جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر ایرج قادری درگذشت

خبر

ایرج قادری درگذشت

ایرج قادری کارگردان بازیگر و تهیه کننده سینمای ایران در سن 76 سالگی دار فانی را وداع گفت. ایرج قادری ـ کارگردان و بازیگر سینما- بامداد امروز ـ 17 اریبهشت ماه ـ درگذشت و در سکوت و بدون هیچ‌ اطلاع‌رسانی در بهشت بی بی سکینه کرج به خاک سپرده شد.

 

او در سال‌های اخیر با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد و از فروردین سالجاری در بیمارستان مهراد تهران بستری بود. طی هفته های گذشته این کارگردان به کما رفته بود و از چند روز پیش ملاقات با او ممنوع شده بود.

او که تحصیلاتش را در رشته پزشکی و داروسازی ناتمام گذشته بود، سال 1334 برای نخستین بار در فیلم «چهار راه حوادث» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان بازی کرد.
 
قادری طی سال‌های فعالیتش در بیش از 70 فیلم به عنوان بازیگر مقابل دوربین رفت.  در کارنامه کاری او کارگردانی بیش از 40 فیلم سینمایی نیز دیده می شود. آخرین فیلم این کارگردان «شبکه» نام داشت که همچنان در انتظار نوبت اکران است. از دیگر فعالیت های ایرج قادری می‌توان به نگارش 5 فیلمنامه و تهیه کنندگی 9 فیلم اشاره کرد.

محمدرضا گلزار یکی از بازیگران سینمای پس از انقلاب است که برای نخستین بار در فیلمی از ایرج قادری(سام و نرگس) حضور مقابل دوربین را تجربه کرد. اولین فیلم ایرج قادری پس از انقلاب «دادا» بود که در سال 1361 ساخته شد.

به گزارش ایسنا، فرامرز امینی از دوستان و نزدیکان قادری این خبر را تایید کرد و گفت: این خاکسپاری دقایقی پیش به پایان رسید.

این کارگردان و بازیگر فقید سینما با نام کامل امیرایرج قادری متولد 1314 در تهران و دارای مدرک تحصیلی کاردانی بود.

وی در نزدیک به 60 سال حضور در سینما فیلم‌هایی چون «لیلاج»،«رابطه»،«خشم عقاب‌ها»،«نقره داغ»،«عطش»،«بی‌قرار»،«رفیق»،«هدف»،«هوس»،«بت»،«پشت و خنجر»،«سرسپرده»،«حکم تیر»،«برزخی‌ها»،«دادا»،«تاراج»،«می‌خواهم زنده بمانم»،«پنجه درخاک»،«طوطیا»،«شهرت»،«سام و نرگس»،«چشمان سیاه»،«محاکمه»،«آکواریوم»،«پاتوزمین نزار» و «شبکه» را کارگردانی کرد وعلاوه بر برخی از فیلم‌هایش در فیلم‌های دیگری چون «چشمه آب حیات»،«ماجرای جنگل»،«سکه شانس»،«کوچه مردها»،«دل‌های بی‌آرام»،«بی‌گانه »،«ناخدا با خدا»،«ترکمن»،«مرگ درباران»،«پلنگ درشب»،«عموفوتبالی»،«لبه تیغ» و «پنجمین سوار سرنوشت» به ایفای نقش پرداخت.

قادری که طی چهار سال گذشته به سرطان ریه مبتلا بود از ابتدای سال جاری در بیمارستان بستری بود و طی روزهای گذشته توسط دستگاه تنفس می‌کرد تا اینکه بامداد امروز درگذشت.

«شبکه» آخرین فیلم با بازی و کارگردانی ایرج قادری آماده نمایش است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید