 تا29 خرداد) حاکی از آن است که وزش بادهای نسبتاً شدید، 5 روز شرایط ناسالم برای گروههای حساس (یکشنبه تا پنجشنبه) و 2 روز سالم (شنبه و جمعه) را به همراه داشته است.

مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا از نتایج بررسی‌های این واحد درباره شاخص کیفیت هوا در هفته گذشته در تهران گفت و اعلام کرد که همچنان بادهای نسبتا شدید گرد و غبار و ریزگردها را از اطراف تهران جمع می کنند و به تهران می‌آورند.

او گفت: بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 2.5 میکرون ( PM1وPM2.5) اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی مربوط به روزهای 23 تا 29 خرداد نشان می‌دهد همانند هفته‌های پیشین وزش بادهای نسبتاً شدید (بیش از 5 متر بر ثانیه)، باعث ورود ریزگردها از چشمه‌های گردوغبار اطراف تهران به پایتخت شده و شرایط ناسالم برای گروه های حساس را به وجود آورده است.

در گزارش هفتگی کیفیت هوای تهران، با توجه به موقعیت جغرافیایی و وضعیت توپوگرافی تهران و تأثیرپذیری بالای چگونگی روند توزیع و تجمع آلایندهها در سطح شهر از پارامتر جوی باد، گلبادهای هفته گذشته ترسیم و تحلیل شده است. آنطور که نادری، توضیح می دهد، وضعیت گلباد روز شنبه (23 خرداد) نشان میدهد جهت باد بین غرب تا جنوب غرب متغیر بوده و تا بعدازظهر سرعتی متغیر بین 0.5 تا 6 متر بر ثانیه داشته است. اما در بعد ازظهر همان روز با افزایش لحظه‌ای سرعت باد به حدود 8 تا 9 متر بر ثانیه، باعث بروز پدیده گرد و خاک شده که به‌دنبال آن میدان دید به 4 کیلومتر کاهش یافته است و پدیده گردوغبار اواخر روز شنبه، افزایش شاخص کیفیت هوای روز یکشنبه را به‌دنبال داشته است.

بر اساس گزارش وحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا، جهت وزش باد روز دوشنبه بین غرب تا جنوب‌شرق متغیر بوده است اما در ساعات بعدازظهر جهت غالب عمدتاً جنوب‌شرقی بوده و افزایش سرعتی حدود 4 تا 7 متر بر ثانیه داشته است. افزایش سرعت باد تشدید پدیده گردوخاک و کاهش میدان دید از 10 به 5 کیلومتر را به دنبال داشته است. با توجه به سرعت و جهت باد به نظر می‌رسد منشأ گرد و خاک این روز بیابان‌های جنوب‌شرق استان تهران بوده است.

در روزهای سه شنبه تا پنجشنبه جهت باد عمدتاً غربی تا جنوب‌غربی بوده است. در ساعات اولیه روز وزش باد آرامتر (سرعت کمتر از 4 متر بر ثانیه)، اما در در برخی ساعات به ویژه در بعدازظهر و اوایل شب سرعت باد افزایش یافته است. افزایش سرعت باد (5 تا 11 متر بر ثانیه)، بلند شدن گرد وخاک و ایجاد شرایط ناسالم از نظر شاخص کیفیت هوا برای گروه‌های حساس را به دنبال داشته است. روز جمعه گذر امواج کم و بیش ناپایدار از سطوح فوقانی جو سبب خروج آلاینده‌ها از سطح شهر و بهبود شرایط کیفی هوا شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید