پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر مرکز حافظ شناسى

خبر

مرکز حافظ شناسى

برگرفته از تارنمای شورای گسترش ادبیات و زبان فارسی

 براى تقویت علمى مطالعات مربوط به حافظ و حمایت از حافظ پژوهان، مرکز حافظ شناسى در قالب یک مؤسسه فرهنگى مستقل و غیردولتى، فعالیت‏هاى رسمى خود را از سال 1375 آغاز کرده است.


کلیات

ایجاد مرکز حافظ شناسى در محل کتابخانه عمومى حافظیه؛ در اختیار گرفتن بیش از 10 هزار جلد کتاب ادبى، تاریخى و...؛ چاپ و انتشار معرفى‏نامه مرکز حافظ شناسى، همراه با شرح فعالیت‏هاى مرکز به پنج زبان فارسى، عربى، انگلیسى، فرانسوى و آلمانى؛ عقد قرارداد با مرکز تحقیقات ایران و پاکستان )در پاکستان( براى تهیه عکس از نسخه‏ هاى خطى معتبر در پاکستان که تاکنون تصویر کامل 17 نسخه خطى دریافت شده است؛ مکاتبه با ناشران سراسر کشور براى تهیه کتاب‏هایى که در پیوند با حافظ منتشر شده است؛ برگزارى مسابقه عکس از حافظیه؛ تهیه طرح‏ها و نقاشى‏هایى که تاکنون از حافظ ارائه شده است؛ چاپ کارت شناسایى و کارت‏هاى ویژه پژوهشگران، اعضاى انجمن و اعضاى کلاس‏ها؛ تهیه مقدمات براى تهیه و پخش یک دوره نوار درست‏خوانى متن دیوان حافظ؛ تجهیز محلى در آرامگاه حافظ، جهت برگزارى کلاس‏هاى حافظخوانى و محلى دیگر جهت انجام امور رایانه‏اى مرکز.


مراسم یادروز حافظ

این مراسم در روز بیستم مهرماه هر سال که با عنوان یادروز حافظ نامگذارى شده در شیراز برگزار مى‏شود. در این مراسم استادان حافظشناسى و دیگر پژوهشگران از شهرهاى مختلف دعوت مى‏شوند و درباره حافظ و شعر او سخن مى‏گویند. همچنین با همکارى دفتر ارتباطات اسلامى و رایزنى‏هاى فرهنگى، همزمان مراسم بزرگداشت یادروز حافظ در برخى از کشورها برگزار مى‏شود.


بخش پژوهش

تهیه نزدیک به 2000 مقاله تحقیقى و فهرست‏نویسى موضوعى این مقاله‏ ها؛ تهیه بیش از 500 عنوان کتاب ویژه حافظ؛ تهیه ترجمه‏ هاى مختلف آثار حافظ )به زبان‏هاى انگلیسى، آلمانى، عربى، روسى، فرانسوى و...(؛ تعیین یکى از اعضاى هیأت علمى بخش زبان و ادبیات انگلیسى دانشگاه شیراز به عنوان مسؤول روابط خارجى مرکز؛ تهیه نوارها و فیلم‏هایى از سخنرانى‏هاى کنگره‏ ها و نشست‏هاى مربوط به حافظ؛ آغاز چند پروژه تحقیقاتى از جمله دانشنامه بزرگ حافظ، راهنماى موضوعى حافظپژوهى و...


چاپ و انتشار کتاب

تاکنون هشت جلد کتاب از طرف مرکز چاپ شده است. این کتاب‏ها عبارتند از: حافظ و قرآن، مجموعه مقالات یادروز حافظ )شش دفتر(، کتابشناسى حافظ با تجدید نظر و ویرایش جدید از دکتر نیکنام، نسخه‏ هاى خطى قرن نهم از دکتر سلیم نیسارى و ترجمه بیست غزل حافظ به انگلیسى.


بخش آموزش

مرکز حافظشناسى در ادامه فعالیت‏هاى علمى - آموزشى خود در دى ماه 1375 اقدام به راه‏اندازى کلاس‏هایى با عنوان »حافظخوانى« در محل کتابخانه حافظیه نموده است. این کلاس‏ها به صورت دوره‏ هایى چهار ماهه در قالب دوکلاس برگزار مى‏شد، اما در جهت تقویت و سامان‏دهى کلاس، این مرکز با راه‏اندازى بخش آموزش از تابستان 1379 به تشکیل کلاس‏هاى حافظشناسى )به صورت مقدماتى و پیشرفته( با عنوان‏هاى حافظخوانى، تاریخ عصر حافظ، زیباشناسى اشعار حافظ، عرفان حافظ و... اقدام نمود.


برنامه‏ هاى آینده

ادامه همه فعالیت‏هایى که تاکنون انجام گرفته و تکمیل همه منابع و اسناد و مدارک؛ عقد پیمان با پژوهشگران کارآمد، براى مطالعه در امور ناشناخته و تاریک مربوط به شخصیت و آثار حافظ؛ تهیه عکس و میکروفیلم از نسخه‏ هاى خطى معتبر؛ تهیه نرم‏افزارهاى مختلف رایانه‏اى براى سهولت امر تحقیق؛ انتشار یک نشریه تحقیقاتى ویژه مرکز؛ به کارگیرى یک مکان مناسب که از نظر فضا در آنجا فعالیت‏هاى گسترده‏تر مرکز امکان‏پذیر باشد؛ ایجاد یک پژوهشکده معتبر علمى براى تربیت کارشناس در رشته حافظشناسى.

برگرفته از: کتاب هفته تاریخ: 1382/09/19

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه