پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر زبان‌ها و گویش‌های ایرانی ـ شمارۀ 5

خبر

زبان‌ها و گویش‌های ایرانی ـ شمارۀ 5

برگرفته از فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 

معرفی: مرتضی قاسمی

پنجمین شماره از دورۀ جدید مجلۀ زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، از مجموعۀ ویژه‌نامه‌های نامۀ فرهنگستان، منتشر شد. در بخش مقالۀ این شماره عناوین ذیل دیده می‌شود: «دستور زبان ایلامی هخامنشی؛ بخش دوم: درآمد؛ قید؛ عدد؛ حرف ندا؛ نحو»، سلمان علی‌یاری بابلقانی؛ «یادگاری بر دیوار گارنی؛ بیتی فارسی به گویش تبریزی»، علی شهیدی؛ «حذف واکه و قلب واجی در تصریف فعل در گویش تاتی گیفان»، ندا هدایت؛ «بررسی طبقه‌نماهای عددی در گونۀ دروی زبان تاتی»، راحله ایزدی‌فر؛ «بررسی واژه‌بست‌های ضمیری گویش مزینانی»، ابوالفضل مزینانی ـ عالیه کرد زعفرانلو کامبوزیا ـ ارسلان گلفام؛ «ویژگی‌های مصدر در زبان‌های حاشیۀ خزر (تاتی، تالشی و گیلکی)»، جهاندوست سبزعلیپور؛ «مقایسۀ زمان فعل فارسی معیار و تاجیکی»، حکمت ملک‌زاده.

در بخش «داده‌های گویشی» این شماره سه مقاله دیده می‌شود: «فعل‌های پیشوندی در گویش تاتی رودبار»، علی علیزادۀ جوینی؛ «واژه‌ها و اصطلاحات برنج و برنج‌کاری در گویش گیلکی»، نوشتۀ جهاندوست سبزعلیپور، رضا چراغی و رؤیا صفدری؛ و «واژه‌ها و اصطلاحات مربوط به سنگ در زبان هورامی (گویش هورامان تخت)» اثر سیّد مهدی سجادی. همچنین در بخش «نقد و بررسی» مطلبی با این عنوان درج شده است: «رده‌شناسی زبان‌های ایرانی»، نوشتۀ حامد نوروزی.

 «تازه‌های نشر» و «اخبار» دیگر بخش‌های این شماره از ویژه‌نامۀ زبان‌ها و گویش‌های ایرانی هستند. علاقه‌مندان برای دسترسی به محتوای این شماره از مجلۀ زبان‌ها و گویش‌های ایرانی می‌توانند به نشانی‌های زیر مراجعه کنند:

http://persianacademy.ir/fa/zipp.aspx


http://persianacademy.ir/fa/zg05.aspx

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید