جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی هنر کودکان و نوجوانان برگزار شد

خبر

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی هنر کودکان و نوجوانان برگزار شد

ناهید زندی

 

دیدن زیبایی‌های جهان از دریچهٔ چشم‌های پاک کودکان جلوهٔ زیباتری به این زندگی ماشینی شدهٔ پر از دود و تکرار دویدن‌های همواره می‌بخشد. نقاشی‌هایی که نگاه شاعرانهٔ کودکان را به هستی نشان می‌دهد، آسمان نقاشی آنها که نمایندهٔ پاکی درونی آنهاست، هنوز آبی آبی است.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی سالانهٔ آثار هنری کودک و نوجوان که از ششم اسفند ماه به مدت یک هفته در مجموعه فرهنگی- تاریخی گلستان برپا بود روز سیزدهم اسفندماه 1389 خورشیدی به کار خود پایان داد.
این نمایشگاه که با نام «جوانه» با همکاری نگارخانه شیو، گنجینه نقش جهان، مجموعه فرهنگی - تاریخی گلستان، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، کمیته ملی موزه‌های ایران و انجمن فرهنگی بیستون برگزار شده بود، میزبان آثار زیبایی از کودکان و نوجوانان در مکان عکس خانه و چادرخانهٔ کاخ گلستان بود.

در روز پایانی این نمایشگاه مراسم ویژه‌ای برای اهدای جوایز هنرمندان برگزار شد، در این مراسم نخست مسعود شریفی (مدیر مجموعه تاریخی- فرهنگی گلستان) به سخنرانی پرداخت. وی برگزاری چنین نمایشگاهی را گامی مهم در جهت تشویق هنرمندان کم سال ارزیابی کرد و قول چاپ کتابی از آثار به نمایش درآمده در این مجموعه را داد.

پس از اهدای جوایز کودکان برنامه با سخنرانی دکتر محیط طباطبایی (مدیر کمیتهٔ ملی موزه‌های ایران) ادامه یافت و پس از آن نوجوانان شرکت کننده در این نمایشگاه هدایای خود را دریافت کردند.

نادر فاطمی دیگر سخنران این برنامه از پرورش خلاقیت کودکان گفتند و از اینکه کودکان را باید برای بودنشان تشویق کرد و برای شکوفاتر شدن خلاقیت آنها تلاش کرد. در ادامه از استادان کسانی که در این برنامه حضور داشتند قدردانی شد. و به رسم یادبود به خانم‌ها مرجان شوشتریان، تیه دار زهرابیان، الهه نصرتی شاملو، دالار اله وردی، مهرناز جلالی قاجار و... لوح سپاس اهدا شد.

از دیگر بخش های این مراسم رونمایی از نسخه خطی کلیله و دمنه (انوار سهیلی) بود که آقای شریفی با این توضیح که معمولا رونمایی از کتاب‌ها با حضور مقامات انجام می گرفت و حالا چه مقامی بالاتر از این هنرمندان کودک و نوجوان که آینده سازان این سرزمین هستند، ابراز امیدواری کرد این نسخه به زودی چاپ شود.

سپس خانم مرجانی توضیحاتی درباره این نسخه ارزشمند خطی داد و افزود کلیله و دمنه اثری تربیتی است که اگر به زبان ساده برای کودکان نوشته شود می تواند در پندپذیری آنها نقش مهمی را ایفا کند، چرا که کودکان معمولا کمتر حوصله شنیدن پند و اندرز را دارند.

شایان ذکر است رونمایی از این کتاب به وسیله چند تن از کودکان شرکت کننده در این نمایشگاه صورت گرفت. پایان بخش این برنامه گرفتن عکس یادگاری کودکان با مسئولان برگزاری نمایشگاه و خواندن سرود  «ای ایران» بود.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی هنر کودکان و نوجوانان

هنرمندان خردسال 17 کشور در نمایشگاه بین المللی جوانه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید