جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تقدیر ویژه جشنواره ملی کتاب خلیج فارس از اقتداری، وثوقی و زنگنه

خبر

تقدیر ویژه جشنواره ملی کتاب خلیج فارس از اقتداری، وثوقی و زنگنه

برگرفته از خبرگزاري مهر

احمد اقتداری، محمدباقر وثوقی و حسن زنگنه در بخش جنبی نخستین جشنواره ملی کتاب خلیج فارس به صورت ویژه مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که چند ساعت دیگر نخستین جشنواره ملی کتاب خلیج فارس با معرفی برگزیدگان به کارش خاتمه خواهد داد، اسامی نفرات برگزیدگان بخش جنبی اعلام شد.

در بخش جنبی این جشنواره از احمد اقتداری، محمدباقر وثوقی و حسن زنگنه به پاس تلاش‌هایشان در معرفی و شناساندن خلیج فارس، به صورت ویژه تقدیر خواهد شد.

با این حال هیچ یک از این سه نفر در مراسم امروز حضور نخواهند داشت؛ زنگنه و وثوقی به به دلیل بیماری و اقتداری هم به دلیل کهولت سن امکان حضور در جشنواره ملی کتاب خلایج فارس را در بندرعباس نداشته‌اند.

جوایز این سه نفر که شامل لوح تقدیر، تندیس جشنواره و 10 سکه تمام بهار آزادی است، برای آنها ارسال خواهد شد.

حسن زنگنه مولف و مترجم باسابقه بوشهری است که در ترجمه بسیاری از آثار تاریخی مربوط به تاریخ بوشهر و خلیج‌فارس به زبان فارسی تلاش‌های ارزنده‌ای صورت داده است.

احمد اقتداری هم از پژوهشگران پیشکسوت است که در سال 1304 در لار (استان فارس) به دنیا آمد و تاکنون 40 کتاب و بیش از 200 مقاله علمى از او به چاپ رسیده که از آن جمله می‌توان به روایت  "قصه‌هاى مثنوى"، "منطق الطیر"، "شهرهای باستانی سواحل و جزایر خلیج فارس و دریای عمان"، "آئین دریانوردی کهن در اقیانوس هند و خلیج فارس"، "از دریای پارس تا دریای چین"، "تحشیه ارجان و کهگیلویه" و "تحشیه ‌سرگذشت کشتیرانی ایرانیان اشاره کرد.

اقتداری که از اعضای هیئت علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی هم هست، چندی پیش کتابخانه شخصی خود را به ین مرکز اهدا کرد که با توجه به تعدد کتاب‌های مربوط به خلیج فارس در این کتابخانه، مسئولان نام آن را "کتابخانه خلیج فارس" نامیدند.

محمدباقر وثوقی نیز اهل لار و از اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است. از کتاب‌های او می‌توان به "نگاهی به تحولات فارس در آستانه انقلاب مشروطیت"، "لارستان"، "تاریخ مهاجرت اقوام خلیج فارس"، "تحولات سیاسی صفحات جنوبی ایران"، "آیت لاری و جنبش مشروطیت"، "بررسی و نقد منابع تاریخ ایران پیش از اسلام"، "جنگنامه کشم و جرون نامه"، "پژوهشی در زبان­شناسی لارستان"، "تاریخ لارستان"، "خنج، گذرگاه باستانی خلیج فارس"، "لارستان و جنبش مشروطیت"، "دزدان دریایی در خلیج فارس"، "تاریخ خلیج فارس و ممالک همجوار" و "اسناد و مکاتبات آیت­الله سید عبدالحسین لاری" اشاره کرد.
 
نخستین جشنواره ملی کتاب خلیج فارس ساعت 17 امروز شنبه (3 اردیبهشت) با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در تالار فرهنگسرای طوبی بندرعباس و با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد و جمعی از اهالی قلم و فعالان این عرصه برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه