چهارشنبه, 12ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر بالاخره «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر شد

خبر

بالاخره «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر شد

کمیسیون مرکزی انتخابات مصر دقایقی پیش به طور رسمی نتایج انتخابات مصر را اعلام کرد. بر این اساس، بالاخره پس از چندین روز بحث و گمانه زنی درباره اعلام نتایج انتخابات مصر، نام محمد مرسی، کاندیدای اسلام گرا به عنوان نخستین رئیس جمهور مصر پس از سقوط مبارک اعلام شد.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

بالاخره پس از چندین روز بحث و گمانه زنی درباره اعلام نتایج انتخابات مصر، نام محمد مرسی، کاندیدای اسلام گرا به عنوان نخستین رئیس جمهور مصر پس از سقوط مبارک اعلام شد.

به گزارش «تابناک»، «فاروق سلطان»، رئیس کمیسیون عالی انتخابات مصر دقایقی پیش با قرائت بیانیه ای، ضمن تشریح روند برگزاری انتخابات و اشاره به اقدامات انجام شده توسط این کمیسیون در بررسی شکایت کاندیداها، نام مرسی را به عنوان رئیس جمهور جدبد مصر اعلام کرد.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مصر در حالی با تأخیر فراوان اعلام شد که طی هفته های اخیر، ارتش این کشور با صدور بیانیه ها و انجام اقداماتی به نفع خود، عملاً این بحث که چه کسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود را به موضوعی حاشیه ای تبدیل کرده بود.

پس از آنکه دادگاه قانون اساسی مصر، دو روز پیش از برگزاری انتخابات، طی حکمی پارلمان این کشور را منحل کرد، قدرت قانون گذاری عملاً به دست شورای نظامی حاکم افتاد. این شورا در روزهای بعد، به ویژه پس از برگزاری انتخابات، با صدور بیانیه هایی دامنه قدرت خود را حتی بیش از پیش گسترش داد.

در حال حاضر، نه تنها این شورا اقتدار عملی را در زمینه قانون گذاری در اختیار دارد، بلکه همچنین با اختصاص دادن وظیفه تشکیل مجلس موسسان قانون اساسی به خود، در حقیقت بر چشم انداز آینده قدرت در مصر نیز نظارت عالیه و دخالت کامل خواهد داشت.

علاوه بر این، شورای نظامی در یکی از آخرین بیانیه های خود با اعلام اینکه رئیس جمهور جدید مصر، دیگر فرماندهی کل قوا را در اختیار نخواهد داشت، اختیار رئیس جمهور در این حوزه را نیز محدود کرده است.

انجام این اقدامات از سوی شورای نظامی، موجبات نگرانی و نیز اعتراض اخوان المسلمین که طرفدار محمد مرسی هستند را برانگیخت. تحلیل غالب طی روزهای گذشته این بوده که با توجه به اعلام پیروزی زودهنگام مرسی در انتخابات، انجام اقدامات مذکور از سوی شورای نظامی، با هدف محدود کردن دامنه اختیارات اسلام گرایان صورت گرفته است.

بحث در این رابطه تا آنجا پیش رفت که حتی شایعاتی مبنی بر برنامه ریزی شورای نظامی برای عدم اعلام نام مرسی به عنوان پیروز انتخابات، در محافل گوناگون منتشر شد. در همین رابطه، گفته می شد تأخیر در اعلام نتایج به این سبب صورت گرفته که شورای نظامی و مرسی ضمن انجام یک «معامله سیاسی»، دامنه و حدود اختیارات یکدیگر را به رسمیت بشناسند.

گفته می شود بر اساس این معامله، شورای نظامی قبول کرده که نتایج انتخابات را بدون تغییر اعلام کرده و مرسی را به عنوان پیروز انتخابات معرفی کند و در مقابل، مرسی متعهد شود که پس از این دیگر از اعتراضات خیابانی و تجمعات مردمی به عنوان ابزاری برای پیشبرد خواسته های خود استفاده نخواهد کرد.

در مجموع، با وجود اعلام رسمی نتایج انتخابات، نمی توان چشم اندازی باثبات را – حداقل در کوتاه مدت – برای مصر در نظر گرفت؛ زیرا از یک سو با توجه به گستره اختیارات شورای نظامی، از این پس رقابت این شورا با رئیس جمهور به یکی از عناصر ثابت سیاست در مصر تبدیل می شود و از سوی دیگر، با عنایت به فاصله بسیار نزدیک آرای دو کاندیدا در دور دوم انتخابات، همواره پتانسیل عظیمی از مخالفت با رئیس جمهور در بدنه اجتماع وجود خواهد داشت.

 

پایان عضویت مرسی در اخوان المسلمین
پایان عضویت مرسی در اخوان المسلمین در واقع عمل به قولی است که این گروه قبل از انتخابات ریاست جمهوری به اجرای آن متعهد شده بود.
درپی پیروزی محمد مرسی، نامزد انقلابیون مصر، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، دبیرکل اخوان المسلمین پایان عضویت وی را در این گروه اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، پس از اعلام رسمی انتخاب محمد مرسی ، نامزد انقلابیون مصر، به عنوان رئیس جمهور این کشور محمود حسین گفت عضویت محمد مرسی در اخوان المسلمین و حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی این گروه ، به علت به خاطر پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری و تصدی این سمت به پایان رسید.

محمود حسین افزود پایان عضویت مرسی در اخوان المسلمین در واقع عمل به قولی است که این گروه قبل از انتخابات ریاست جمهوری به اجرای آن متعهد شده بود.

گروه اخوان المسلمین قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مصر اعلام کرده بود در صورتی که مرسی در این انتخابات پیروز شود رئیس جمهور همه مردم این کشور و به مثابه پایان عضویت وی در گروه خاصی خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه