پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر یادبود سالروز تاگور در فرهنگستان

خبر

یادبود سالروز تاگور در فرهنگستان

گروه شبه‌قارهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی با همکاری بخش فرهنگی سفارت هند اولین نشست خود را با عنوان «یادبود سالروز تولد رابیندرانات تاگور، شاعر ملی هند» برگزار می کند.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | nike mercurial touch elite survey list philippines

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نشست یادبود سالروز تاگور روز یکشنبه، هفدهم اردیبهشت‌ماه، ساعت 14 در کتابخانهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار خواهد شد.

رابیندرانات تاگور (زادهٔ 7 می 1861 و درگذشتهٔ 7 اوت 1941)، فیلسوف، شاعر، موسیقی‌دان، و چهره‌پرداز اهل بنگال هند بود. نام‌آوری‌اش بیشتر برای شعرهای اوست. وی نخستین آسیایی برندهٔ جایزهٔ نوبل بود. به تاگور لقب گوردیو (Gurdev) به معنای پیشوا داده‌اند. وی از سردمداران دیرین و مدافعان سرسخت استقلال هندوستان به شمار می‌آید.

رابیندرانات تاگور بزرگ‌ترین شاعر ایالت بنگال بود که به دو زبان هندی و بنگالی شعر می‌سرود و اشعار خود را به انگلیسی نیز ترجمه می‌کرد. هم سرود ملی هند و هم سرود ملی بنگلادش از تصنیفات تاگور است.

تاگور در سراسر مشرق‌‌زمین محبوبیت داشت. او به ایران علاقهٔ فراوان داشت و دو بار به ایران سفر کرد: بار اول در اردیبهشت ۱۳۱۱ (بهار ۱۹۳۲) که به‌همراه عروس خود و دینشاه ایرانی (از پیشوایان پارسیان هند (به دعوت دولت ایران به این کشور سفر کرد و جشن هفتادمین زادروز او در تهران برگزار شد. تاگور در دیدار از تهران و شیراز با بسیاری از نویسندگان و سخنگویان ایرانی دوست شد. ملک‌الشعرای بهار در ستایش تاگور قصیده‌ای بلند سروده‌است. او در سال ۱۳۱۳ برای بار دوم به ایران سفر کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه