جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر لغو تور ترکیه جریمه ندارد - خطر "تعلیق" برای آژانس‌های متخلف/ فروش تور ترکیه ممنوع

خبر

لغو تور ترکیه جریمه ندارد - خطر "تعلیق" برای آژانس‌های متخلف/ فروش تور ترکیه ممنوع

با وجود آنکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فروش و اجرای تورهای ترکیه را "فعلا" ممنوع اعلام کرده و سازمان هواپیمایی هم پروازهای مسافرتی به ترکیه را لغو کرده، اما برخی آژانس‌های مسافرتی همچنان در فروش تورهای این مقصد پافشاری می‌کنند و اگر مسافری بخواهد تورش را کنسل کند، مبلغ جریمه را از او می‌گیرند.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

به گزارش ایسنا، پس از چند بمب‌گذاری و حمله تروریستی در ترکیه، کودتای ارتش این کشور علیه دولت حاکم، سرانجام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را بر آن داشت تا در دفاع از حقوق و حفظ جان اتباع ایرانی، اجرای تور به این مقصد را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کند.

این سازمان به خاطر حادث شدن شرایط فوق‌العاده(force Majeure)  و بیانیه‌های نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی کشورمان، روز گذشته (شنبه ۲۶ تیرماه) بیانیه‌ای را صادر کرد و از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خواست تا اطلاع ثانوی و تا زمان برقراری مجدد امنیت و آرامش، از هرگونه ثبت‌نام و اعزام گردشگر به مقاصد گردشگری این کشور اکیداً خودداری کنند.

متعاقب آن دستور، مسؤولان صنعت هوایی کشور رسما اعلام کردند، تا اطلاع ثانوی، مسافران ایرانی اجازه پرواز به سمت ترکیه را نخواهند داشت. سازمان هواپیمایی از روز شنبه صدور مجوز برای پرواز هواپیماهای بدون مسافر از تهران را به مقصد ترکیه آغاز کرده تا مسافران ایرانی باقی مانده در این کشور را در اسرع وقت به ایران بازگردانند.

سایر کشورها نیز پروازهای مقصد ترکیه را تحت بازبینی قرار دادند و برخی همچون آمریکا و روسیه از روز گذشته تمام پروازهایشان را به این کشور متوقف و ممنوع اعلام کرده‌اند.

اما در ایران با آن که دستور مؤکد برای خودداری از اجرا و فروش  تور به مقصد ترکیه صادر شده و حتی پربازدیدترین سایت‌های گردشگری نیز در صفحه مربوط به تورهای استانبول، اطلاعات‌شان را از دسترس خارج کرده‌اند، اما برخی آژانس‌های مسافرتی هنوز پرده تبلیغات‌شان را پایین نیاورده‌اند و به فروش تورهای این مقصد بویژه سواحل جنوبی ترکیه اصرار دارند.

این درحالیست که طبق اعلام معاونت گردشگری، فروش تورهای ترکیه در شرایط حاضر تخلف محسوب می‌شود.

ولی تیموری، مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در این‌باره به ایسنا، گفت: اگر دفتر خدمات مسافرتی همچنان تور ترکیه بفروشند، تخلف محرز کرده و کمیته فنی استان با توجه به تعداد و نحوه توافق با گردشگر می‌تواند برای آن دفتر حکم "تعلیق" صادر کند.

با این حال انگیزه برخی آژانس‌های مسافرتی برای فروش تورهای ترکیه در شرایط فوق‌العاده کنونی، قابل تأمل است.

مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی، اصرار و درخواست مردم را عامل متوقف نکردن فورش این تورها عنوان کرده و به ایسنا گفت: ما فروش تورها را متوقف نکردیم، چون تا به حال دستوری از سازمان رسما به ما ابلاغ نشده، ولی مردم را نسبت به شرایط ترکیه آگاه می‌کنیم، اما آن ها خودشان اصرار دارند به این سفر بروند. بهانه‌ها و علت‌های مردم برای رفتن به این سفر واقعا شنیدنی است.

با این وجود، اقدامِ این دفاتر خدمات مسافرتی درحالی صورت می‌گیرد که طبق اعلام مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درحال حاضر تمام پروازها به مقصد ترکیه صرفا برای بازگرداندن مسافران ایرانی از این کشور صورت می‌گیرد و این روند تا زمانی که از بازگشت تمام مسافران اطمینان حاصل شود، ادامه خواهد داشت؛ این یعنی فعلا برای برقرار پروازهای دو طرفه بین ایران و ترکیه تصمیمی گرفته نشده است.

از آنجا که اوضاع امنیتی ترکیه هنوز تثبیت نشده، سفارت ایران در این کشور بامداد امروز (یکشنبه ۲۷ تیرماه) با انتشار بیانیه دیگری اعلام کرده؛ با توجه به بازشدن مرزهای زمینی و هوایی این کشور امکان خروج از ترکیه فراهم شده است و هموطنان ما می‌توانند در اسرع وقت به وطن بازگردند.

سفارت ایران در ترکیه همچنین از هموطنان خواسته در اسرع وقت با مراجعه به آژانس‌های مسافرتی خود نسبت به تنظیم برنامه بازگشت به کشور اقدام کنند. امکان بازگرداندن مسافران بازمانده از پرواز مهیا شده است و این امر شامل پروازهای خروجی از ترکیه می‌شود و از سرگیری پروازهای عادی برای سفر به ترکیه از طریق مراجع ذیربط حمل و نقل هوایی و زمینی کشورمان به اطلاع مردم خواهد رسید.

از سوی دیگر، با وجود اعلام شرایط فوق‌العاده برای مقصد گردشگری ترکیه و تاکید معاونت گردشگری بر اجرای ماده ۳۲ قرارداد «ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری در تورهای خروجی مبنی بر این که «در صورت وقوع حوادث و پیشامدهای غیرمنتظره از قبیل جنگ، شورش، اعتصاب و مشکلاتی که از کنترل کارگزار خارج بوده و سبب ابطال یا تغییر برنامه گشت شود، مسؤولیتی متوجه کارگزار نخواهد بود، اما کارگزار موظف است وجوه دریافتی را به گردشگر مسترد کند»، ولی برخی از آژانس ها در ازای انصراف مسافر از تورهای این مقصد، طلب خسارت و جریمه می کنند.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری این برخوردِ برخی دفاتر خدمات مسافرتی را نیز تخلف بارز دانست و به ایسنا گفت: اشخاصی که از سفر به ترکیه منصرف شده و تمایل به کنسل کردن تور خود دارند، به هیچ وجه نباید جریمه پرداخت کنند و در صورت مواجه با چنین تخلفی، می‌توانند از طریق اداره‌های میراث فرهنگی و گردشگری هر استان و یا شماره تلفن ۰۹۶۲۹، شکایت خود را طرح و پیگیری کنند.

طبق تبصره این ماده قانونی با این محتوا که «چنانچه پیشامدهای غیرمنتظره پس از ورود به کشور مقصد روی دهد، کارگزار موظف است با ارائه مستندات نسبت به کسر هزینه‌های انجام شده از مبلغ دریافتی اقدام و مابقی را به گردشگر مسترد کند»، مسافرانی که هم‌اکنون در ترکیه هستند و از ادامه تور منصرف شده اند، ملزم به پرداخت هیچ نوع جریمه ای نیستند و حتی طبق توصیه سفارت ایران در ترکیه در اسرع وقت باید به ایران برگردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه