سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر وقف کتابخانه دکتر اذکایی، تبلوری از یک اقدام برجسته فرهنگی / ۱۴ هزار جلد کتاب اهدایی دکتر پرویز اذکایی به کتابخانه مرکزی همدان

خبر

وقف کتابخانه دکتر اذکایی، تبلوری از یک اقدام برجسته فرهنگی / ۱۴ هزار جلد کتاب اهدایی دکتر پرویز اذکایی به کتابخانه مرکزی همدان

برگرفته از ایرنا

دکتر پرویز اذکایی، پژوهشگر تاریخ و فلسفه و چهره ماندگار با وقف کتابخانه تخصصی خود شاخص‌ترین وقف استان همدان در سالجاری را رقم زد و تبلوری از یک اقدام برجسته فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ وقف را به نمایش گذاشت.

پرویز اذکایی در سال ۱۳۱۸ در همدان زاده شد، تحصیلات خود را در آن شهر و تهران و سپس در دانشگاه منچستر (انگلستان) طی کرد.
این استاد برجسته کشوری، در رشته‌های کتاب شناسی و رجال‌شناسی و تاریخ علم دارای تالیفات متعددی است و بیش از ۴۰۰ عنوان اثر از وی طبع و نشر شده است.
دکتر پرویز اذکایی محقق و نویسنده مطرح کشوری در حوزه تاریخ و فلسفه، در اقدامی تحسین برانگیز به تازگی بیش از 14 هزار جلد کتاب کتابخانه تخصصی خود را وقف کتابخانه مرکزی همدان کرده است.
رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان همدان در گفت و گو با ایرنا گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون 10 وقف جدید در شهرستان همدان به ثبت رسیده و شاخص‌ترین وقف استان توسط دکتر پرویز اذکایی، صورت گرفته است .

حجت الاسلام علی حسینی خاطرنشان کرد: وقف 14 هزار جلد کتاب توسط دکتر اذکایی برای کتابخانه مرکزی همدان شاخص‌ترین وقف امسال است که ارزش آن بیش از 45 میلیارد ریال برآورد شده است.
وی ادامه داد: دکتر اذکایی یکی از محققان ، مورخان و کتاب شناسان برجسته کشوری است و کتابخانه ایشان حاصل بیش از 50 سال تحقیق و پژوهش وی است که در این مجموعه گردآوری شده است.
وی اظهار کرد: انگیزه دکتر اذکایی از وقف همگانی کتابخانه تخصصی خود حفظ این مجموعه و انتقال آن به نسل آینده و ایجاد امکان استفاده آیندگان از این مجموعه برای تحقیقات و پژوهش ها است.
حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: کتاخانه مرکزی به عنوان متولی رسمی این اقدام، از این کتب نگهداری و به علاقمندان خدمات دهی خواهد کرد و کار را ادامه دهد و در این خصوص یک هیات نیز بر حفظ کتاب ها و فرآیند انجام کار و پیشبرد اهداف نظارت می کنند.
مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این خصوص گفت: کتابخانه تحقیقاتی تخصصی دکتر پرویز اذکائی به زودی افتتاح می شود.
عاطفه زارعی اظهار کرد: این کتابخانه شامل مجموعه‌ای از کتب و منابع ارزشمندی است که حاصل زحمات دکتر پرویز اذکائی است که به تازگی در یک اقدام برجسته فرهنگی وقف کتابخانه مرکزی استان همدان شده است.
وی تصریح کرد: در پی این اقدام، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بر آن شد تا بخش ویژه‌ای با عنوان ' کتابخانه تحقیقاتی تخصصی دکتر پرویز اذکائی' در کتابخانه مرکزی استان راه اندازی کند تا روزانه مورد استفاده تعداد زیادی از پژوهشگران و محققان می‌باشد، قرار گیرد.
زارعی با اشاره به اینکه این مجموعه یکی از غنی‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی در حوزه تاریخ و فلسفه کشور است خاطرنشان کرد: وجود ساختارهای حرفه‌ای کتابخانه‌ای، حضور نیروهای متخصص و متعهد در حوزه کتابداری و امکان جستجوی آنلاین منابع از طریق سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور، از دیگر دلایلی است که منجر به وقف این مجموعه کتاب و راه‌اندازی بخش ویژه در کتابخانه مرکزی استان شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد: این کتابخانه تخصصی در آینده نزدیک با حضور مقامات کشوری و استانی افتتاح می شود.
هم اکنون 111 کتابخانه نهادی، مشارکتی و مستقل با بیش از یک میلیون و 230 هزار کتاب در استان همدان فعال است و حدود 60 هزار و 780 عضو فعال از خدمات امور کتابخانه های استان همدان استفاده می کنند و 3.46 درصد جمعیت استان در کتابخانه ها عضو هستند.

خبرنگار:الهام تدین**انتشار: اکبر بهاروند

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید